Gå til innhold
  • Bli medlem

Et skip med jernsulfat kan gi oss neste istid???


HVA

Anbefalte innlegg

Hva er oppskriften på ubalansen i klimaet? Nytter det å slå av lyset, å bruke mindre fosilt brensel, å minske skogdriften, å bruke mindre varmtvann, etc?

Hørte noe int, på radio idag. Vet ikke om det er noen tråd på forumet om emnet, fant ihvertfall ikke noe.

Her er et lite utklipp fra ett innlegg til Helge Samuelsen som han skrev i 2006.

Sitat

"Så hva kan vi gjøre? Vi kan spre jern i havet! Alger absorberer CO2 som bare det. Og de tar karbonet med seg til havets bunn når de dør. Å "plante" alger er bedre enn å plante trær. Og vi har enorme havområder der vi kan stimulere til mer algevekst.

Algene oppstod da jorda var ung, og det fantes masser av jern i havet. Etterhvert som jernet kom i kontakt med oksygen, forsvant det som...rust. Jernoksid. Algene ble drastisk redusert, blant annet fordi jern er en viktig bestanddel i klorofyll. Det er imidlertidt kun noen få deler per million jern som skal til i vannet for å dramatisk øke algeproduksjonen igjen. Jern-fertilisasjon av deler av verdenshavene ville med andre ord føre til en dramatisk oppblomstring av alger."

Her er linken. http://tripletau.blogspot.com/2006/11/lsningen-mot-global-oppvarming.html

I dag er det faktisk et skip på vei for å gjødsle havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for interessant innlegg.

Jeg er svært skeptisk til å forsøke å fikse våre tabber ved å foreta store inngrep i naturen og økosystemer. Historien har vist at vi er jævlig dårlige til akkurat dét; å øke mengden alger i havene MÅ da føre til en forskyvning av store økosystemer? I tillegg misliker jeg ideen om at vi skal forsøke å fikse et inngrep i naturen ved å skape et nytt, framfor å fikse det første ved å faktisk reversere det - altså å forsøke å løse alle problemene som kommer av at vi er alt for mange mennesker på Jorda på noen annen måte enn ved å bli færre.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også energi her...

Må være en del energi fra økosystemet som forsvinner ned til havets bunn- og blir liggende der for evig tid.

Nett som varetransporten fra Kina fjerner mer og mer energi fra jordsmonnet mens det hoper seg opp energi på våre søppelfyllinger. Jeg tenker 1500 år fram i tid nå, og ikke frem til neste stortingsvalg som mange andre gjør :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bivirkninger med algeoppblomstring på fisk og dyreliv?

Tror nok heller framtidig klimatrussel er en ny istid.

Vi utsetter nok ny istid med å øke CO2 innholdet i atmosfæren,

men vi har ikke fossilt drivstoff til å holde på så mange hundre år med det. :D

Trolig har det vært 20 istider de siste 2 mill år,

så det kommer nok en ny en,

selv uten bruk av jern.......... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CO2 + lys = energi. Eller glukose. Jeg er ingen ekspert på temaet, men når noe befinner seg nederst i næringskjeden så er det ingenting under. Alger er nederst i næringskjeden i havet (plantene på land), og de får sin energi og vekst gjennom fotosyntese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.