Gå til innhold
  • Bli medlem

Min sykkeltur side


Torodd

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg legger ut endel turer nu fra de siste 20 aarene paa http://www.toroddfuglesteg.com/tours.html

Flere turer blir lagt ut i de neste dagene. Jeg haaper at jeg er ferdig rundt nyttaars aften.

Jeg haaper at dere liker dem.

En stor sykkeltur guide til Norge og Skottland (= at jeg haaper aa inkludere Nord Irland a.s.a.p) ligger ute paa http://www.toroddfuglesteg.com/cyclingindex.html

Sistnevnte webside trenger ogsaa en kraftig oppgradering........ :wink:

Torodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Hei.

Jeg legger ut endel turer nu fra de siste 20 aarene paa http://www.toroddfuglesteg.com/tours.html

Flere turer blir lagt ut i de neste dagene. Jeg haaper at jeg er ferdig rundt nyttaars aften.

Jeg haaper at dere liker dem.

En stor sykkeltur guide til Norge og Skottland (= at jeg haaper aa inkludere Nord Irland a.s.a.p) ligger ute paa http://www.toroddfuglesteg.com/cyclingindex.html

Sistnevnte webside trenger ogsaa en kraftig oppgradering........ :?:

Torodd

en FF (flott&fargete) hjemmeside, Torodd. bildene er veldig nostalgiske på grunn av tidsforskjell. jeg kan ikke tro at du syklet 175 km i løpet av en dag. imponerende. jeg prøver å samle mest mulig informasjon om sykling i Norge siden Gorida (www.gorida.com) planlegger å gjøre den kulturelle fotopedalen om ikke så lenge. hvis du har tips i forbindelse med ruter eller evt. sponsorer, let me know.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk, Aida.

Flere turer vil bli lagt ut i de neste dagene. Jeg tror den siden blir ferdig rundt 1. Februar grunnet andre arbeidsoppgaver og fysisk trening til sommerens sesong.

175 km ? Min personlige rekord er 250 km paa en dag. Sykkel er 40 % fysisk og 60 % mentalt. Vil man saa kan man. I tilfellet med den uplanlagte 250 km var alternativet en kald overnatting i ei veigroft i et ganske usikkert omraade (para-military aktiviteter). Desperasjon kalles det.

Dessuten; 175 km med en racer sykkel og god motivasjon er ikke saa langt synes jeg.

Jeg har en sykkelrute-side for Norge paa http://www.toroddfuglesteg.com/cyclingindex.html

Sponsorer ? Avisene er kanskje noe for deg. Men det er credit-crunch nu. Jeg har problemer med aa reise sponsorer selv for en cancer charity ride i sommer. Alle sitter paa sine penger nu.

Ta gjerne kontakt for gode raad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torodd. bildene er veldig nostalgiske på grunn av tidsforskjell. jeg kan ikke tro at du syklet 175 km i løpet av en dag.

Det klarer de fleste som har syklet litt fra før. Tenk på Trondheim-Oslo rytterne som sykler 540 km (noen på 13-14 timer), eller den nokså utrente Thomas fra senkveld som syklet over 300 km.

Det er mye som er mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klarer de fleste som har syklet litt fra før. Tenk på Trondheim-Oslo rytterne som sykler 540 km (noen på 13-14 timer), eller den nokså utrente Thomas fra senkveld som syklet over 300 km.

Det er mye som er mulig :)

500fjell har helt rett. Hvis hodet og utstyret er riktig, er 175 km pr dag veldig overkommelig. Selv for en overvektig person som meg.

Sykling handler om aa knuse barrierer og aa leve livet. OK, det er min mening.

Nostalgisk ? Jeg har syklet meg vekk fra ekteskap, utdannelse, karriere, familie og et sosialt liv. Saa ja, det er nostalgi der..... Syklande fant er alt eg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du som mange andre som har sine turer opp hit til finnmark, er helt frelst på naturen her oppe..

Jeg vet ikke hvor mange turrapporter jeg har lest om folk som kommer hit opp, å forteller om gjestfriheten, det ville.. og flotte.

Fine bilder, også... litt arti å se tilbake på det året byen vår (hammerfest) hadde 200 års jubileum...

Du får ta deg en ny tur hit opp... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bilde fra Jansvannet du har tatt i 89, ikke mye som har forandret seg.. da jeg tok bildene her for noen år siden.

hammerfest1.jpg

12721674.jpg

Reinen ville stått i nedre høyre hjørne på mitt bilde.. tatt fra der du ser den brune brakka på ditt bilde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som er mulig :)

yepp. finnes ikke problemer i dette livet, bare utfordringer - ville nok en jeg kjenner ha sagt. for tiden trener jeg hardt, og begynner å bli litt bekymret for vårt prosjekt, med tanke på det øknomiske og det fysiske. vi får se. Gaia vil sikkert vise nåde :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tur, Aida ? Kan jeg hjelpe deg med noe ?

Hammerfest var veldig bra. Det samme var Repparfjorden. Jeg husker alt dette godt. Utsikten til Soroya og den nabo-oya (Seiland ??) gjorde et uutslettelig inntrykk paa meg, ja. Jeg vil gjerne tilbake til Hammerfest.

Folkene i Finnmark er veldig vennlige. Mer vennlige enn i syd (her kommer jeg til aa faa mye kjeft utover !!). Finnmark og finnmarkinger ligner veldig paa Skottland og skotter. Derfor bor jeg her...

Men det mest vennlige folket jeg noensinne har mott er folket i Nord Irland. Og det selv etter aa ha blitt bombet og skutt paa i 30 aar. Vi nordmenn var veldig poppe der.

Jeg og mine foreldre (paa besok fra Norge) tok toget fra Belfast til Londonderry (jeg legger ut denne turen paa http://www.toroddfuglesteg.com/tours.html i dag/i morgen). Tog konduktoren saa at vi la ut et kart (jeg ville vise mine foreldre hva vi kjorte gjennom) paa et bord da vi forlot Belfast. Noe jeg kunne ha spart meg for da konduktoren hele tiden viste mine foreldre paa kartet hvor vi var og guidet oss/dem gjennom hele turen. Dette i tillegg til sin vanlige jobb. En veldig hyggelig mann og mine foreldre snakker fremdeles om den episoden og om andre vennlige mennesker i Nord Irland.

Belfast maa bare oppleves. Si at dere er nordmenn og dere blir behandlet som konger av mennesker som har opplevd store lidelser. Jeg har bare beundring og atter beundring for disse menneskene.

Finnmark har selv blitt brent ned til grunnen. Jeg finner de samme tingene der som jeg fant i Belfast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu gjorde du meg glad, 500fjell.

For jeg har gledet meg over dine bilder og beretninger. Hvis du har gjort det samme med mine, er min gjeld gjort opp og vi er skuls.

Arran turen er nettopp lagt inn. Hvis man bare skal ta en tur (buss eller sykkel) i Skottland, er Isle Of Arran den man skal ta. Sjekk ut http://www.toroddfuglesteg.com/tours.html

Den websiden blir bare storre og storre. Jeg har nye 10 turer som maa legges inn. Deriblandt en 1000 km sykkeltur fra 1995.

Vestlandet.......... Jeg synes de 17 milene lange Sognefjorden fra Sogndal til Lavik var en stor opplevelse. Neste gang faar det bli hele de 25 milene fra Skjolden til Lavik, dvs hele Sognefjorden paa langs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tur, Aida ? Kan jeg hjelpe deg med noe ?

Hammerfest var veldig bra. Det samme var Repparfjorden. Jeg husker alt dette godt. Utsikten til Soroya og den nabo-oya (Seiland ??) gjorde et uutslettelig inntrykk paa meg, ja. Jeg vil gjerne tilbake til Hammerfest.

Folkene i Finnmark er veldig vennlige. Mer vennlige enn i syd (her kommer jeg til aa faa mye kjeft utover !!). Finnmark og finnmarkinger ligner veldig paa Skottland og skotter. Derfor bor jeg her...

Men det mest vennlige folket jeg noensinne har mott er folket i Nord Irland. Og det selv etter aa ha blitt bombet og skutt paa i 30 aar. Vi nordmenn var veldig poppe der.

Jeg og mine foreldre (paa besok fra Norge) tok toget fra Belfast til Londonderry (jeg legger ut denne turen paa http://www.toroddfuglesteg.com/tours.html i dag/i morgen). Tog konduktoren saa at vi la ut et kart (jeg ville vise mine foreldre hva vi kjorte gjennom) paa et bord da vi forlot Belfast. Noe jeg kunne ha spart meg for da konduktoren hele tiden viste mine foreldre paa kartet hvor vi var og guidet oss/dem gjennom hele turen. Dette i tillegg til sin vanlige jobb. En veldig hyggelig mann og mine foreldre snakker fremdeles om den episoden og om andre vennlige mennesker i Nord Irland.

Belfast maa bare oppleves. Si at dere er nordmenn og dere blir behandlet som konger av mennesker som har opplevd store lidelser. Jeg har bare beundring og atter beundring for disse menneskene.

Finnmark har selv blitt brent ned til grunnen. Jeg finner de samme tingene der som jeg fant i Belfast.

Ja det er sørøya og seiland som har gjort inntrykk på deg, sørøya e norges 4 største øya... kan desverre ikke sykles over :( (den grønne øya, sallan)

Seiland er vel norges 7 største øy, å den kan ihvertfall ikke sykles over, e vel 1100 meter på høyeste der.

Jeg har ikke reist på sykkelsete så mye, men jeg er bereist i verden (34 land), å finner ut at jo mer fattig, å mindre ting folk har... jo mer dele dem.

Brasil og Afrika er en av de plassene der jeg møtte vennlige og gjestfrie folk, som delte alt dem hadde.

Flott side som jeg nok kommer til å studere mer, leste igår bare det jeg rakk før senga kalte... altså finnmark, ned til troms...

Du skriver ned mye historie, ting som er kjent på hver liten fjord... som er artig å lese om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne: http://gorida.com/blog/?page_id=9 . kan du anbefale den beste/ mest sceniske (hvis jeg kan definere det slik) ruten?

Jeg er enig med alle (??) her som skriver i dette forumet at fra Nordkapp til Olderdalen tar du E6. Deretter tar du fergene over Lyngsfjorden og Ullsfjorden til Breivikseidet og veien til Tromso.

Hele denne ruta (minus tunellen fra Honningsvaag til fastlandet som kom senere) finner du under "North Cape" knappen paa http://www.toroddfuglesteg.com/tours.html

Fra Tromso tar du Kvaloya ned til ferga til Senja, krysser yttersia av Senja (utrolig vakkert, visstnok) til Gryllefjord og ferga over til Vesteraalen. Deretter Lofoten ned og ferga fra Moskenes til Bodo.

Fra Bodo hele Helgelands yttersia ned til Fosenhalvoya der du kan ta ferga over til Trondheim. Deretter E6 nedover til Lillehammer der du kutter over til Drammen og Skien etter Lillehammer (med mindre du ikke vil se Oslo) og ned langs kysten rundt E 18 paa noen smaaveier forbi Kristiandsand til Lindesnes.

Du sparer tid og faar med deg det beste av Norge paa denne ruta. E6 fra Olderdalen ned til Trondheim er kjedelig, har mye trafikk og noen stygge tuneller.

Jeg tror det er lite uenighet om denne ruta i dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Tromso tar du Kvaloya ned til ferga til Senja, krysser yttersia av Senja (utrolig vakkert, visstnok) til Gryllefjord og ferga over til Vesteraalen.

Sånn bare for å bekrefte hvor vakkert det er - sykla yttersia av Senja og Andøya i fjor ...

post-4204-133474601772_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordsida av Senja, over til Andøya og ned til Sortland var den delen av turen hvor jeg hadde absolutt best vær - det var blikkstille og sol hele veien. Så vakkert. Strekka Sortland-Lofoten hadde jeg dessverre regn og tåke hele veien, så det var ikke så mye jeg fikk sett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senja er utrolig vakker. Norge i miniatyr, faktisk. Da jeg var der, var det kun veien mellom Straumsbotn og Torsken via Hamn som var aapnet paa yttersia. Den andre veien nordover fra Skaland ble sprengt ut noen aar senere. Men veien forbi Hamn var interressant.

Ellers gjorde Lyngsalpene et sterkt inntrykk. Jeg fikk bokstavelig talt hakeslipp da jeg kom over skaret fra Nordreisa om kvelden og fikk se Lyngsalpene. Jeg husker det godt, nesten tyve aar senere. Det var verdt hele den turen alene.

Lyngsalpene er ikke oppskrytt, for aa si det slik. :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E6 fra Olderdalen ned til Trondheim er kjedelig, har mye trafikk og noen stygge tuneller.

Nettopp! Det er kysten som er unik, ikke den traurige og søvndyssende granskogen på indre strøk. De mange små fergeturene over fjordene gir bare kystriksvegen et eget særpreg. Dessverre er det for få som tar seg tid til avstikkere videre vestover. Træna, Lovund, gjennom Torghatten, etc.

PS: Olderdalen er også en bydel i Trondheim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tilbake på 80-tallet syklet jeg mye i Norge, spesiell på Vestlandet. Det ble til flerr besøk i Innerdalen, Åndalsnes og turer i Jotunheimen.

Når været er flott er det ikke noe bedre enn å sykle :D

Problemet med sykling er når en får lyst på å komme opp på et fjell, mangler fjellskoa og sekken, som det ikke er plass til på syklen :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg har en sykkelvogntilhenger; ikke samme modell, men den brukes bare når tunge saker skal hentes.

En sykkelvogntilhenger vil uansett hvor lite den er sinke farten betydelig!

Har syklet mange tøffe steder, hvor jeg heil sikkert ikke hadde likt meg med tilhenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.