Gå til innhold
  • Bli medlem

Finanskrisens innvirkning på fjell- og friluftslivet


Erik

Anbefalte innlegg

Mange som synes mye om økonomi uten å ha så veldig mye peiling på økonomi rundt om kring, men selv om

arbeiderklassens surmuling er sjarmerende, er det ikke alltid sånn att folk med mer penger enn deg selv, eller de som

tar beslutninger som går utover fler er inkompetente SUV-eiere, men det er jo en fin FRP-aktig fremstilling.

Det finnes folk som er flinkere enn deg, som har bedre peil på detta, så hvis du ikke har hatt så mye som ett tredagerskurs i økonomi på folkeskolen er kanskje ikke finanskriser ditt felt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Og noen klassifiserer andre uten å ha greie på sosiologi og verden rundt seg.. Selv om man ikke har greie på økonomi er det ikke sikkert man tilhører arbeiderklassen... :)

og noen leser ikke så godt mellom linjene, så her følger budskapet i klartekst;

De som stiller opp svart/hvitt problestillinger (såkalte FRP problemstillinger) spiller som regel ikke med full hånd.

Det er selvfølgelig lov å ha meninger om hvasomhelst, men det er en fordel og kanskje se sine egne forutsetninger og begrensninger, og ikke erklære seg allviter pga bondevett. Hvis det var sånn, att man kan løse alle verdensproblemer med litt fornuft, hadde de ikke vært problemer, hadde de vel? Prøver ikke å henge ut noen her, men bare inspirere til litt ettertanke og kanskje litt selvinnsikt.

Man får ta det som man vil. Poenget hadde svært lite med arbeiderklassen å gjøre, men problemstillingen høres unektlig litt klisje ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og noen leser ikke så godt mellom linjene, så her følger budskapet i klartekst;

De som stiller opp svart/hvitt problestillinger (såkalte FRP problemstillinger) spiller som regel ikke med full hånd.

Det er selvfølgelig lov å ha meninger om hvasomhelst, men det er en fordel og kanskje se sine egne forutsetninger og begrensninger, og ikke erklære seg allviter pga bondevett. Hvis det var sånn, att man kan løse alle verdensproblemer med litt fornuft, hadde de ikke vært problemer, hadde de vel? Prøver ikke å henge ut noen her, men bare inspirere til litt ettertanke og kanskje litt selvinnsikt.

Man får ta det som man vil. Poenget hadde svært lite med arbeiderklassen å gjøre, men problemstillingen høres unektlig litt klisje ut?

My point exactly! Du kritiserer andre for forenkling, men gjorde det samme selv... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som synes mye om økonomi uten å ha så veldig mye peiling på økonomi rundt om kring, men selv om

arbeiderklassens surmuling er sjarmerende, er det ikke alltid sånn att folk med mer penger enn deg selv, eller de som

tar beslutninger som går utover fler er inkompetente SUV-eiere, men det er jo en fin FRP-aktig fremstilling.

Det finnes folk som er flinkere enn deg, som har bedre peil på detta, så hvis du ikke har hatt så mye som ett tredagerskurs i økonomi på folkeskolen er kanskje ikke finanskriser ditt felt?

Prøver å lese en gang til for å se om jeg har misforstått det hele, men nå forstår jeg ingenting.. Hva betyr egentlig den første setningen der? Leste den første som en svært nedlatende uttalse om folk som ikke er økonomer, krydret med en noe patroniserende holdning overfor arbeiderklasse og folk fra FRP...

Etter å ha lest den mange ganger ser jeg ikke meningen i den i det hele tatt, så da ber jeg om unnskyldning for å ha tillagt deg meninger du sikkert ikke har... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som synes mye om økonomi uten å ha så veldig mye peiling på økonomi rundt om kring

Etter å ha fulgt med på nyhetene den siste tiden så ser det ikke ut til at økonomene har hatt så mye peil de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, etter å endelig fått tid til å lese hele tråden, er det ett sitat for noen år siden her på ff som dukker opp i hodet igjen.

Tror det var en herremann fra Romsdalen som så fortreffelig sa i en artig tråd:

"Alle gode sirkus skal ha en KLOVN".......

Kanskje ikke helt fritt i denne tråden heller;)

Ingen nevnt, ingen glemt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er klart man stikker til fjells når futen står på døra. Et gammelt triks som har vært brukt i flere århundrer.

For mitt vedkommende har ikke finanskrisen gjort det minste innhogg i friluftslivet. Nå er jo til og med bensinen blitt billigere, så transportkostnadene er jo gått betraktelig ned. Her i landet er det kun meteorologene som kan sette en stopper for turaktiviteten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden bilen er en litt eldre modell koster den minimalt å eie, ansvarsforsikring og veiavgift. Vedlikeholdet er også rimelig. Det sitter en malmklump under panseret som bare trenger litt oljeskift i ny og ned. Bensinutgiftene utgjør derfor over 60% av mine transportkostnader. Jeg tror du har brukt kalkulatoren på disse dyre digitale kretskortene som fiser rundt på veiene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden bilen er en litt eldre modell koster den minimalt å eie, ansvarsforsikring og veiavgift. Vedlikeholdet er også rimelig. Det sitter en malmklump under panseret som bare trenger litt oljeskift i ny og ned. Bensinutgiftene utgjør derfor over 60% av mine transportkostnader. Jeg tror du har brukt kalkulatoren på disse dyre digitale kretskortene som fiser rundt på veiene ;)

Da er jeg enig med deg. Min første bil var en Amazon, og da beregnet jeg utgiftene som bensin x2. Nå har jeg en bil som koster meg 2-3 kr/km i verdiminskning --> Bensin = 25% av totalpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra tilbud i sportsbutikkene.

Finanskrisen har ført til at blandt annet oslosportslager.no, nå tømmer lagrene sine. De ønsker ikke å binde kapital i et store lagre.

Bestillte netopp en Xero 550 - Mountain Equipment sovepose for kr. 2699,- Tilsvarende pris for samme sovepose i annen nettbutikk er kr. 4399,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det har blitt mindre å gjøre rundt omkring får folk mer tid til å trene. Tenker særlig på Birken og alle de mer eller mindre arbeidsledige finans-/bank-/forsikringsfolkene som nå omsider får masse tid til å komme seg i knallform - og dermed ødelegge for de av oss som vil ha merke. :evil: Men når jeg var såpass treg at jeg ikke rakk å melde meg på innen 66 sekunder i dag morges blir det vel uansett for mye å forvente at jeg skal nå merket. :-):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.