Gå til innhold
  • Bli medlem

Treningsprogram før skisesongen?


Modalen

Anbefalte innlegg

Hei,

Har stått på telemark i mange år og holder meg i god form hele året med diverse trening/idretter. Men likevell opplever eg att det går ca 1 mnd med skikjøring/gåing før knær og lår er komfortable med å ha 2 planker på bena. Prøver ca i juni/juli å begynne med ekstra styrketrening av lår sykling/vekter for å vere mest mulig forberedt.

Men hvordan trener dere? er det mye spenst? støttemusklær rundt knær? koordinasjon e.l?

Det hadde vert kjekt med litt tips hvordan andre trener for å vere mest mulig forberedt slik att skisesongen kan starte med full trøkk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Den beste resepten er vel å holde det gående gjennom hele året :D

Det finnes et eller annet skisenter i drift stort sett til en hver tid, og en finner også toppturer på ski året rundt, f.eks ved Romsdalen.

Avhengig av hvor en bor kan selvfølgelig reiseavstandene bli i drøyeste laget.

Mer om skiturer i lavsesongen her http://fjellinordvest.net/content/view/304/1/

post-399-133474586095_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sykling med relativt høy belastning og knebøy er to gode øvelser, som du selv skriver. En fin "utfallsøvelse" er å stå med bena i skulderbreddes avtand og manaler i begge hendene. (10 - 15kg) Start med å ta et langt skritt bak med en ene foten og gå sakte ned til leggen er vannrett. Gå sakte opp igjen, før du fører foten tilake til utgangspunktet. Deretter tar du ett langt skritt fremover... (samme fot og prosess) Gjenta øvelsen 10 ganger, før du bytterfot.

En annen fantastisk måte å trene opp "stbiliseringsmuskulatur" på er balansepute. En sånn rund og flat gummipute med luft i. Med denne trener du opp muskelaturen fra rist og opp til hofte. Jeg tok det de kaller triaden i desember i fjor. (Leddband, korsband og menisk) I slutten av mars sto jeg på ski i Engelberg igjen, mye takket være denne puten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellturer er sinnsykt god trening. Har et par støvler som er tiltenkt stegjern, og disse bruker jeg på dette uggne føret som er nå. Tungt og stabilt, tror det skal gå fint å bytte ut med ski når den tid kommer. Stabiliseringsmuskler blir trent på vei ned. Ellers i uka er det sirkeltrening og klatring såklart. Blir bra herre, med pudder allerede! *sjekke kalenderen igjen om hvorfor jeg ikke skal på ski i helga..*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telemark-rulleski, den var god :D

Rulleski er sjelden feil, og især ikke til telemark-forberedelser. I tillegg til at man får trent stort sett hele kroppen, så er det meget god balansetrening. Det hele koker vel ned til allsidighet, rulleski en dag, intervaller en annen dag, styrketrening, fjelltur/langkjøring osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det god trening med rulleski, spøkte bare litt :D Men det er nok ikke et must å trene rulleski for å bli god i telemark, mer for alternativ trening og allsidighet. Det koster riktignok penger å gå til anskaffelse av slikt utstyr :D Dessuten er god teknikk viktig når en går på rulleski (mer støt i takene på asfalt!) for å unngå ryggskader etc (ta et teknikkurs).

Lår-og hoftestyrke, stabilitet og balanse tror jeg er viktige faktorer for telemarkkjøring.

Motbakketrening, sykling, stabilitet (statisk styrke og diagonale styrkeøvelser etc), balanse (brett, koordinasjon, pilates, stå på en fot - feks - stå på en fot i bakke på rulleski!!!) Se Olympiatoppens øvelsessekvenser http://www.olympiatoppen.no/fagstoff/basistrening/page127.html. Jo, og ved rulleski-skøyting trener en også hoftemuskulaturen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.