Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelledalstind (1989 moh) 6. august 2008 – en litt ukjent kremtopp!


500fjell

Anbefalte innlegg

Her kommer turrapportene på løpende bånd, denne gangen fra en topp UNDER 2000 meter! Planen for dagen var å gå inn Morka-Koldedalen, opp svaene til Stølsnosbreen og bestige Falketind+Stølsnostind. Været for onsdag var meldt supert på yr.no sitt langtidsvarsel mange dager i forvegen. Vi (undertegnede, Bjørn-Even, pappa og Carl Fredrik) valgte derfor å spare denne turen til da! Opp svaene fra Andrevatnet er det visstnok ikke anbefalt å gå i regnvær, Carl Fredrik hadde gått svaene to ganger tidligere og visste hva som ventet oss. I 2005 prøvde jeg og faren min oss på denne turen, vi kom ikke lenger enn til 1291-vannet før første regnbyge avlyste turen. Så vi var virkelig tent på en vellykket tur til oyvindbr`s yndlingsfjell! :)

Klokken ringte klokken 07.00, som vanlig var det første vi gjorde å ta en titt ut av vinduet og skue ut mot Galdeberget. Hva så vi? Tåke over 1400 moh og våte steiner fra en byge i natt. Vi valgte derfor å forskyve turen halvannen time ved å sove til 08.30. Været var ikke bedre, men optimistiske som alltid hadde vi trua på en fin tur. Vi pakket sekken med niste, klær, isøks og slike ting og kjørte bilen inn anleggsveien til hytta nord for Koldedalsvatnet. Bommen ved Raudehaugen var åpen, så vi tok sjansen på å kjøre helt inn. Morka-Koldedalen sto og ventet på oss, det var ikke like mørke skyer der inne som i 2005. Da vi kom 300 meter før 1291-vannet kom en ny regnbyge og pappa brukte vetoretten sin ved å avlyse tur til Stølsnosmassivet. Same procedure as 2005, tenkte jeg. Fytte rakkern hvor jeg hater fjellvettregel nr. 8 (vend i tide – det er ingen skam å snu). Men, innerst inne syntes jeg det var greit å spare disse toppene til en knalldag, et annet år.

Vi tok en avgjørelse, tittet opp i skyene og klødde oss i hodet. Hva med Hjelledalstind, kom det fra Bjørn-Evens kjeft. Den hadde han hørt var spennende, og mye mindre besøkt enn Falketind. Spiss som et kirkespir reiser Hjelledalstinden seg over Morka-Koldedalens sørside. Tenk så kult det er å si at man har gått på fjellene på begge sider! Alle klarte å konsentrere seg på en annen topp. Vi peilet på det østligste skaret i fjellryggen mellom pkt. 1751 og Koldedalstinden, opp her startet det med normal bratt ur før vi fulgte en snøfonn opp til skaret. Carl Fredrik la fra seg hjelmen og tauet ved en stein før fonna. Vel oppe i skaret fikk vi en fantastisk utsikt sørover mot Hemsedalsfjellet, Valdres, Berdalseken og Sogndal & omegn. Slik sikt får en nok ikke fra ”kjendisen i nord”! Etter hvert som vi småkløyv opp ryggen før Koldedalstinden klarnet været opp og Uranostinden tittet fram. Bjørn-Even gremmet seg noen minutter da han skjønte at en tur til Stølsnos ville funka likevel. Det er lett å være etterpåklok, og slik er det i fjellet.

Vi kom oss opp på Koldedalstinden (1927) og skuet bort på Hjelledalstinden, flott topp dette også og vi koste oss noen minutter med sjokolade og godsikten ned i Hjelledalen. Fra Koldedalstinden var det noe løs ur ned på sadelen mellom K.tind og H.tind. Sadelen var dekket med en liten bre som hadde sprekker noen steder, ikke noe å spøke med! Nå kom det morsomme, klyvingen opp til toppen var skikkelig artig. Og vi gutta prøvde å oppsøke noen vanskelige klatrepunkter underveis, utsikten ned i Morka-Koldedalen var helt upåklagelig. Virkelig spennende, men langt fra vanskelig. Man kan også runde fjellet litt mer i sørsiden, der er det slakere, men bratter seg ut lenger vest. På toppen var det ”give-me-five” og fotografering. I et like søkk sør for varden spiste vi niste. Før vi returnerte til bilen ville vi ta en tur innom vesttoppen på Hjelledalstind. Direkte fra toppen ned i bandet mellom dem var det bratt klyveklatring. Jeg gikk ned der og målte primærfaktoren til toppen, den var på 26 p.f og toppen var 1944 moh mener jeg huske. De andre fulgte en bratt renne lenger øst, ”Carl Fredriks renne” er den døpt. 8)

Etter at alle kom opp på vesttoppen gikk vi ned til sadelen og fulgte breen varsomt ned mot nordøst, her var det greit med en isøks! Og fra Koldedalstind var det utløst kampesteiner ned på breen kunne vi se. Vel nede ved hjelmen og tauet til Carl Fredrik ruslet vi ned til Koldedalsvatnet og bilen. Nå kom en ny regnbyge, kanskje det var like greit at vi droppet Stølsnostind+Falketind?!

Frigg hadde vi latt stå igjen hjemme da vi var usikre på hvordan det ville gå med henne opp svaene fra Andrevatnet. Da vi kom hjem tok jeg og Carl Fredrik og like godt jogget/gikk fort opp på Gravafjellet (1458) for å ta noen kveldsbilder av Hjelledalstind og morgendagens mål Mjølkedalspiggan og Sagi!

En god porsjon trøndersodd som stod på middagsmenyen. I dag var det Carl Fredrik som vant ludoturneringen, dæven! :D:P

Hjelledalstind+Koldedalstind

6 timer

11 km

1035 høydemetre

post-3251-133474569865_thumb.jpg

post-3251-133474569878_thumb.jpg

post-3251-13347456989_thumb.jpg

post-3251-133474569903_thumb.jpg

post-3251-133474569914_thumb.jpg

post-3251-133474569925_thumb.jpg

post-3251-133474569934_thumb.jpg

post-3251-133474569945_thumb.jpg

post-3251-133474569956_thumb.jpg

post-3251-133474569987_thumb.jpg

post-3251-133474569997_thumb.jpg

post-3251-133474570007_thumb.jpg

post-3251-133474570019_thumb.jpg

post-3251-13347457003_thumb.jpg

post-3251-133474570041_thumb.jpg

post-3251-133474570051_thumb.jpg

post-3251-133474570059_thumb.jpg

post-3251-133474570068_thumb.jpg

post-3251-133474570077_thumb.jpg

post-3251-133474570086_thumb.jpg

post-3251-133474570095_thumb.jpg

post-3251-133474570102_thumb.jpg

post-3251-133474570119_thumb.jpg

post-3251-13347457013_thumb.jpg

post-3251-133474570139_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig turrapport Sondre! Fort gjort å forveksle Stølsnostind med favoritten min som er Stølsmaradalstind, men det gjør da ingenting ;)

Har uansett fått et veldig spesielt forhold til Stølsnostind. Vel var det en uvanlig minneverdig tur jeg hadde over alle Tverrbotntindan, Tverrbytthornet, Kyrkja og Visbretind for snart en måned siden, men den turen jeg uten tvil vil huske best fra 2008 er den på Falketind og Stølsnostind! Aldri har jeg vært så sliten, og aldri har jeg tenkt så mye tilbake på utsikten til en topp fra et skar som Stølsnostind. Slapper ofte av med melodiøs metall og ser for meg bildet av Stølsnostind fra skaret mellom den og østtoppen. Herlig! :)

Dere har noe å glede dere til når godværet en gang slipper dere opp dit!

Men Hjelledalstind er en flott topp! Jeg har hatt lyst på den lenge. Da jeg studerte i Sogndal var det meninga å ta den fra Hjelle via Hjelledalen, Morkaskaret og Øytjørnnosi. Været ville det alltid anderledes, og jeg er jo skremmende kresen på toppturvær...

Husker godt en spasertur på Øytjørnnosi for noen år siden uten spesielle toppambisjoner fordi jeg måtte hjem samme dag. Hurrungane tok seg fantastisk ut den klare høstdagen der de lå på rekke og rad med melisdryss! Den vinkelen er bedre enn fra Falketind og Stølsnostind, derfor regner jeg med at Hjelledalstind nok er den toppen med finest utsikt mot Hurrungane.

Men den har nok av andre interessante utsikter, toppbildet ned mot Andrevatnet, bildet mot Hjelledalen og mot Falketind er bevis på det. I tillegg har dere tydeligvis hatt nok av morsomme utfordringer :)

Nok en gang har jeg fått en påminnelse om hvor lyst jeg har til å bestige Hjelledalstind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var Stølsmaradalstind som var favoritten din :D Gjettet uansett på at du likte Stølsnostind & co da du ville kalle rapporten din for "Årdalsfjella i mitt hjerte" :P Hjelledalstind har sikkert veldig fin utsikt mot Hurrunganes spisse tinder, men fikk ikke se dem helt denne gangen https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=13542 :D

Lykke til med neste forsøk på Hjelledalstind, morsom topp å bestige :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig turrapport Sondre! Fort gjort å forveksle Stølsnostind med favoritten min som er Stølsmaradalstind, men det gjør da ingenting :D

Har uansett fått et veldig spesielt forhold til Stølsnostind. Vel var det en uvanlig minneverdig tur jeg hadde over alle Tverrbotntindan, Tverrbytthornet, Kyrkja og Visbretind for snart en måned siden, men den turen jeg uten tvil vil huske best fra 2008 er den på Falketind og Stølsnostind! Aldri har jeg vært så sliten, og aldri har jeg tenkt så mye tilbake på utsikten til en topp fra et skar som Stølsnostind. Slapper ofte av med melodiøs metall og ser for meg bildet av Stølsnostind fra skaret mellom den og østtoppen. Herlig! :D

Dere har noe å glede dere til når godværet en gang slipper dere opp dit!

Men Hjelledalstind er en flott topp! Jeg har hatt lyst på den lenge. Da jeg studerte i Sogndal var det meninga å ta den fra Hjelle via Hjelledalen, Morkaskaret og Øytjørnnosi. Været ville det alltid anderledes, og jeg er jo skremmende kresen på toppturvær...

Husker godt en spasertur på Øytjørnnosi for noen år siden uten spesielle toppambisjoner fordi jeg måtte hjem samme dag. Hurrungane tok seg fantastisk ut den klare høstdagen der de lå på rekke og rad med melisdryss! Den vinkelen er bedre enn fra Falketind og Stølsnostind, derfor regner jeg med at Hjelledalstind nok er den toppen med finest utsikt mot Hurrungane.

Men den har nok av andre interessante utsikter, toppbildet ned mot Andrevatnet, bildet mot Hjelledalen og mot Falketind er bevis på det. I tillegg har dere tydeligvis hatt nok av morsomme utfordringer :P

Nok en gang har jeg fått en påminnelse om hvor lyst jeg har til å bestige Hjelledalstind.

slapper ofte av med melodiøs metal :D da har vi noe til felles, jeg må anbefale artisten "ayreon" som lager noe av det beste jeg har hørt innen prog/folk metal.

du kan glede deg til stølsnostind, det er nokså morsom klyving på eggen opp til toppen hvis man unggår de letteste stedene!

som sondre sa så vi ikke no særlig til hurrungane, men falketind og stølsnostind var det derimot kjempeutsikt til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Årdalsfjella er favorittområdet mitt uten tvil! Det er så mange forskjellige naturtyper der, og det er der jeg har vært mest på fjelltur, så stemninga blir helt spesiell for meg :) Akkurat Stølsmaradalstind er godtoppen for meg fordi jeg har vært på den 6 ganger, og flere skal det bli. Men hele området med toppene på begge sider av Utladalen er mitt livs fjellkjærlighet :D

Særlig på våren og høsten er det fantastiske opplevelser i vente der, så det er bare å glede seg!

Ayreon har jeg ikke hørt om før, men progrock/metall er ofte bra. Er ikke alt jeg hører på som er like melodiøst heller, men både Windir og Dimmu Borgir kan hvis de vil. Ellers er det jo endel finsk som er ålreit...

Metall på sitt mest melodiøse klarer for meg å formidle fjellets storhet bedre enn det meste andre, sjøl om det kanskje ikke er meninga at det skal gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Var på Hjelledalstinden i går. Godt over 10 år siden sist jeg var der, og husket nok ikke alle detaljer lenger nei, men en fantastisk fin tur var det. Litt mye glatt (rim) steinur opp fra Koldedalen (bedre på snø i juli tror jeg). Uten stegjern var ikke lysta til å rote på de resterende betongfonnene uansett til stede. Overrasket over et klyvepunkt øst for Koldedalstinden, men det var nok kanskje delvis dekket av snøkam da jeg var der i juli på 90-tallet en gang.

Inspirert av denne rapporten måtte jeg selvsagt kikke på eggen ned mot Vesttoppen, og må si - spenstig gått ned 500fjell. Jeg stoppet opp på et punkt. Takene var akkurat for dårlig og fothyllene nedenfor skrådde litt for mye til tross for god friksjon. Var jo en porsjon utsatt også, i alle fall indirekte utsatt.

Irriterte meg litt, men returnerte til Kim og Åke i det lille søkket på toppen. Før vi gikk måtte jeg prøve en gang til. Gikk ned en bratt rennelignende formasjon litt lenger øst og traverserte bort. Nedenfra gikk det som en lek, men hadde nok ikke turd usikret på fjellstøvler ovenfra likevel. Fant ikke noen gode tak. Det ene punktet var nok nærmere 3 enn 2, for øvrig var jo eggen artig og grei (men luftig) klyving.

Takk for denne inspirasjonen. Nå vet jeg hva som er i vente om jeg en annen gang går rundturen gjennom dalen og så over hele Hjelledalsryggen tilbake f.eks. Må være en fin rundtur det, eller om man er i det spreke hjørnet:

Opp pionerruta, over Stølsnostinden (ev. med rappell ned i vest), over Stølsnose, ned i dalen og over Hjelledalstindryggen tilbake. Det må jo være en sjefstur!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten,

Morsomt at du ble inspirert :D Denne toppen er absolutt verd et besøk, selv om den faller litt i skyggen av sin mer kjente nabo i nord. Det klyvepunktet øst for Koldedalstinden, tenker du da på øst for Koldedalstindens "østtopp" (mellom den og den snødekte sadelen vest for 1751? Var hvertfall ei snødekt sadel der, og ingen problemer å gå videre. Dog er det nok verre i nysnø!

Nedgangen direkte fra Hjelledalstinden til skaret mellom den og vesttoppen, den var litt utsatt ja, men ikke vanskelig om en fant takene. Mye går lett når en ikke tenkte konsekvens. De andre gikk kanskje den renna du pratet om, hvis jeg forstår deg rett er dette den omtalte "Carl Fredriks renne" vi prater om :)

Kult hadde det vært med en retur ned i Morka Koldedalen og opp på Stølsnostinden! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.