Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner med ambisjoner


Thrusthamster

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er relativt fersk innenfor teknisk fjellklatring med tau og liknende, men har gått mange turer rundt i Gudbrandsdalen, da familien min har hatt en hytte i Lom siden jeg var liten. Var på toppen av Galdhøpiggen da jeg var 7 år, og har Lomseggen rett utenfor kjøkkenvinduet til hytta, som har ledet til mye sikling.

Og, uten å forklare veldig mye hvorfor og hvordan, er jeg blitt helfrelst innenfor høydeklatring og er interessert i veggklatring, som jeg ikke har gjort så mye av bortsett fra i treningsvegger i gymsaler og liknende. Har lest tusenvis av sider og et titalls bøker på noen måneder nå, men sitter fast i militæret i 62 dager til før jeg kan begynne å trene.

Med dimmepengene og pengene jeg har spart opp ved å ikke bruke et øre av månedslønna de siste månedene, har jeg rundt 40000 kr i slutten av august. De skal da brukes på guidede turer til Elbrus og Kilimanjaro neste sommer. Høydeklatring har jeg lest såpass mye om at jeg føler meg sikker på at disse to fjellene er bra for en nybegynner, og sammen med noen klatrekurs og turer i fjellene i Gudbrandsdalen så ofte som mulig, vil jeg kunne takle vanskeligere fjell som Aconcagua og Denali i 2010 kanskje, kommer an på pengesituasjonen.

Men jeg lurer på, når det gjelder litt mer teknisk klatring enn å traske opp noen tinder, hva foreslår dere som en bra måte å jobbe seg opp erfaring og egenskaper til klatreturer i Alpene f. eks? Hvilke klatrekurs, isklatrekurs og brevandringskurs foreslår dere, hvilke vegger og topper er bra for en nybegynner? Har dere noen bokanbefalinger? Foretrekker å lese på engelsk, vanligvis fordi de bøkene har best kvalitet innholdsmessig i forhold til det spinkle norske klatrebiblioteket, men det er bare et inntrykk jeg har, så hvis dere har noen bra norske er det også bra.

Noen kommer kanskje til å tenke at jeg satser for hardt og for fort med å tenke tanken på å prøve meg på Denali om 2 år, men jeg er her for å lære, så det er bare å kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har en plan,tror det er den beste start!

Å "traske opp noen tinder" er supert-ta de vanskelige,kom deg inn i et klatremiljø og gjør ting i fjellet sammen m.erfarne folk.Først om sommeren,så om vinteren.Underveis har du starta på craget m.leding på naturlige sikringer.Kan du dra inn i Jotunheimen å vinterklatre en rute som er lett/midels om sommeren tror jeg mye er ok.Sverger til egne turer kontra kurs.

Leve alpinismen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor i Lom faktisk, det er jo der hytta til familien min er. Sannsynligvis rundt der jeg kommer til å klatre sånn i starten.

Har du noen forslag til noen vanskelige topper? Jeg tenkte at kanskje jeg kunne bruke Lomseggen til noen av treningsturene der jeg jobber meg sakte opp med tyngre sekk (må ta det rimelig forsiktig i starten da i såfall, kanskje uten sekk til og med). Kolsås Klatreklubb/Oslo Klatreklubb høres ut som noen bra klubber å starte i i nærheten av der jeg bor, så jeg kommer nok til å melde meg inn i en av dem snart også.

Tusen takk for tips forresten. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så faktisk ekstremt fristende ut, synd med timingen, tror det går ut over eksamenstiden i utdanninga, ville måtte utsette den et år, vil helst unngå det. Men det var mange bra klatrekurs der, Alpinklatring-kurset så ut som noe som kunne passe bedre med tanke på timing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.