Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda en tråd om sekk (Osprey, Arcteryx, Bergans)


Anbefalte innlegg

Er på utkkk etter sekk, og har prøvd mange sekker med vekt i i butikk:

- Osprey Crecent

- Osprey Argon

- Arcteryx Bora

- Bergans Rondane

- Bergans Trollhetta

Det som overrasker meg mest er at begge bergans-sekkene, som er de billigste, sitter bedre etter i korsryggen min. Jeg er ganske svai i ryggen og merker forskjell.

Jeg syns det er rart at Osprey sekkene, og tildels Arcteryx'n kurver andre veien enn ryggsøylen.

Så til dere som har arcteryx eller osprey; kan dette tilpasses ved å bøye på aluminiums-skinnene som ligger i ryggflata?

Ellers så liker jeg best Osprey og Arcteryx pga tekniske løsninger, bergans-sekkene er litt liksom mer "tafatte".

-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Vandrelysten. Har hatt Prowerframe i noen år, og også prøvd Trollhetta endel. Trollhetta er ikke så værst den, men særlig tung last (+25) takler ikke bæresystemet særlig bra.

Nå har jeg Arc'teryx sekker og ville aldri byttet tilbake..

Når skal forresten Bergans lære seg dette med hoftebelter ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk vandrelysten :roll: Har ikke sett den der, men du redder dagen min her, for jeg har mest lyst på arcteryx eller osprey. Har sendt mail til osprey og spurt om de har samme mulighet til å tilpasse aluminiumsskinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du sendte mail til Kåre Jarbeux, importør av Osprey i Norge...ikke forvent svar. Tror ikke du kan tilpasse skinnene på like lett måte som arcteryx.

Min erfaring er ihvertfall at om 5 år med godt bruk er en Arcteryx sekk fortsatt like godt, mens Bergans sine sekker faller mer eller mindre ifra hverandre...! Men sikkert mange ihugga Bergans fans som vil si imot på den.

Hadde en Alpinist, den gamle. Alt som holder dette bæresystemet sammen er en skrue som holder justeringsskiva fast i skinnene. Denne skrur seg løs over tid. Det gjorde den med meg, mitt på Hardangervidda. Jeg skulle løfte sekken opp på ryggen, og stod med begge bærereimene i henda, mens sekken lå igjen på bakken. Gikk til ei hytte, lånte en spiker og satt den inn der skruen var

Hadde også en Helium 55 med glidelås åpning i bunn. Glidelåsen røyk under en topptur på vei ned. Alt utstyret datt ut, noe ikke jeg merka før jeg var godt nedi lia.

Da ga jeg opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Arcteryx Bora 75 og Arcteryx Needle 35, og de er en nytelse. Bora sekken har et veldig godt hoftebelte som etterhvert former seg perfekt til kroppen.

Da jeg var på prøvetur hos de forskjellige forhandlerene, Minnes jeg også at Arcteryx sine sekker hadde en litt uvant svei i forhold til min rygg. Har hatt Bergans før og blitt vant med at sekken satt helt tett inntil ryggen. Etter et feilkjøp av osprey 75, (fikk gnagsår på ryggen) valgte jeg å gi Boraen en sjanse til, til tross for sveien og angrer ikke et sekund. Håper den er evigvarende:) Den lille svaien utgjevner seg når man får riktig opppakking og tyngde på sekken. Få en av innehaverene til å gi sekken riktig opppakket tyngde, så kjennnes det nok mer naturlig.

Sekken kan kjennes litt stiv i begynnelsen, men etter et par turer med oppvarming av bæresystemet smelter sekken sammen med deg og da er det en ren fornøyelse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsOH: Sendte mail til osprey direkte, ikke importøren.

Vet at crescent har ganske enkel tilgang på skinnene, håper argon har det også.

Dere som har bora: leste en test der den fikk litt pepper for sovepose-rommet. Tilgangen til dette rommet fra utsia var litt vanskelig fordi glidelåsen gikk "rett over", og ikke i hestesko, slik at man ofte måtte ta ut alt utstyret for å få inn/ut soveposen...erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nå ihvertfall trykket på plass en komprimert tyin-artic i bunn av min bora 95, men romslig er det ikke akkurat. I forhold til min forrige sekk, powerframe, som hadde buet åpning i bunn, så merker jeg ikke så veldig forkjell. Ikke nok til at jeg har tenkt over det ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra Osprey, og aluminiumsspilene som er i ryggflaten kan tas ut og tilpasses på lik linje med arcteryx'n.

Ettersom begge disse kan tilpasses, får man kansje ikke riktig inntrykk av å prøve de på i butikk uten tilpassing...?

Uansett så tror jeg valget faller på den sekken jeg syns har de beste løsningene. Det beste med dette er at jeg slipper den kjipe ber**ans sekken :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aluminiumsspilene i Osprey-sekkene ser ikke ut til å være ment å følge ryggflaten! De går mer på skrå ut mot siden som "vinger", for å holde fasongen på sekken på "tvers". Disse kan man justere med strammereimer, og selve bæresystemet følger ryggen godt og affiseres ikke av spilene... Jeg har Aether som er en litt lettere modell, men som har denne detaljen i tillegg til thermofit-belte. Jeg har ikke prøvd noen av de andre så jeg kan ikke uttale meg om de. Men som sagt, de spilene har på min sekk ingenting å gjøre med passform etter ryggen, men er med å holde formen på resten av sekken. Hvor mye det har å si vet jeg ikke, men jeg har bært rimelig uformelige bører som ikke har fått sekken til å se ut eller oppføre seg som en diger, klumpete svulst på ryggen. Fornøyd jeg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge: Jeg prater om de spilene som ligger på ruggflata, ikke de runde som er på sidene.

Svaret fra Osprey:


Hello, 



The aluminum STAYS inside the pack (accessed through the flip-down lumbar pad), not the ReCurve rods on each side of the pack, can be adjusted.



Attached is the owner’s manual for the Crescent/Luna (same basic design as Argon/Xenon from a previous season).  We were unable to add the “stay bending” instructions into the Argon/Xenon owner’s manual due to time constraints.



You can follow the instructions for in the attached owner’s manual to bend the Argon stays to your preferred positions.





Thanks, 



Eric Triplett

Osprey Packs



post-3418-133474516488_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg, etter det jeg vil påstå er helt sykelig pervers research, kjøpt OSprey Argon 85 (Egentlig 88, siden det er str. L) og fått varmet/formet hoftebeltet så det sitter som støpt. Fant til slutt ut at både Arcteryx Bora og Osprey Argon kan man få til å sitte som støpt på ryggen, men valgte Osprey pga litt tekniske finesser som jeg likte godt. Fikk den til 3000 hos min lokale sportsbutikk.

Jippi 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg, etter det jeg vil påstå er helt sykelig pervers research, kjøpt OSprey Argon 85 (Egentlig 88, siden det er str. L) og fått varmet/formet hoftebeltet så det sitter som støpt. Fant til slutt ut at både Arcteryx Bora og Osprey Argon kan man få til å sitte som støpt på ryggen, men valgte Osprey pga litt tekniske finesser som jeg likte godt. Fikk den til 3000 hos min lokale sportsbutikk.

Jippi 8)

Vet du om det er mulig å kjøpe den online (er jo litt billigere på amerikanske sjapper) og så få formet hoftebeltet på en butikk her til lands?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om det er mulig å kjøpe den online (er jo litt billigere på amerikanske sjapper) og så få formet hoftebeltet på en butikk her til lands?

Man kan helt sikkert varme det i stekeovnen hjemme også. Leste noe på Osprey sine sider at man kunne kontakte hvis man ikke hadde tilgang på forhandler med ovn.

rei.com har sekken til 369$ + 90$ i frakt. Legg på 25% moms, så ender du på ca 3000 kroner med dagens kurs. Sportsnett.no har også sekken til 3000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.