Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertur i desember


paddelunde

Anbefalte innlegg

Hei

Ønsker meg en fin halv uke/5 dager i fjellet nå i desember. Har håpet på Hardangervidda, enten kjøre til Fagerheim eller Dyranut. Ser ikke ut til at vannene er spesielt trygge enda, vil kanskje unngå de så lenge det er mulig.

Andre som har erfaring med noen fine område i midten av desember?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg for min del har en forkjærlighet for Hardangervidda. Du har flere muligheter til å parkere bilen, både Fagerheim og Dyranut, men også Halne. Et forslag blir da:

Halne - Krækkja - Fagerheim - Heinsæter - Rauhelleren - Stigstuv - Halne

Har du god tid kan du ta turen innom Tuva før Heinsæter. Ruten kan selvfølgelig også gås motsatt.

Et annet forslag er om du kjører bilen til Solheimstulen. Da kan ruten bli:

Solheimstulen - Rauhelleren - Mårbu - Solheimstulen

Du sier ingenting om du skal telte eller belage deg på hytter, men du bør helt klart satse på telt da ikke alle hyttene er åpne. Om du klarer å få ned 50 cm snøplugger er vel en annen sak :). Om det blir bra vær kan dette bli en fin tur.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei ja. Halne eller Fagerheim blir mest sannsynling startpunkt! 

Da grunnen for turen er mest for å se om jeg trives på ukestur med ski og pulk, så tenkte jeg at det kanskje er greit med en flatest mulig tur. Østsiden av Hardangervidda skal vel da være perfekt. 

Jeg er spent på snødybden og hvordan vannene ser ut. Jeg er veldig spent på hvordan jeg skal få teltet til og stå hvis det er for lite snø og tælan sitter som den jo gjør. Kom gjerne med tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stikkes ikke før vinterferien.
Det blir en del vindtransportert snø på Hardangervidda, så om du legger deg i le så er det alltid nok. (Der er det også mest behagelig å ligge..) På avblåste rygger vil du få problemer med å få ned plugger. Lange snøplugger trenger ikke settes rett ned i snøen. De kan ligge i snøen som anker, med bardunen festet på midten.

De store elvene og vannene kan være åpne såpass tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/4/2016 at 0:37 AM, paddelunde said:

Hei ja. Halne eller Fagerheim blir mest sannsynling startpunkt! 

Da grunnen for turen er mest for å se om jeg trives på ukestur med ski og pulk, så tenkte jeg at det kanskje er greit med en flatest mulig tur. Østsiden av Hardangervidda skal vel da være perfekt. 

Jeg er spent på snødybden og hvordan vannene ser ut. Jeg er veldig spent på hvordan jeg skal få teltet til og stå hvis det er for lite snø og tælan sitter som den jo gjør. Kom gjerne med tips!

 

I tilfelle tæle og lite snø så har jeg hatt suksess med å banke ned teltpluggene med en vedkubbe, ellers har jeg fire plugger som er mer spikeraktige @Timmey78 han vet hvilken type dette er. Skal tro det funker med spiker eller skruer også, men i sistnevnte tilfelle må du jo ha med skrutrekker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sovjetunionen skrev:

 

I tilfelle tæle og lite snø så har jeg hatt suksess med å banke ned teltpluggene med en vedkubbe, ellers har jeg fire plugger som er mer spikeraktige @Timmey78 han vet hvilken type dette er. Skal tro det funker med spiker eller skruer også, men i sistnevnte tilfelle må du jo ha med skrutrekker. 

Da svarte du på spørsmålet mitt før jeg fikk stilt det, jeg har to typer plugger fra Helsport.En av disse er "spikerpluggen"  En liten øks (300g) har jeg alltid med meg så jeg kan vel kanskje få banket ned pluggene selv når det er barmark, men med tele, eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er isen trygg kan du få knallfeste med slike plugger. Skal kunne skrues ned i jord med tele også, men det har jeg ikke testet selv.

http://www.ebay.com/itm/Camping-Strong-Light-Weight-Tent-Camp-Pegs-Peg-Lot-Bulk-Quality-Screw-Stake-Hand-/302039724627?hash=item4652f87253:g:9pEAAOSwaB5XrR6w

Faktisk billigst å kjøpe i Norge !  http://www.fisketid.no/helaars-teltskruer-sommer-vinterbruk-p-4594.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Per Fredrik said:

Da svarte du på spørsmålet mitt før jeg fikk stilt det, jeg har to typer plugger fra Helsport.En av disse er "spikerpluggen"  En liten øks (300g) har jeg alltid med meg så jeg kan vel kanskje få banket ned pluggene selv når det er barmark, men med tele, eller?

Jeg fikk banket ned både spikerplugger og vanlige plugger i helt  frossen jord i helga, så det burde gå bra. Måtte røske litt ekstra for å få de opp igjen, men det gikk fint det også, mulig de kan fryse skikkelig fast om jorden er litt fuktig og det deretter blir veldig kaldt. 

 

Jeg hadde litt olje på spikerpluggene så de ikke skal ruste (etter turen altså), stod i samme slengen og lurte på om man kunne hindre  alupluggene i å fryse fast i bakken ved å ha litt olje på 🤔. Så slipper man å røske så ekstremt mener jeg, pluggene står jo uansett fast når man har spikret dem ned😊. 

 

 

Endret av Sovjetunionen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg fikk banket ned både spikerplugger og vanlige plugger i helt  frossen jord i helga, så det burde gå bra. Måtte røske litt ekstra for å få de opp igjen, men det gikk fint det også, mulig de kan fryse skikkelig fast om jorden er litt fuktig og det deretter blir veldig kaldt. 

 

Jeg hadde litt olje på spikerpluggene så de ikke skal ruste (etter turen altså), stod i samme slengen og lurte på om man kunne hindre  alupluggene i å fryse fast i bakken ved å ha litt olje på 1f914.png. Så slipper man å røske så ekstremt mener jeg, pluggene står jo uansett fast når man har spikret dem ned1f60a.png

 

 

Flott, i høst skulle jeg avslutte sesongen med toget til Finse, men så kom uværet og så ble det lekkasje rundt luftepipa. Du veit, jeg kan ikke dra fra den lille nette fruen når det lekker gjennom taket. Så det ble ikke noe Finse tur. Da har jeg en plan, så snart det er noen bare flekker der oppe til våren drar jeg selv om det er tele i bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.