Gå til innhold
  • Bli medlem

Bukse til vinterturer


Torbjørn Tobiassen

Anbefalte innlegg

Hei

Etter mange års bruk er nå min Bergans skibukse helt utslitt. Jeg bruker den når jeg går på skitur med pulk eller ryggsekk. Det vil si turer som medfører en god del svetting og slitt 😊 trenger derfor en bukse hvor en kan lufte litt og samtidig som den helst bør være litt robust å tåle endel. Er det noen som har forslag til en bukse som de er fornøyd med til slikt bruk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt en Norrøna Svalbard Flex1 bukse i en del år som også blir brukt som "vinterbuksa" Dette er en soft-shell bukse som er noe tykkere enn typisk Gore-tex skallbukse. Den er ikke like vanntett, men det er ubetydelig på vinteren, siden det ikke regner noe særlig. Snø preller rett av uansett. Over de årene jeg har eid den (siden 2017 kanskje?) ser den fremdeles nesten helt ny ut. Materialet virker å være ganske så slitesterkt, i tillegg til å være veldig stretchy og komfortabelt.

Jeg vurderer i år å kjøpe en nyere utgave av akkurat samme bukse, fordi den eldre modellen jeg har mangler litt på luftemuligheter og lommer.

Svalbard Heavy Duty anbefaler jeg ikke til samme bruk (har begge), da den trekker til seg vann og fryser.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (9 minutter siden):

Jeg har brukt en Norrøna Svalbard Flex1 bukse i en del år som også blir brukt som "vinterbuksa" Dette er en soft-shell bukse som er noe tykkere enn typisk Gore-tex skallbukse. Den er ikke like vanntett, men det er ubetydelig på vinteren, siden det ikke regner noe særlig. Snø preller rett av uansett. Over de årene jeg har eid den (siden 2017 kanskje?) ser den fremdeles nesten helt ny ut. Materialet virker å være ganske så slitesterkt, i tillegg til å være veldig stretchy og komfortabelt.

Jeg vurderer i år å kjøpe en nyere utgave av akkurat samme bukse, fordi den eldre modellen jeg har mangler litt på luftemuligheter og lommer.

Svalbard Heavy Duty anbefaler jeg ikke til samme bruk (har begge), da den trekker til seg vann og fryser.

Høres ut som en bra bukse og det ser ut til at den nye modellen har gode luftemuligheter som du nevner. Hvordan er den i forhold til vind? Det er ofte vind i de områdene hvor jeg beveger meg og da må den stoppe vinden til en hvis grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn Tobiassen skrev (19 minutter siden):

Høres ut som en bra bukse og det ser ut til at den nye modellen har gode luftemuligheter som du nevner. Hvordan er den i forhold til vind? Det er ofte vind i de områdene hvor jeg beveger meg og da må den stoppe vinden til en hvis grad. 

Jeg opplever den som veldig/helt vindtett i hvert fall - Min er brukt mye i viddelandskap med mye vind på vinterstid i år:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en brukt Norrøna lyngen skallbukse med lufteglidelåser og ett eldre type mykt membran.

Ytterstoffet var helt fint, så buksen er vindtett og gullgod på vinteren. Membranet er sprukket opp og tar nok inn vann flere steder, men holder vann/fukt bedre ute enn ett plagg helt uten membran.

Avtagbar bib er også kjekt å ha.

Rett og slett ett meget bra kjøp! Da kan membranbuksen min som trenger å være vanntett spares til våte turer. Bruker man dyre membranbukser på vinteren ber man om lekkasjer, og da egner de seg ikke like bra som regnbukse lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hverdagsbruk er jeg veldig fornøyd med Bergans Osatind skibukse i Slingsby-serien, som jeg har brukt i mange år. Testrapport her: https://www.utemagasinet.no/turutstyr/skallbukser/bergans-osatind

Norrøna Svalbard Flex1 er jo en grei softshellbukse, men ikke et førstevalg som skibukse. Mangler innvendige gamasjer, men tåler mer vær. Har ikke seler.

Jeg har to bukser som tåler alt vinterfjellet kan bjuda på; Klattermusen Freke og en skamløs bunkers av en salopettebukse i SympaTex Helsport lagde i sin tid. Disse er førstevalget til flerdagsturer.

Til turer med lav intensitet i kulda fungerer Bergans Hafslo veldig bra. Denne har Dermizax ytterskall, men er foret, så veldig varm. Kan kobles med snøskjørt til kompatibel jakke.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.