Gå til innhold
  • Bli medlem

Skallbukse til vinterturer - hjelp til en nybegynner!


Hel1e

Anbefalte innlegg


Jeg trenger en skallbukse, og vet ikke hvor jeg skal begynne i det mylderet som finnes. Håper derfor none snille sjeler der ute kan hjelpe meg! Jeg har sett at det finnes flere tråder med samme tema, og jeg har lest gjennom et stort antall av dem, problemet er i stor grad at buksene som nevnes der er utsolgt/ute av produksjon eller lignende. 

Ideelt sett ser jeg etter en bukse som kan brukes både vinter, høst og vår. Primært er den tiltenkt langrennsturer på fjellet om vinteren, særlig når det er litt ruskevær, enkle toppturer på ski, og fjellturer høst og vår (når været er slik at ikke softshell eller lignende holder). Ildprøven blir en tur over Finnmarksvidda til våren. 
Pris er også et issue, da jeg dessverre ikke har råd til de dyreste modellene. Jeg lurer derfor på om noen har tips til en bukse som er god nok til det jeg har beskrevet over, uten å koste skjorta. 

Både tips til konkrete modeller eller hva som er lurt å se etter tas imot med stor takk  :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to skallbukser:

Til sommer, vår og høst har jeg en som passer til vandring og er lett og grei, men for smal til å passe over brede skistøvler/randostøvler.

Til vinterbruk kjøpte jeg en brukt skallbukse på finn.no med snølås som er tilpasset vinterbruk. Denne hadde membran som ikke var helt vanntett lengre, men det betyr ingenting på vinteren, og prisen var derfor meget bra.

På denne måten trenger jeg ikke å ødelegge skallbusken jeg vil skal være vanntett i regnvær på vinterturer på ski med stålkanter, stegjern, isøks og plastsøvler som gnager i stykker membranet.

Så jeg vil si at til vinterbruk i sesongen med frossen nedbør (snø) kan man komme unna med en billigere bukse man ikke trenger å være redd for. Og da er kanskje en lett regnbukse til sommerbruk godt nok? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hel1e skrev (5 timer siden):

Både tips til konkrete modeller eller hva som er lurt å se etter tas imot med stor takk  :) 

Det meste fra Bergans er jo både veldig bra og relativt rimelig, og ofte på salg. Som f. eks. Bergans Senja 3L Pants.

Og så har du jo de aller rimeligste variantene som f. eks. Urberg og Gridarmor som bla. a. Fjellsport fører. Disse virker greie nok, men jeg kan ikke si noe om slitestyrke og vanntetthet over tid:

https://www.fjellsport.no/dameklaer/bukser/skallbukser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsnett har 30% på utvalgte modeller til Arcteryx med koden VINTERFERIE.

Med det i tankene er dette et bra kjøp: https://www.sportsnett.no/arc-teryx-1-beta-ar-pant-ms-p11602/black-s-v61620

Dette er en meget god vinterskallbukse, men kanskje litt stiv og tung til vår sommer og høst

Denne er litt enklere modell, men fungerer meget godt som en allround bukse: https://www.sportsnett.no/arc-teryx-1-beta-pant-ms-p14495/black-s-v77374

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.