Gå til innhold
  • Bli medlem

Stor dagstursekk for svai rygg


Halkatla

Anbefalte innlegg

Jeg har en litt trøblete rygg som lett blir vond, har en del svai i korsryggen, så jeg trenger en sekk egnet til slikt. Er i tillegg 160 høy, så en sekk beregnet til småfolk er å foretrekke  :D    Noen som har en å anbefale?

 

Også lurer jeg litt på dette med størrelse på sekken.. jeg ferdes såpass lite ute, og har såpass lite med penger nå (studentlivets gleder :ike: ) at jeg ikke føler jeg kan kjøpe mer enn én sekk foreløpig. Den bør være egnet til små overnattingsturer (typ 2 netter i gapahuk, ikke noe svære greier, men plass til sovepose og litt mat er jo fint), men så liten som mulig så den fremdeles er grei nok til å brukes på dagsturer uten at man da drasser på masse unødvendig vekt. Hvor mange liter bør jeg peile meg inn på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje kan disse gamle trådene hjelpe deg litt videre? :-)

 

http://www.fjellforum.no/topic/23963-sekk-for-svaiet-rygg-ca-75-liter/

http://www.fjellforum.no/topic/36295-tips-til-nybegynner/

 

Hvor stor sekken skal være, vet du jo egentlig først når alt annet utstyr/mat/stæsj du ønsker å ha med deg er på plass - derfor sier mange at du bør kjøpe sekken sist. Hvis det passer dårlig, kan du jo prøve å sette opp en pakkliste, og anslå volum (kanskje vekt også?) for hver linje, og summere opp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på Aarn-sekkene fra NewZealand. De har frontsekker og en bedre vektfordeling enn tradisjonelle sekker. Du kan bruke de med eller uten frontsekker, avhengig av hvor mye du skal ha med deg. Da får du en kombinert dagstursekk og overnattingstursekk.  

 

Kanskje denne sekken er bedre for ryggen din?

Det finnes en butikk i Follo som har god peiling på Aarn der du sikkert kan få teste sekken.

 

 

SQOOP.no-Tiurfot-Aarn-ryggsekk-Hardanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle!   Jeg testet et par Aarn-sekker på XXL her om dagen og dessverre var de for lange for meg. Jeg stanget bakhodet i sekken samme hva vi gjorde med innstillingene :P  Men bortsett fra det var de komfortable! 

 

Jeg endte opp med en Glittertind 55 liter, og skal forhåpentligvis teste den ut på en liten tur til uka :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Glittertinden ble testet ut på Bitihorn, med tre store termoser, en stor og tung regn/vindjakke, matpakker og ymse annet i sekken, vet ikke hvor mye det hele endte opp med å veie men det føltes temmelig tungt på vei oppover de siste bakkene haha.

Sekken var bra den, og min vonde rygg syntes det hele gikk veldig fint, så tommel opp for Glittertind ;)  

 

Men, den er jo veldig stor, noe som er bra til mye av det jeg har tenkt til å bruke den til, men jeg innser at jeg også trenger en mindre sekk, til små dagsturer hvor jeg bare vil ha med sitteunderlag, termos og litt ekstra klær.. men jeg tror kanskje jeg lager en annen tråd om det, siden det da ikke blir snakk om stoor dagsekk lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glittertinden ble testet ut på Bitihorn, med tre store termoser, en stor og tung regn/vindjakke, matpakker og ymse annet i sekken, vet ikke hvor mye det hele endte opp med å veie men det føltes temmelig tungt på vei oppover de siste bakkene haha.

Sekken var bra den, og min vonde rygg syntes det hele gikk veldig fint, så tommel opp for Glittertind ;)  

 

Men, den er jo veldig stor, noe som er bra til mye av det jeg har tenkt til å bruke den til, men jeg innser at jeg også trenger en mindre sekk, til små dagsturer hvor jeg bare vil ha med sitteunderlag, termos og litt ekstra klær.. men jeg tror kanskje jeg lager en annen tråd om det, siden det da ikke blir snakk om stoor dagsekk lenger..

 

Kva med ein Helsport Snota? Dei er rimelege i outleten om dagen. Eller ein Bergans Rondane 30 L?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med ein Helsport Snota? Dei er rimelege i outleten om dagen. Eller ein Bergans Rondane 30 L?

 

Snota ser lovende ut (og pluss i boka for lomme på hoftebelte!). Bergans Rondane ser temmelig stor ut synes jeg, ihvertfall på bilder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.