Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp - jeg er ute og kjøre


Humle

Anbefalte innlegg

hadde på meg skiene for første gang på minst 10 år forige helg. Og herrejesus jeg er jo helt hjelpelaus. Nå gjorde jeg det vanskelig for meg selv ved å være i skogen uten løyper. Men jeg kan ikke lenger svinge i snø. Jeg kan kjøre rett ned uten å falle, men er så livredd for å falle når jeg skal svinge at jeg stivner helt.

Skiene er helt kurante de. Kjøpte de for 6 år siden og hadde de på en gang i oppkjørt skiløype så da gikk det jo greit. Slap jo å jobbe for å få svingt...

Er vel bare en måte å få selvtilliten på plankene tilbake, og det er å ha dem mest mulig på beina...jeg KAN jo dette, bare kroppen som ikke vil. Alt av muskelminne er rett og slett vekk. Og da snakker vi om meg, en fyr som brukte hver ledige stund til rypejakt på ski i fjellet før i verden...

Må bare få kroppen i orden først. Operasjon over helga, og så....ski, ski , ski. Har jo desuten en 2 åring som skal lære dette, og da bør vel far også kunne det...urgh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hadde på meg skiene for første gang på minst 10 år forige helg. Og herrejesus jeg er jo helt hjelpelaus. Nå gjorde jeg det vanskelig for meg selv ved å være i skogen uten løyper. Men jeg kan ikke lenger svinge i snø. Jeg kan kjøre rett ned uten å falle, men er så livredd for å falle når jeg skal svinge at jeg stivner helt.

Skiene er helt kurante de. Kjøpte de for 6 år siden og hadde de på en gang i oppkjørt skiløype så da gikk det jo greit. Slap jo å jobbe for å få svingt...

Er vel bare en måte å få selvtilliten på plankene tilbake, og det er å ha dem mest mulig på beina...jeg KAN jo dette, bare kroppen som ikke vil. Alt av muskelminne er rett og slett vekk. Og da snakker vi om meg, en fyr som brukte hver ledige stund til rypejakt på ski i fjellet før i verden...

Må bare få kroppen i orden først. Operasjon over helga, og så....ski, ski , ski. Har jo desuten en 2 åring som skal lære dette, og da bør vel far også kunne det...urgh!

Det er helt etter min oppskrift dette; en masse rette sikker og sakker. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vel endel å si hva slags ski du har under bena.

Høres ikke ut som noen rocker-ski du har vært ute med,

men stilen kan jo forbedres endel med rett utstyr.

Et par helt alminnelige standard fjellski. dvs de som var standard for 5-6 år siden da de ble kjøpt inn, gått på i en times tid og satt i boden fordi man dro til Asia på 72 timers varsel og ble der i 2-3 år...

Noe annet blir heller ikke kjøpt inn. Og formålet er å traske i fjellet. Det skulle de være gode nok til. Det er karen oppå som er problemet. Men jeg kommer meg nok bare jeg får

stått nedover nok bakker og får trent opp musklene til å adlyde...sånn bortover gåing går helt fint :smile:

Det hjalp sikkert ikke at jeg hadde en 15 kilos pakning på ryggen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ett par sanne Svenske-historier, før å gjøre noe med selvtilliten til deg, Humle.

Jeg er oppvokst i Sørsverige. Der er det - på en snørik vinter - 5 cm snø. Totalt under vinteren. Altså, ikke mye langrenn der, og berg - det finnes ikke. Reiste derimot mye til Alpene som barn med foreldrene, og blev en meget god alpinist.

Senere blev det en norsk dam, og norske barn. Disse skulle man ju dra i pulk. Siden man ikke bruker noen smøring till innleide alpin-ski: Smøring till ski var ju bare tull. Faktisk hel-dumt, og sløseri... De tre timene jeg trakk pulk helt uten feste går fortsatt til historien som noen av de verbalt varmeste jeg noensinne vart med om.

Da hadde jeg altså lært meg att smøring - det er ju lurt det. Turede sen i flere år på svigerfars tannpirker-ski i pent oppkjørte spår. Så blev vi inviterte til en DNT hytte, som vi vart på tidligere men sommerstid, i det vanlige turområdet. Nære og bra, så vi (kone og jeg) pakkede mye i ryggsekkene våre. Veeeldigt mye. På veien til turområdet mente kona att vi trengte appelsiner, omtrent 10 stykk. Disse parkerte jeg i en plastpose ovenpå ryggsekken. Så drog vi ut i spåret - gikk fantastisk fint, festesmøring er ju bra det. :)

Men efter en kilometer sier guiden: 'Skaaningen, nu skal vi dit' og peker ut i snøen.

- Men der er ju ingen spår???

- Nei, det er ingne løyper til den hytten.

Tenk deg nå: 25 kilo ryggsekk, med appelsiner oppepå. Tannpirkerski og lette skistøvler. 50 cm nysnø, med 50 cm gammel snø under. Første nedoverbakken:

Skaaningen svinger. Skistøvlene svinger. Men ikke svinger tannpirkerskien! Pang. Hodet ned i snøen. Nedtrykket av gigantisk ryggsekk. Apelsinhelvetet kaster seg over bakhodet mitt, pang, pang pang... Strekker venstre arm ned for å trykke meg opp - intet skjer. Trykker ned andre armen - intet skjer, det er ju nysnø... Av med ryggsekken, ser kona straks bakom meg i lignende posisjon. Hun klarer ikke løfte ryggsekken, så jeg trasker opp til henne, løfter ryggsekken hennes, og hun rygger inn og tar den på.

Jeg ned til min ryggsekk. Klarer ikke alltid løfte den på meg, jeg bare faller på nytt. Løfter sekken, som kona kjøre frem, tar og holder fremfor seg. Jeg vender meg om, rygger inn till sekken, på med den - begge oppe på ski!

Nedover igjen. Maks 10 meter, innen appelsinene på nytt pusser bakhodet, snøen prøver å komme ennu nærmere sjelen min, og jeg får prøvd noen nye internasjonale gloser. ... 1,5 kilometer tog omtrent 5 timer. Når jeg kom frem, fikk jeg den godeste ølen som sannsynlig noensinne er produsert.

Til neste år hadde jeg kjøpt fjellski, forhøjningsplate, versting skistøvler, fjellskistaver, 4 lager votter (-20 grader og fortsatt 1,5 kilometer). Tror faktisk jeg leste presis allt som stod på hele Internet om alt av utstyr som hadde med vinter å gjøre. Til året deretter transportpulke, till tross for att Guiden mente at det trengte jeg bare dersom kona var gravid, eller jeg skulle trekke en liten bakke-til-luft-kanon for et lite krig. Deretter har det blitt Ventile-klær, ekstrem-gamacher, og arctic double-ting, tykk ull etc. På en måte har jeg kanskje kjøpt hele den Norske Imagen?

Så til saken. Det har tatt meg nærmere 10 år at bli en langrensløper, eller rettere sagt, lanngrens-turgåer. Dersom du bare trener litt, og ikke tar før mange appelsiner høyest oppe på sekken, så løser du saken på mindre enn én vinter. Det er 10 ganger så raskt som jeg. Håper det hjelper på en dårlig dag! :-)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk historie Skaaningen :smile:

Jada det skal nok gå. Må bare få gått på ski og få jobba opp selvtilliten, så går det nok bra.

Har ikke tenkt meg på noen langturer. Skiene skal brukes til å frakte meg såpass ut i terenget at jeg ikke vises fra bilvei, og der blir det leir. Og når den er opp, så blir jeg der.

Ser absolutt ingen grunn til å dra på ekspedisjon over alle blåner. Det er kosen rundt bålet, kansje med et snøre ute i et hull i isen, stjerneklar himmel og nordlyset som

lokker meg ut.

Men det hadde jo vært greit å komme seg de meterne uten å være livredd for å knekke alle bein i kroppen, så det må nok trenes litt :smile:

Og heldigvis er det ikke svigerfars tannpirkere jeg går på,

Det er disse her:

http://www.klikk.no/...ticle235480.ece

Sikkert greie nok til meg de :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.