Gå til innhold
  • Bli medlem

Fischer E99 kontra Åsnes Amundsen


resfjellet

Anbefalte innlegg

Må oppgradere fjellskiene mine da de gamle er utslitt. Vurderer E99 elle Amundsen. Bruksområdet er turer i relativt bratt terreng med lett sekk og lengre turer med tung sekk/pulk. Er noen av de overnevnte et feil valg? Ønsker også innspill med tanke på sko/bindinger/feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forelsket med i kortfellene som Åsnes skia har. Tror ikke E99 har denne muligheten.

Kortfellene gir meg mulighet til å gli litt bedre på flata samt ha god feste uten at jeg må ta av fellene.

Men smak og behag er det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må oppgradere fjellskiene mine da de gamle er utslitt. Vurderer E99 elle Amundsen. Bruksområdet er turer i relativt bratt terreng med lett sekk og lengre turer med tung sekk/pulk. Er noen av de overnevnte et feil valg? Ønsker også innspill med tanke på sko/bindinger/feller.

Hei.

Dersom du ønsker kortfellmuligheten er Amundsen valget. Jeg har hatt første versjon av Amundsen, Rago, siden 2007 og er meget godt fornøyd. Har brukt skiene til turer i løyper og utenom løyper, alene eller med hund (snørekjøring) og med og uten pulk, i alt fra Nordmarka til Rondane og Hardangervidda. Veldig anvendelige ski. Jeg har BC bindinger og Crispi Stetind støvler.

Til det bruket du skisserer vil nok bindingene jeg linker til i denne tråden være interessante, dersom en god del av tiltenkt bruk er i brattere fjell med hovedvekt på nedkjøringer, disse bindingene vil også fungere fint til lengre pulkturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt E99 i mange år, og jeg er kjempefornøyd. Skia er geniale, robuste og akkurat det du trenger for langturer på fjellet.

Men likevel ville jeg gått for Åsnes. Kortfellsystemet er å trakte etter, selv om E99 er bra. Mine neste fjellski blir derfor åsnes.

Du blir uansett ikke skuffa. Begge skipara er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine innspill! Har til nå brukt E99, men disse er ca 15 år gamle. Veldig godt fornøyd med disse, men må si kortfellesystemet til Åsnes virker svært interessant. Vet ikke hvor mye Fischer har endret skiene på disse årene, men regner med at de ikke har blitt dårligere. Har flere kjenninger som har hatt problemer med at stålkantene løsner eller at tuppene sprekker opp etter relativt kort tid på andre skityper, men hos meg har ikke dette skjedd. Rett og slett sålen som er utslitt.

Til sommerbruk har jeg i det siste blitt meget begeistret for Crispi sine sko (Skarven), passer føttene mine perfekt. Har noen erfaring med både Crispi sine fjellsko og skisko, og i tilfellet, kan passformen sammenlignes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bindinger vil jeg tro at BC-bindinger holder lenge for meg. Er ikke like tøff nedover som i gamle dager. Har til nå brukt gode gamle rottefella, men tror, uten å være sikker, at BC vil være like stabil. Mine gamle sko fikk dessuten ganske raskt sprekker i "leppa", selv om de ble smurt jevnt og trutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har brukt diverse generasjoner E99 siden midt på 70 tallet og har vært kjempefornøyd med skia mht til svingegenskaper. Bruddstyrke og slitestyrke har også vært bra, sjøl om jeg har knekt noen par. Tok i bruk Amundsen på torsdag og må bare si at de ikke er dårligere å svinge med.

Kortfellsystemet kommer som en bonus.

Anbefaler BC bindinger og Crispi Stetind. da har du fjellski til allround bruk.

Lykke til!

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har valg av lengde på ski noen betydning i forhold til vekt? Tenker på spenn i skia. Eller er det riktig at grunnregelen er egen kroppslengde pluss 10 - 20 cm? Har forøvrig mer eller mindre bestemt meg for å gå for Amundsen-skia med BC og Stetindsko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har valg av lengde på ski noen betydning i forhold til vekt? Tenker på spenn i skia. Eller er det riktig at grunnregelen er egen kroppslengde pluss 10 - 20 cm? Har forøvrig mer eller mindre bestemt meg for å gå for Amundsen-skia med BC og Stetindsko.

Hei.

Tror nok du vil få en kombinasjon du vil være godt fornøyd med dersom du går for Amundsen, BC og Stetind. Har som jeg skrev tidligere brukt denne kombo'en i en årrekke.

Når det gjelder spenn så har Amundsen hardt spenn, dette er gunstig ved bruk av feller samt smurning og ved hardt underlag men gir en litt uregjerlig ski i løssnø. Myk for- og bakski. Noe bredere enn f.eks. Fisher 99 i midtsonen (2 cm. etter hva jeg husker) hvilket man merker med tanke på bedre bæreevne i løssnø enn BCX99. Du bør derfor sjekke ganske nøye når du kjøper for å få en ski som ikke er for stiv. Mine er omlag 15 cm lengre enn meg.

Etter min oppfatning er skien er laget for langturer med noe vekt på ryggen samt pulk, ikke nødvendigvis det beste alternativet for leking i løs snø da innsvinget ikke gir en veldig svingvennlig ski.

Men til turbruk er den aldeles super.

Gjennomgående god kvalitet, har ikke noe å utsette på det etter 5 år.

Dersom Crispi passer din fot har jeg ingen betenkligheter med å anbefale de, stivere og mer vridningsstabil en f.eks. den konkurrerende modellen til Alfa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

qwer993 skrev

Hva med Montana kortfeller på E99? Noen som har brukt dem? Sitter de skikkelig?

Jeg har hatt Montana kortfeller i 10 -15 år og har brukt dem når smørninga kommer til kort i harde stigninger. De sitter på skia dersom du bytter lim av og til, men jeg kan ikke si at jeg er blitt frelst. Frontbeslaget skraper og glien er betraktelig redusert, det skal ikke lange flaten til før jeg "river" dem av.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har teste disse?

http://madshus.com/accessories/intelligrip

Burde jo være greit alternativ til Åsnes kortfeller.

------------

Intelligrip er for meg helt konge. Har ett par som er preppa for fjellski og et par som jeg bruker på langrennski.

Var ute i Oslomarka for noen dager siden, gutta sleit med isklister etc, jeg hadde spikerfeste og super glid.

Kan virkelig annbefales

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt begge deler, men opplever at det er kraftigere spenn i Amundsen. Det betyr at jeg kunne gå ned til 195 (jeg er 185) og samtidig oppleve bedre feste med Amundsen enn med mine 205 cm E99. Kortfellene er geniale. Vil anbefake den smaleste typen. Og huske at kortfellene skal tilpasses ved å kappes i bakkant, slik at du opplever noe glid i bortover/korte nedoverbakker. NB. Kraftigere spenn gir imidlertid dårligere forhold i utforkjøringene. Amundsen/E99 er best egnet som bortoverski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei RolfV

Jeg vil hevde at det den som står oppå skia det avhenger av.

Dette forumet synes å være fullt av deltagere med enorm lyst til gå med tungt utstyr. Med god teknikk og lett utstyr blir oppoverbakkene mer behagelige og du trenger ikke å tøye rasgrensa for å finne utfordringer nedover.

Det er bare det at god teknikk tar litt tid å opparbeide, det er lettere å gå på det tyngste utstyret med en gang. Da blir utforbakkene lettere å mestre, men du forblir vaklevoren på tynne ski!

God tur

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei RolfV

Jeg vil hevde at det den som står oppå skia det avhenger av.

Dette forumet synes å være fullt av deltagere med enorm lyst til gå med tungt utstyr. Med god teknikk og lett utstyr blir oppoverbakkene mer behagelige og du trenger ikke å tøye rasgrensa for å finne utfordringer nedover.

Det er bare det at god teknikk tar litt tid å opparbeide, det er lettere å gå på det tyngste utstyret med en gang. Da blir utforbakkene lettere å mestre, men du forblir vaklevoren på tynne ski!

God tur

EirikW

Mye sant i dette, EirikW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.