Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jag tycker mitt 123 har brunnit lite orent med gulaktig låga på sistone. Förslag på åtgärd?

 

Justere flammesprederen litt? se fx Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Justere flammesprederen litt? se fx Skjult lenke - logg inn for å se den

Det kan jag prova. Men jag vill inte förstöra den jag har, utan skaffar då en reservdel i förväg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(Følger opp meg selv her da jeg nå pusset messing (Svea) og kom til å tenke på dette) Å bruke en bit glava til forvarmingen når det er kaldt ute har vært et hyppig nevnt tips . Glavaen brenner vel opp (som enhver branntomt kan vitne om vil jeg tro)? Men det tar vel litt tid da , altså at den "holder" på forvarmingsvesken lenge nok  for formålet. Selv bruker jeg nå ståltråd og karbonfilt som vist i videoen jeg linket til. Filten sitter da der - "stand by" - klar til å bli sprutet litt veske på. Ikke noe jeg glemmer å ta med altså. Ikke det at formvarming er noe hokus pokus, dette gjør det bare litt enklere.

Jeg bruker en bit med sånn pakning som du bruker på innsiden av døren på en vedovn. Festet den med lim som tåler varme. Har brukt den løsningen i mange år og det fungerer som bare det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker en bit med sånn pakning som du bruker på innsiden av døren på en vedovn. Festet den med lim som tåler varme. Har brukt den løsningen i mange år og det fungerer som bare det!

 

Ikke sant! Sååå enkelt og såååå effektivt! Men ikke så mye nytt under solen da, selv om dette var nytt for meg. "Hvorfor har ikke jeg tenkt på dette før da!" sa jeg til meg selv når jeg så den videoen jeg linket til tidligere her.  :-) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fra tråden Skjult lenke - logg inn for å se den sakser jeg:

 

Og skulle en ville ha mer støtte kan primus sin fotstøtte brukes. Uten modifisering må en riktignok sette den litt på skrå, men det spiller ingen praktisk rolle. Modifisering er raskt og enkelt. Selv bruker jeg så godt som alltid en liten underlagsplate uansett brenner. Praktisk til mye annet også.

Skjult lenke - logg inn for å se den

 

Plaststøtte fra Primus funker som beskrevet her, men har også en   i metall fra MSR, med  "glider-strammer" på en det ene benet, og den paser nesten(!) perfekt til Svea 123.

Den som vises her

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte Svea i slutten av februar fra CDON og er stort sett veldig fornøyd :-) Har en liten sak gående fordi jeg synes flammen er vel skjev, noe som skyldes at dysen leverer bensindampen "ut av lodd", og bommer en smule på senter av flammesprederen - CDON har fått bilder og jobber behjelpelig med sin leverandør for at de skal sende meg en ny dyse. Håper det går i orden, så slipper jeg å plassere kjelen langt ut på en side når jeg koker opp vann.

 

Hadde også litt problemer etter 3-4 dl med bensin fra Felleskjøpet, der det virket som om det var problemer med bensintilførselen. Etter forvarming kom det av og til null bensindamp når jeg åpnet for det, før det plutselig "løsnet" når jeg ristet på nøkkelen. Skrudde stigerøret av tanken (ca 9,5 omdreininger, for den som måtte lure), og inspiserte veken. Det virket som om det var et harpiksaktig stoff i den, så jeg vasket den godt i rødsprit og trykket den deretter på plass igjen. Siden har jeg fyrt ca en liter med Biltema-bensin, i spedd en klunk sprit for renseeffekt av og til, uten problemer. Godt mulig det var noe annet enn bensinen som var problemet, men resten av 5-litersdunken fra Felleskjøpet tror jeg går til andre ting enn Svea...

 

Har brukt Svea sammen med Optimus Terra Weekender HE, funker knall :-)  Har ikke funnet en god plastbeholder med tett lokk som både rommer Svea og samtidig passer inni kjelesettet, så foreløpig har jeg ofret en 1-liters drybag (STS). Dropper Svea-kjelen med håndtak, putter den ned i drybagen, tar ut litt luft, ruller ned og plasserer "rulleringen" ned mellom kjelestøttene og brennerhodet. Med litt tilskåret skumplast i bunnen på kjelen, i toppen av lokket og tre halvcentimeter tykke remser i sidene ligger Svea som et egg i en eggekartong :-) Forvarmer kun med sprit for å unngå "bensinsot", og håper at det gjør det lettere å oppdage eventuelle bensinlekkasjer ved å lukte etter det. Men hvis noen finner den perfekte boksen, vil jeg heller ha den - så da håper jeg denne tråden kan brukes til å spre det glade budskapet også til meg!

 

En ting jeg har lyst til å prøve - med mindre noen allerede har prøvd og feilet? - er å ta av kjelestøttene når jeg bruker Terra Weekender HE. Ribbene under bunnen er så å si nøyaktig like høye som kjelestøttene på toppen av vindskjermen på Svea. Så hvorfor ikke bare sette kjelen rett oppå vindskjermen (diameterne passer fint), og gi blaffen i kjelestøttene? Burde gi en løsning som er mindre vindømfindtlig. En fare kan være overoppheting av tanken, med påfølgende bensindamp ut av sikkerhetsventilen like under brennerflammen - derfor bør det vel testes ut i lett kontrollerbare omgivelser først... 

 

Ellers har jeg kjøpt meg 10 hendige 1dl plastflasker av HDPE med "sprutetut" (på eBaysk heter det "Skjult lenke - logg inn for å se den"), som er genial for forvarmerspriten (1 dl holder til 30-40 forvarminger), ketchup og sennep :-) Om de er geniale for bensin er foreløpig ikke klart, jeg har hatt bensin på tre flasker i 3-4 uker nå og det ser for så vidt greit ut - men jeg tar iukke sjansen på å anbefale det til noen... Tror selve flaskene er gode nok, men er usikker på toppene. Uansett, tuten passer fint ned i påfyllingsstussen på Svea, og med 1 dl på flasken skal det godt gjøres å overfylle noe enormt... Edit: Flaske m/topp veier forresten 14 gram.

 

Kommer sikkert tilbake med flere erfaringer senere, og håper også å stikke innom her og lære av andres erfaringer innimellom :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Har en liten sak gående fordi jeg synes flammen er vel skjev, noe som skyldes at dysen leverer bensindampen "ut av lodd", og bommer en smule på senter av flammesprederen

Brennerhuset er enkelt å skru av og på for å komme til dysa. Forsøk å løsne litt på det, slik at det kommer ørlite høyere. Ofte er det ikke mer som skal til. Fungerer dette kan du legge noe i mellom slik at du kan skru det fast i ønsket høyde. Fungerer på min Svea. Noen ganger er det ikke dysa det er noe galt med, men en liten skjevhet i gjengene til brennerhuset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brennerhuset er enkelt å skru av og på for å komme til dysa. Forsøk å løsne litt på det, slik at det kommer ørlite høyere.

 

Takker for tipset!

 

Jeg har både skrudd på brennerhodet og tatt av flammespederen og justert den litt i korrekt - men flammen er og forblir skjev. Problemet sees tydeligst av sotmønsteret under flammesprederen, som viser at senter av flammen treffer godt og vel 1mm utenfor senter, og når du skrur flammen ned til "stearinlysflamme" som faktisk også er skjev...

 

Derfor tror jeg at en ny (kvalitetskontrollert) dyse er den rette medisin for meg :-)  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det nok dysa, ja. Faktisk er visstnok dette et vanlig problem med Svea 123R (i følge lesing av haugevis av tråder her på Fjellforum), men selger pleier ikke vente med å sende ny i så fall. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det samme problemet med skjev dyse på min Svea123R. Kjøpte den fra Uniflamesupply og fikk med en gang jeg spurte, to nye dyser i posten.

 

Har forsket litt på flamme med gule tupper, har prøvd litt med forskjellige flammespredere fra forskjellige år. Kom frem til at de eldre jeg hadde ga renere blå flamme. Men skal egentlig bare være å bøye flammesprederen litt oppover/nedover etter behov for å fjerne gule tupper :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
[...] "Gryte" (eh..spann) nr 3 (den som tar 1,1L og måler 140mm høy og 110mm diam.) av de dere finner her hos selgeren " bananoids" på ebay:

Skjult lenke - logg inn for å se den

er den jeg nå bærer jeg min Svea 123R i.  . Tynt stål, men derfor også lav vekt (ca 200g med lokket). Koker s.regel bare vann i den, funker greit. Har Svea i en tett pose opp i denne, i tilfelle bensinlekkasje/damp fra Svea tanken."

 

Nevnte løsning funker, men det gjør også det settet jeg nylig fikk: "Snow Peak Titanium Trek 900".  Svea 123 med tynn pose rundt passer fint i dette. Kjøpte via ebay, mange som selger, her link til en av de akkurat nå Skjult lenke - logg inn for å se den (velg modell i nedtrekket).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

... 

En ting jeg har lyst til å prøve - med mindre noen allerede har prøvd og feilet? - er å ta av kjelestøttene når jeg bruker Terra Weekender HE. Ribbene under bunnen er så å si nøyaktig like høye som kjelestøttene på toppen av vindskjermen på Svea. Så hvorfor ikke bare sette kjelen rett oppå vindskjermen (diameterne passer fint), og gi blaffen i kjelestøttene? Burde gi en løsning som er mindre vindømfindtlig. En fare kan være overoppheting av tanken, med påfølgende bensindamp ut av sikkerhetsventilen like under brennerflammen - derfor bør det vel testes ut i lett kontrollerbare omgivelser først... 

 

Ovenstående er nå forsøkt, med litt sprikende resultat :logik:

 

Tok en støtteløs Svea med på svipptur i høyden etter jobb i dag, og kokte først opp vann til en pose Real og deretter en full AeroPress med kaffe mens jeg ventet på at Real-posen skulle bli ferdig. Ganske kraftig vind, men det tok ikke unormalt lang tid å koke opp vannet (brukte ikke klokke) - slett ikke utenkelig at løsningen ble mer vindresistent. Erfarte ingen problem med overoppheting.

 

Prøvde samme Svea-oppsett innendørs i kveld. En tappekrankald "Real-dose" vann (ca 4 dl) kokte ordentlig på under 2 min, hvilket er veldig bra :-) MEN innendørs merket jeg en mye tydeligere eksoslukt enn om kjelestøttene er påsatt. Det indikerer en mer ufullstendig forbrenning, sannsynligvis fordi ribbene under kjelen både reduserer luftgjennomstrømning (som nå altså ikke kan passere under ribbene) og kjøler ned flammen.

 

Min helt private konklusjon er at Sveas kjelestøtter bør være på. I friluft og med vind kan de imidlertid tas av - muligens med en vindskjermings- og varmefangstfordel - når Svea brukes sammen med Optimus Terra Weekend HE.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ovenstående er nå forsøkt, med litt sprikende resultat :logik:

.... snip ...

Min helt private konklusjon er at Sveas kjelestøtter bør være på. I friluft og med vind kan de imidlertid tas av - muligens med en vindskjermings- og varmefangstfordel - når Svea brukes sammen med Optimus Terra Weekend HE.

Må vel gå mere vitenskapentlig til verks om man vil optimere forbrenningen, men det går jo også an å korte ned/ lage nye kortere kjelestøtter for å minske mellomrommet mellom kjele / varmeveksleren og brenneren.

Men uten å vite hvor om eller hvor mye man vinner på en slik modifisering så tror jeg nok at jeg følger konklusjonen du kom frem til, og lar den være i original tilstand :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har blitt gjort forsøk med flere brennere hvor effekten ble bedre ved å øke avstanden også. Litt usikker på sammenhengen men co andelen sank også med øket avstand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaring med s.k. "silent cap" til Svea 123R? Titter på en slik av youtube brukeren BernieDawg, her: "Skjult lenke - logg inn for å se den".

(Skjult lenke - logg inn for å se den tyder på at i det minste en her har kjøpt en slik til sin svea :)

 

Syns selv at lyden av s.k. "bråkebrennere" har sin sjarm, men de kan jo til tider bli litt mye av det gode..som f.eks når man forsøker å føre en samtale eller bare skal varme opp i teltet osv

 

Siterer fra Skjult lenke - logg inn for å se den

The Minicap fits on the Optimus 8 & 8R, Svea 123 & 123R, Primus 70 & 71, Optimus 80, Optimus 99, Radius 20 and 42, Primus/Optimus 96 & 97, French Vesta 1 & 2 burner stoves, all clones of any of these stoves, and other stoves with a small diameter burner bell. The cap will reduce the volume level of your small vintage stove by a substantial amount, maybe 1/2 of normal volume levels at high flame, more reduction at low flame. It also makes your stove a better simmering stove. BernieDawg Minicaps can be used with kerosene, Coleman fuel or isobutane canisters.

 

Han lager/selger også tilsvarende "silent caps" til flere brennere, som Optimus Nova, Primus omnilite med flere; seSkjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den

 

Her er en video lenke til en som sammenligner Optimus 8R med silent cap montert v.s. Svea 123R uten silent cap. (8R har samme brenneren som Svea 123R):

"'Roarer' vs 'Silent' burners. BernieDawg silent minicap demo": "Skjult lenke - logg inn for å se den".  Litt mer følsom for vind med "silent cap" sies det bl.a. der, men altså betraktelig mindre støy.

 

BernieDawg byr også på et par instruktive videoer om Svea som jeg lenker til i samme slengen her (har sett de nevnt her inne før)

"BernieDawg's Svea 123R Stove Disassembly": "Skjult lenke - logg inn for å se den"

"BernieDawg's Svea 123R Stove Reassembly": "Skjult lenke - logg inn for å se den"

 

Edit: Han har også en video som viser 

"Svea 123R and Optimus 8R Burning Properly": "Skjult lenke - logg inn for å se den"

 

Slenger på et par resturasjonsvideoer her også (så jeg finner de når jeg trenger de :) ) :

"How to rebuild a SVEA 123 backpacking stove - HD" (jiujitsu2000) : "Skjult lenke - logg inn for å se den"
"Svea 123 Restoration (ColoradoCamper)" : "Skjult lenke - logg inn for å se den"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minicap'en funker bra på Optimus 123 R, har en selv og siden bruker 123 R’en bare med den.

Kjøpte den fra i.materialise i Belgien, som burde være billigere enn fra shapeways. Anbefales på det varmeste.

 

Hilsen, Philipp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minicap'en funker bra på Optimus 123 R, har en selv og siden bruker 123 R’en bare med den.

Kjøpte den fra i.materialise i Belgien, som burde være billigere enn fra shapeways. Anbefales på det varmeste.

 

Hilsen, Philipp

 

Takker, har bestilt en! :)

 

Edit: Her er en lenke til hjemmesiden hans, Bluewater Stove Restoration:  "Skjult lenke - logg inn for å se den"

der man finner lenker til både shopen i Belgia og den i USA.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det samme problemet med skjev dyse på min Svea123R. Kjøpte den fra Uniflamesupply og fikk med en gang jeg spurte, to nye dyser i posten.

 

Ikke fullt så bra fra CDON - men heller ikke helt galt. Mottok i dag en dyse i et brev fra Sverige, sannsynligvis fra Optimus der, med en hyggelig håndskrevet post-it-lapp signert av en Stefan som på svensk uttrykte håp om at den nye dysen ville løse mine problemer :-)

 

Når man har ventet lenge (meldte dette for nær 7 uker siden...), håper man å ha ventet på noe godt - og slik ble det :-)  Flammen rettet seg pent opp. Den er fortsatt litt skjev, men ikke lenger sånn at jeg anser det nødvendig å balansere kjelen langt ut på en side, og da er det godt nok for meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel gå mere vitenskapentlig til verks om man vil optimere forbrenningen, men det går jo også an å korte ned/ lage nye kortere kjelestøtter for å minske mellomrommet mellom kjele / varmeveksleren og brenneren.

Men uten å vite hvor om eller hvor mye man vinner på en slik modifisering så tror jeg nok at jeg følger konklusjonen du kom frem til, og lar den være i original tilstand :)

 

Vitenskapelig eller ikke, gjorde et småinterressant forsøk nå i kveld, som vel tydeliggjør fordeler og ulemper tydeligere.

 

To ganger tappet jeg 650 g tappekrankaldt vann i Terra Weekend HE. To ganger fylte jeg bensin på Svea sånn at den akkurat rakk opp til underkanten på påfyllingsstussen. To ganger forvarmet jeg og fyrte opp og lot Svea gå seg god og varm i ca 10 min før jeg satte over vannet til koking. Maks åpning på nøkkelen, 90° vridd fra avstengt. Første gang med kjelestøtter tatt av og andre gang med kjelestøtter satt på.

 

Første forsøk, kjelestøtter av, ga en koketid på 165 sek (2:45) :-) . Tydelig eksoslukt kom med det samme jeg satte kjelen over, og etter koking var lukten såpass ubehagelig i min lille leilighet at jeg satte vinduer på vidt gap for å bli kvitt lukten av halvforbrent bensin.

 

Andre forsøk, kjelestøtter på, ga en koketid på 235 sek (3:55). Ikke spesielt plagsom lukt. Over 40% lengre tid! Det er mye...

 

Trenger jeg å koke opp nok vann til en pose frysetørret måltid + en kopp kaffe og befinner meg utendørs, tror jeg faktisk jeg fra nå av kommer til å droppe å bruke støttene når de kan erstattes av kjelens ribber. Sparer både tid og drivstoff, og ventilasjonen er jo eksepsjonell :-) Innendørs, enten det er i hus, hytter eller telt, må eksosen unngås og da skal støttene være påsatt. (Dvs, hos meg er de alltid på, men når de ikke brukes er de satt i sporet sitt med feil ende ned; vridd 90° så de ligger innenfor og nedenfor vindskjermkanten. Sånn har jeg dem alltid for hånden.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her følger et lite termodynamisk appendiks til forrige post (sorry hvis noen begynner å gå lei :-) )...

 

Målte tappevannstemperaturen i dag, noe jeg glemte i går. Den var i dag 8°C, og for å være litt konservativ antar jeg at gårsdagens starttemperatur var 10°C - altså skulle de 650 gram vann varmes opp 90°C fra start til slutt i begge tilfeller.

 

Vannets spesifikke varmekapasitet er 4,18 J/g°C. Da blir total energi tilført vannet ila oppvarmingen 244 530 J.

 

Så kommer det interressante: Når den mengden energi overføres i løpet av 165 sek (uten kjelestøtter), betyr dette en gjennomsnittlig tilført effekt til vannet alene på 1482 W (W = J/s)! I tillegg produserer altså Svea også for energitap i form av varm eksos og strålingsvarme til omgivelsene - jeg gjetter at dette utgjør 17-18% og i så fall tyder det på at totaleffekten da fort kan være opp mot 1800 W :-)

 

Når samme mengde energi i stedet overføres i løpet av 235 sek (med kjelestøtter), er den gjennomsnittelige effekten som når fram til vannet 1040 W. Hvis vi fortsatt antar at Svea produserer opp mot 1800 W (og siden den i dette tilfellet har en mer fullstendig forbrenning, bør det være enda mer sannsynlig), forsvinner altsåanslagsvis 750 W i form av varm eksos og strålingsvarme til omgivelsene.

 

Konklusjoner:

* Sveas "reklame-effekt" på 1400 W er ikke en overdrivelse, snarere motsatt.

* Bruk av kjelestøtter når man allerede har passende kjeleribber anslagsvis dobler varmetapet til omgivelsene, noe som langt fra oppveies av mer fullstendig forbrenning.

* Bruk uten kjelestøtter bør kun gjøres utendørs, i motsatt fall er faren for eksos-/Skjult lenke - logg inn for å se denforgiftning svært høy, og det kan altså ta liv.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg foretrekker uansett å bruke primusen slik produsenten har tenkt seg det, med kjelestøtter. Går ut fra at de er der av en grunn. ;)

Grunnen var nok å løfte kjelebunnen godt over kanten av vindskjermen, den gang ingen kjeler hadde varmevekslerribber (vi snakker vel 1950-tallsdesign her, tross alt) :-)  Har ellers full forståelse for ditt synspunkt. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.