Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund på tur


MBK

Anbefalte innlegg

Usikker på hvor jeg skulle legge denne her.

Har en elghundfrøken på 6 år, som er i normal form, elsker å loffe med på tur. Har lyst på en fjelltur i sommer, tenkte en hytte-til-hytte tur i Jotunheimen. Men hvordan er det med bikkje på turisthytter sommerstid? Hunden min er mammadalt, vil helst ligge inne. Har aldri gått i fjellet med hund før, men er det mulig å ha med hunden på rommet på hytter, evt. i gangen på selvbet.hytter (selvsagt ikke i senga..!), eller må de ligge ute?

Noen hundefolk som har fine ruter å anbefale, i Jotunheimen? 2-5 overnattinger, gjerne flere netter på samme hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk er at det jevnt over ikke er tillatt på de betjente dessverre.

Noen vil kanskje si ja, men de fleste ikke.

På selvbetjeningshytter aner jeg ikke hva reglene sier, om det er forbudt blir det jo uansett en vurderingssak da ingen hindrer deg fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga allergikere skal aldri hunder inn på sovesaler, stuer osv, men flere av de betjente har likevel noen "kreative" løsninger. Noen steder kan hunder ligge i gangen utenfor.. Ring først og spør.

En forutsetning for å kunne ta med bikkja er at den trives alene. Det er utrolig irriterende med folk som tar med hunder som står utenfor og uler i timevis. Og samtidig veldig koselig å møte hunder på hyttene hvis de er rolige.

På selvbetjente hytter må du forholde deg til andre. Kommer det en allergiker eller en som er redd for hunder, er det rett på dør...

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På selvbetjente hytter må du forholde deg til andre. Kommer det en allergiker eller en som er redd for hunder, er det rett på dør...

God tur!

Hvem har sakt at allergikerne har 1.prioritet, nå er ikke jeg ekspert på DNTs regelverk, men eneste jeg kan komme på å ha sett er at de som har vært der i flere dager skal nedprioriteres, det samme med ikke medlemmer og spreke folk uten barn.

De selvbetjenthyttene/betjent hyttene og en god del av ubetjenthyttene jeg har vært på har et anneks i tilknytning til hytta , i kombinasjon med enten Vedskur eller Utedo der det er et eget rom med vedovn og seng beregnet for hundeeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært diskutert i DNT mange ganger. Se noe her:

http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=12700

Hovedprinsippet, slik jeg har forstått det, er at alle hyttene skal være tilgjengelige for folk med allergier. SOm du sier er det annekser de fleste steder. Det er en haug med folk som går med hund, og det går bra.

Noen betjente hytter, som feks Krækkja, tillater ikke hunder i det hele tatt. Der må de ligge ute, under annekset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Løsningen på problemet er enkelt. Kom nordover folkens som har hund. Jeg vet at TT (Trondheim) har regel om å tillate hund på alle sine hytter. Det samme har vi her i BOT og SOT i Salten. Enten er hund tillatt, eller man har en egen ordentlig hytte i tillegg. Ingen blir henvist til et rom i vedskjåen eller på utedassen her! Selvsagt får ikke hundene sove i sengene eller sitte i sofaen. Jeg vet at samme regler gjelder i RT (Rana) HT (Helgeland) og NOT (Narvik). Lenger nord vet jeg ikke, men jeg tror det er tillatt på samme måte der.

Jeg har aldri hørt at det ikke er OK for allergikere å gå her hvor disse reglene gjelder. Det er vel bare noen hundehatere som sitter i sentrale posisjoner sørpå som har klart å få til slike regler. Dyreplageri spør du meg, når det blir forlangt at hunden skal sove i en lukket kasse utendørs. De hyttene som har slike regler burde blitt boikottet av alle som er glade i dyr, enten de har med seg hund eller ikke. De fleste av oss har hunden som et familiemedlem, og ikke som en gjenstand som kan plasseres hvorsomhelst. Burde egentlig vært anmeldt! Kan være et hint til Dyrevernalliansen og andre. Tenk deg hvor plaget en korthåret rase er i myggsesongen og på vinteren når de må sove utendørs.

Hvis du ikke kan komme nordover hvor "problemet" er løst, så får du ta med deg telt og basere deg på det i stedet. Dermed slipper du å støtte disse hyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere få dissa bortskjemte sofagrisene deres litt mer utevandt!! En hund har godt av å ligge ute en del, faktisk burde de fleste hunder være mer vandt til å ligge ute! Alt for mange sofahunder rundt om i norske hjem! En hund vil få MYE bedre pels og være MYE mer hardfør om den ble tillært ennå mer uteligger liv! Det er mer dyreplageri å drive hundehold som mange her i landet gjør, ved å la dem ligge inne hele året. Pelsen røyter hele året også da, og det medfører jo større problem for alergikere og asmatikere som vil på fjellet. Nei, vi som har hund, vi får lære hunden å ligge ute, alene også, det har den veldig godt av!!

Men skal være småenig i at noen DNT hytter har for mye hundehysteri i (etter min mening) feil vei, og kunne med letthet gjort mye mer for hundefolket...

Uansett, ha en god tur på fjellet, både med og uten hund! :D

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare noen hundehatere som sitter i sentrale posisjoner sørpå som har klart å få til slike regler. Dyreplageri spør du meg, når det blir forlangt at hunden skal sove i en lukket kasse utendørs. De hyttene som har slike regler burde blitt boikottet av alle som er glade i dyr, enten de har med seg hund eller ikke.

Du tuller nå vel? Det er ingen som tvinger folk med hund til å oppsøke hytter der hunden blir plassert på steder der de ikke sjenerer folk som tilfeldigvis har valgt seg et liv uten hund. Det finnes en haug med hundeeiere som oppfatter hunden sin som et familiemedlem, og forlanger at den skal behandles deretter. At det går på bekostning av andres ve og vel er de ikke fullt så inneforståtte med.

Slutt og klag, og kjøp dere telt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg det ville være greit at noen hytter er hundefrie og noen tillater hunder. Så kan alle få gå på tur. Men da må det være tydelig på forhånd, så man ikke får en ubehagelig overraskelse den ene eller andre veien.

Det kan jo bli riktig så festlig hvis tispa di får løpetid når du er på ei hytte hvor det dukker opp 4 hannhunder. Blir ikke søvn på mange da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ja Einar, husk at det er forskjell på om en boxer eller kinesisk nakenhund om du vil, skal ligge ute enn om huskyen din gjør det. :wink: Ellers er jeg enig i at det er altfor mange sofahunder i de norske hjem.

Sondre, selv en boxer kan "læres" til å ligge ute. Ikke så greit vinterstid kanskje, men sommeren er det ikke noe problem. Og som jeg sa, jeg lover at røyte problemet blir mindre om den ligger mer ute :!:

Og har ikke husky....

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto Støver inviterer alle nordover, kjempeflott!

Men, -det kan bli langt å dra hvis du skal ha en helgetur eller en tredagers.

Kongsberg og Omegn Turistforening har 6 hytter fra Skrim i sør til overgangen Blefjell - Vegglifjell i nord, alle med hunderom eller anneks som er åpent for hund. Tar du alle i rekka kan du gå ei uke i flott terreng, både skog og fjell, med bikkja!

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vet at man planlegger en tur til en hytte hvor bikkja er nødt til å ligge ute, så gjør det best for bikkja. Ikke vask bikkja. La håret gro og la den få et bra fettlag. Det vil gjøre at den fryser mindre når den ligger ute.

Selv sendte jeg mail til Raggsteindalenturisthytte og spurte om bikkje på rom var lov. Man får jo enten ja eller nei. I dette tilfellet fikk jeg ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Du tuller nå vel? Det er ingen som tvinger folk med hund til å oppsøke hytter der hunden blir plassert på steder der de ikke sjenerer folk som tilfeldigvis har valgt seg et liv uten hund. Det finnes en haug med hundeeiere som oppfatter hunden sin som et familiemedlem, og forlanger at den skal behandles deretter. At det går på bekostning av andres ve og vel er de ikke fullt så inneforståtte med.

Slutt og klag, og kjøp dere telt!

Usedvanlig passende nick du har justanoternut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usedvanlig passende nick du har justanoternut!

Du skulle bare visst :D

Men jeg mener nå fremdeles ikke at det er noe galt med meg fordi jeg oppfatter endel hundeeiere som en smule rare! Men det er bra med rare mennesker, med varierende oppfatning av hva som er "normal". Tenk så kjedelig om alle var A4 og helt enige hele tiden?!

På Hardangervidda har jo de fleste private turisthytter gjort det mulig for hundeeierer å ha med hunden inn, i allefall på soverom, om ikke i stuer og spiserom. Det rare er at nesten ingen av dem reklamerer med det, for det ville nok slått bra an blant turfolk med hund. Vet at Besså, Trondsbu og Dyranut har tillatt hunder i det minste.

Men å skulle boikotte en turisthytte fordi hundene må ligge i vedskjulet blir for meg helt feil. Det er ikke hytta det er noe galt med, men hundeeieren som drar med seg hunden sin dit i visshet om at hunden blir plassert sånn som burde blitt boikottet. Reglene til DNT kan man mene mye om, men de er nå der, og så får man bare forholde seg til dem. Ønsker man å endre noe får man melde seg inn, dra på generalforsamlig og legge frem forslag til endring. Klage på et forum som dette tror jeg ikke fører frem. Ei heller en egen gruppe på facebook :D

Ha en strålende dag videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.