Gå til innhold
  • Bli medlem

Ullgenser: Vaske den v/ høy temperatur for å få den varmere? Har noen prøvd?


Geb

Anbefalte innlegg

I villmarksboken av Lars Monsen står følgende på side 140:

"Gensertips.

Ved å kjøpe ullgenseren to, helst tre nummer for stor, og så krympe den i varm vask, får du en ekstrem varm genser, selv om den mister mye av fasongen og blir temmelig tung."

Nå har jeg flere ullgensere som er i største laget, både "vanlige", og de som er ubrukelige, hvertfall på fjellet (les: natogensere)

Den jeg tenkte å prøve dette med er en islender fa Janus, str XL. Den er i aller største laget for meg, burde vært ca L. Er det noen som har prøvd, og virker det? Og hvor mange grader skal den vaskes på, og hvor lenge..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjort dette med forsvarets genser. Det er ikke så mye temperaturen, men sentrifugeringen som gjør utslaget. Etter det jeg har hørt ødelegges egenskapene til ulla av for høy temperatur.... Kjør på normalt vaskeprogramm, 30 - 40 grader, men med full sentrifugering. Hvis du har nylonlapper på albu osv, bør du sprette av det først. Jeg reduserte genseren fra "diger sekk" til nesten tettsittende. Ble veldig fast - men behagelig å ha på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for tipset. Er du sikker på at det er temperaturen som ødelegger ullens egenskaper? Jeg vet jo man ikke skal bruke vanlig vaskepulver til ull, men det med temperaturen var jeg ikke klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at du skal være forsiktig med varmtvann til ull, det som reduserer lengden på ullfibrene (som du vel er ute etter) er fuktighet og bevegelse. Hva med å gå litt forsiktig frem: Vaske og gnukke og gni litt på det ene ermet, eller nederst på bolen og se hvordan det utvikler seg når det tørker? Tror teknikken er å vaske i lunkent ullsåpevann og skylle i kaldtvann, dette gjentas noen ganger. Tviler forresten på at plagget blir varmere av denne behandlingen, tror mer på at det blir mer vindtett, og derfor føles varmere i friluft? Det sies ihvertfall at det mest er luften imellom ullfibrene som isolerer. Jeg kjøpte meg også en litt for stor ullgenser (Devold) på salg engang, med tanke på det du tenker deg til med, men jeg har hittil ikke turt å sette igang (det er gått nesten ti år). Lykke til!

Som apropos til dette kan nevnes kystfiskerne som i tidligere tider brukte ullvotter som, på grunn av fuktighet og bevegelse, tovet og var helt nødvendig i deres dont, ull har helt utrolige egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en alt for stor Devold-genser, som jeg kjørte i vaskemaskinen på vanlig 40 grader. Nå er den akkurat passe, kunne kanskje vært ørlite lenger i ryggen. Den er blitt tett og varm.

Vil anbefale deg å kjøre den forsiktig på ullprogram i vaskemaskinen og se hva som skjer. Jeg skjønner egentlig ikke hva jeg tenkte da jeg vasket den på vanlig 40 grader, for jeg pleier å være overforsiktig med ullplagg, kan ikke ha vært meg selv den dagen... Men det gikk jo bra.

En venninne har slått seg opp på toving. Hun strikker DIGRE luer og votter før hun kjører dem i vaskemaskinen og får fine, varme ullplagg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere tråder om toving her det kan søkes på. 2 ting er viktige.

1. Ulla må ikke være superwashkvalitet og/eller bleka hvit. Dette tover aldri.

2. Det er ofte variasjonen fra varmt til kaldt som hjelper på tovegnikkinga. Altså fra iskaldt til +40 og tilbake til iskaldt osv. eller noe tilnærmet. Man må prøve seg fram og bedre å være forsiktig først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at ull er godt og varmt er all lufta som fanges inne i den. Når du komprimerer ved å vaske på høy temp/sentrifugere/tove ligger fibrene tettere og du fanger ikke like mye luft lenger. Det blir nok mer vindtett, men _varmere_ kan det umulig bli. Et argument for komprimering av en for stor genser er at man kan få en tidligere "trekkfull" genser til å få passform, slik at det ikke blåser så lett oppunder og at den blir mer vindtett, men det går på bekostning av isoleringsegenskapene i ullet.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

ang. isolasjon før/etter toving, siden endel hat snakket om det:

dersom fibrene sveller opp ved toving er det nok rett at en tovet genser isolerer dårligere.

Men dersom de bare krøller seg tettere inntill hverandre, så får man fler fiber per cm2, altså flere luftlommer per cm2, og altså bedre isolasjon. Dette forsterskes av at tettere fibere fanger luften bedre, slik at den ikke så raskt byttes ut ved trekk, altså igjen bedre isolasjon. Videre er tovet ull mer motstandsdyktig mot kompresjon, altså igjen bedre isolasjon ved kompresjon. Tettere fibere slipper igjennom mindre vann, altså mindre sjanse for gjennomvåt ull, altså igjen bedre isolasjon.

Men; det kan hende det skjer noe på mikronivå med fibrene som gjør at de isolerer dårligere, det vet jeg ingenting om. Men hvis det er slik, så spør jeg meg likevel i hvilken grad det spiller noen rolle.

Så hvis noen kan bekrefte at fibrene krøller seg tettere sammen fremfor å svelle opp, så tror jeg saken er biff.

Men saken ER biff, får Lars Monsen har sagt at det funker... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda UtPåTurOgAldriSUr men det skal som kjent ikke være lett. Saueull som det her snakkes om for eksempel varmer jo også pga lanolinfettet og dette vil jeg nok tro vaskes ut endel av ved toving. Alapakkaull og reinhår har andre kvaliteter igjen for der er hvert hår hult slik at luftisolasjonen altså uansett sitter inni hvert hår også når det toves -i tillegg til det som er nevnt ovenfor som skjer ved toving.

Jeg tror nok uansett det vil være bruksområde/bruksmåte som vil være avgjørende for valg av plagg her som ellers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.