Gå til innhold
  • Bli medlem

Parkering Hardangervidda


Susanne

Anbefalte innlegg

Hei,

vi skal gå på første tur i Hardangervidda i sommeren. Planlagt er 10 - 12 dager. Akkurat turforløpet har vi ennå ikke planlagt. Men vi vil gå helst i østre delen av Hardangervidda. Vi skal komme der med bil. Kan noen anbefale et godt sted for parkering og hvor vi har en god påstigning. Kanskje noen kan anbefale en fin turvariant!? :)

Et annet spørsmål: Hvor kan man kjøpe fiskekort?

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Her kan du kjøpe de fleste fiskekort som kan kjøpes online.

http://www.inatur.no/

Parkere kan du ved Haugestøl, Ustaoset, langs veier som går over vidda (retning Fagerheim osv). Når du parkerer langs veien, slipper du å gjøre stigningen til fots. Du kan også parkere på nedre delen, hvis du kjører opp fra Rjukan. Da starter du også høyt. Annet alternativ er fra østsiden, ved Solheimstua (husker jeg navnet rett?). Mange muligheter altså.

På 10-12 dager klarer du neste å gå hele vidda rundt, så jeg anbefaler å gå en runde som dekker både øst og vest.

Et annet alternativ er å kjøre buss til Haukeliseter, gå en lang tur en ta toget tilbake fra Finse eller Geilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra øst liker jeg veldig godt inngangsporten fra Dagali. Om sommeren kan du kjøre (og parkere) nesten helt inntil nasjonalparken og fra der har du god tilgang til flere "hovedveier" innover vidda.

Fordelen med Dagali i forhold til Solheimstulen er at det er biltrafikk (sic!) fra Solheimstulen til Lågeros. Dette slipper du dersom du starter fra Dagali.

Fiskekort kan du kjøpe i den lokale Joker butikken i Dagali før du svinger inn Seterdalen. Innerst i Seterdalen (forbi Aan) er det et "sauesankeanlegg" hvor det er rikelig med parkeringsplasser. Derfra går det merkede stier til Torsetlia, Solheimstulen, Rauhelleren og Heinseter. Fra Aan er det merket rute til Tuva (som du forøverig også kan kjøre til og parkere).

Personlig ville jeg valgt ruten mot Rauhelleren for deretter og drei mot sentralvidda som etter min mening er den flotteste delen av vidda.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

takk for de mange gode tipp! Nå starter kartstudiumet. :wink:

Er det ikke noen problem å parkere bilen denne lang tiden? Og er det vanlig for å melde seg på hyttevakten slik at denne vet hva vi kommer tilbake til bilen senest?

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er problemfult å parkere så lenge, lar de deg vel betale for det.

Når jeg parkerer for en flerdagers fjelltur, hender det at jeg legger en lapp bak frontruten med datoen at jeg senest forventer å komme tilbake. Men dette må revurderes hvis bilen parkeres på et sted hvor du forventer innbrudd. Jeg skulle ikke gjøre det på Haugastøl f. eks. Men jeg har gjort det ved Saltfjellet og Børgefjell.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Linda,

takk for tipset! Den "leger-en-lapp-bak-frontruten" variant er altså heller en mulighet for avkrok.

Vi er ikke enig om det er bedre å parke på en hytte eller fjellstove (f. eks. Fagerheim, Tuva) eller på en parkeringsplass "midt i naturen" (f. eks. Kalhovd, Synken, nær Åan). Hvilke erfaringer har dere med parkering i 10 - 12 dager?

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke enig om det er bedre å parke på en hytte eller fjellstove (f. eks. Fagerheim, Tuva) eller på en parkeringsplass "midt i naturen" (f. eks. Kalhovd, Synken, nær Åan).

Kalhovd er en stor fjellstue med flere bygninger og god plass til parering.

Det er ofte endel folk der også som ville legge merke til evt. innbrudd og faktisk ringe, i motsetning til om du får innbrudd i bilen i byen feks.

Med mindre dere kjører en meget ettertraktet bil eller legger igjen verdisaker synlig i bilen tror jeg ikke det skulle være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.