Gå til innhold
  • Bli medlem

Kombinasjon skifeller/klister


Birin

Anbefalte innlegg

Hei.

Hvordan kombinere skitur innover hvite (glatte) vidder og topptur?

Det er ofte klisterføre på flatmark og behov for feller i bratta.

I fjor prøvde jeg begge deler, noe som ikke falt heldig ut.

Fant fort ut at å legge feller på ski smurt med klister ikke var veldig lurt.

Da bare vrengte fellene seg av. Fellene liker vel best tørt underlag, skal de sitte skikkelig på skiene.

Ser i alle fall to muilgheter, ingen av de er gode.

- Ta av klisteret, ikke alltid like lett å få gjort det langt til fjells.

- Gå med feller hele tiden, eller gå uten feller, men uten smurning der det ikke er bratt.

Tips mottas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Gjorde meg et par erfaringer på dette i påsken.

Dersom du må ha feller i bakkene, kan kortfeller være tingen, dersom du har stive nok ski. Klipp de til så de passer med festesonen på skia dine. Da skal du ha grei gli på flata, og godt tak i bakken. Er det veldig bratt kan du skifte til lange feller.

Har du myke ski blir det kanskje litt dårlig glid på flaten ( har ikke prøvd å gå på flate med kortfeller og myke ski, men antar det vil være slik)

Har selv E99, tilpassede kortfeller funker greit bortover, blir ikke superfart, men går fint. Blir sjelden denne løsningen.

Når det gjelder smøring har jeg lært meg en god vri. Det er som regel kaldere oppe i høyden. Så viss du har smurt med rødt eller klister på flata, begynner det, dersom det er kaldt nok, fort å kladde når du skal oppover. Så sant det ikke blir for mye kladd, er det bare å spasere rett opp med flotte "feller" av snø under skiene dine. Når du kommer til toppen renser du av alt/ det meste av smuringa, så går det så det suser nedover. Vel nede smører du på ny.

Dette er selvsagt veldig avhengig av føre, men har vært heldig med dette noen ganger. Også avhengig av hvilke ski du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de evige spørsmål. Det er vel de mange naturgitte variablene på sånne turer som holder problemstillingen igang.

Har en forestilling om at godt preparerte treski (www.treski.no) og nitid utforsking av smørekunsten er best "stil", men inntil videre....:

Med ski av typen Nansen/Fischer 109 og løs hæl har jeg landet på følgende: Glider under hele skia for nedturen (og flata når en kan skøyte på hardt føre), kortfeller for bort og opp, og langfeller for bratta og dyp løssnø. Det er viktig at spesielt kortfellene har så god lim at de kan taes av og på igjen på samme tur; ved å legge limsidene mot hverandre og slite fra ved neste stigning, frisker en opp igjen heften (dette går med Ascension Kicker Skin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før fristilens inntreden i skisporten, var det en kort periode der første halvparten av et skirenn var klassisk, og andre halvdel fristil. Kan godt være at jeg husker feil, men mener at det var Gunde Svan som førtstemann lurte alle konkurentene i det han stanset opp der fristilen startet, og rev av Tapen under skiene som smurningen var festet til.

Hvorfor ikke prøve noe lignende. Vil tro at armert tape eller lignende skulle tåle ganske mye skare.

Så er det bare å putte tapen i en pose, og legge på fellene til bratta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være at jeg husker feil, men mener at det var Gunde Svan som førtstemann lurte alle konkurentene i det han stanset opp der fristilen startet, og rev av Tapen under skiene som smurningen var festet til.

Du husker feil. Det var Thomas Wassberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør dere når det er mye flatt - for eksempel en lang anmarsj til en topptur? Smører dere da skiene med normal voks for å kunne gå litt fortere?

Jeg går med Randonee utstyr og har feller /stegjern til bratta, men opplvere at det er bortkastet å bruke mye krefter ved å skyve feller bortover flatene på anmarsjen. enker derfor å smøre skiene med blå ekstra uten å varme inn voksen. Da mener jeg å ha feste en stund og likevel god glid nedover.

Er dette noe poeng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder smøring har jeg lært meg en god vri. Det er som regel kaldere oppe i høyden. Så viss du har smurt med rødt eller klister på flata, begynner det, dersom det er kaldt nok, fort å kladde når du skal oppover. Så sant det ikke blir for mye kladd, er det bare å spasere rett opp med flotte "feller" av snø under skiene dine. Når du kommer til toppen renser du av alt/ det meste av smuringa, så går det så det suser nedover. Vel nede smører du på ny.

Dette er selvsagt veldig avhengig av føre, men har vært heldig med dette noen ganger. Også avhengig av hvilke ski du har.

Raud klister og liknande i kombinasjon med turrsnø i høgda, vil som regel gje eit tunt, glatt islag. Heilt utan feste. I slike tilfeller er det nok best å skrape vekk klisteret, og så setje på fellene. I eit tilfelle med denne førekombinasjonen, hadde eg ikkje lyst til å setje på fellene på grunn av klisteret. Eg tok derfor av meg skiene og gjekk opp. Då eg hadde satt på meg att skiene på toppen, forstod eg raskt at eg likevel måtte skrape av klisteret, og no var det mest is som var mykje verre å skrape av enn det blaute klisteret eg hadde kunna skrapa av før eg gjekk opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steggen har løsningen. For slike turer er smørefrie tingen! Varm smurning og feller er en svært dårlig kombinasjon. Den marginalt dårligere glien du får på flatene med smørefrie ski veies lett opp av fordelen med å slippe å ha med seg hele smørekofferten. Hvis du har med deg sprayglider til de smørefrie er glien helt upåklagelig, i hvert fall på mine E99.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør dere når det er mye flatt - for eksempel en lang anmarsj til en topptur? Smører dere da skiene med normal voks for å kunne gå litt fortere?

Jeg går med Randonee utstyr og har feller /stegjern til bratta, men opplvere at det er bortkastet å bruke mye krefter ved å skyve feller bortover flatene på anmarsjen. enker derfor å smøre skiene med blå ekstra uten å varme inn voksen. Da mener jeg å ha feste en stund og likevel god glid nedover.

Er dette noe poeng?

Dette funket veldig bra for oss da vi gikk til Holåtinder fra Sota Sæter i 2005. Hadde på fellene opp bakkene fra Sota, og da det flatet ut og den lange marsjen mot Holåtindene skulle starte, rev vi fellene av og smørte på litt blått. Jeg har andre ganger også hatt på litt voks under på lange flater med litt småbakker, og så vasket voksen av med skirens (Base Cleaner).

post-42-133474520588_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Kanskje det ny klister-tape er en løsning??? Av med tapen, på med feller?? Har ikke prøvd ennda, men skal forsøke!

.

Jeg bruker selv smørefri fjellski, som selvfølgelig er bakglatte på isete føre, da de jo fester "mekanisk" via skjellmønsteret.

Har brukt vanleg universalklister på de. Helt OK, men krever Whitespirit og mye renskning i mønsteret

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
hei

Kanskje det ny klister-tape er en løsning??? Av med tapen, på med feller?? Har ikke prøvd ennda, men skal forsøke!

.

Jeg bruker selv smørefri fjellski, som selvfølgelig er bakglatte på isete føre, da de jo fester "mekanisk" via skjellmønsteret.

Har brukt vanleg universalklister på de. Helt OK, men krever Whitespirit og mye renskning i mønsteret

Hilsen Elgen

Hmm.

Skal nå bestige en del her omkring med nye e99 crown

-- sondre skia mine (like bred men mykere) klarte jeg ikke å renne nedatt på.

Mens de smale bc skia (crown/ løypeski) ble for treg på flatt silkeføre og ble for smal og soft til nedkjøringen,

Hvordan er det med kortfell på e99 crown tro ?

Hvor mye mer bratt må det være før langfell MÅ på tro ?

Hvor brei skal lang og kortfell være helt inntil (men absolutt ikke over) stålkanten tro ?

Hvor mye mindre fart blir det med e99 crown i f h t e99 (uten crown) f.eks. over ei myrflate på 5 km og kaldt silkføre ?

Slet litt med disse tankene ned fra gårsdagens topp, silkeføre, verdens beste skiføre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raud klister og liknande i kombinasjon med turrsnø i høgda, vil som regel gje eit tunt, glatt islag. Heilt utan feste. I slike tilfeller er det nok best å skrape vekk klisteret, og så setje på fellene. I eit tilfelle med denne førekombinasjonen, hadde eg ikkje lyst til å setje på fellene på grunn av klisteret. Eg tok derfor av meg skiene og gjekk opp. Då eg hadde satt på meg att skiene på toppen, forstod eg raskt at eg likevel måtte skrape av klisteret, og no var det mest is som var mykje verre å skrape av enn det blaute klisteret eg hadde kunna skrapa av før eg gjekk opp.

Ser jeg var litt upresis her, var rød voks jeg brukte de gangene dette funket. Har ikke prøvd det med klister, feil av meg å anta det vil fungere på samme måte. Første gang jeg var ute for dette var det helt utilsiktet, stampet oppover på fiskebein, da jeg plutseligt ble obs på at jeg hadde ca 5cm snø under hver ski. Da var det jo bare å traske rett opp! Har vært heldig med denne vrien et par ganger etter, men jeg har langt ifra gode nok smørekunnskaper til å treffe slik på det jevne. Ofte blir det eksperimentering, men det er morsomt når det funker :wink: Hvis ikke er det ikke verre enn å ta seg fem minutt med sitrus spray og skrape, og finne frem fellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.