Gå til innhold
  • Bli medlem

Kald nattur til Galdhøpiggen [22.03.2008]


morten

Anbefalte innlegg

Med forhåndsbestilt rom og full pensjon på Spiterstulen, bar det til fjells på Skjærtorsdag. Været var ikke akkurat det beste. Verken på torsdag eller fredag, men småturer i skogen, kos i basseng og badstue og et behagelig ferieliv med god mat og no stress var ikke akkurat å forakte. På fredag kveld var det imidlertid meldt om både oppklarning og temperaturer som skulle falle i kjelleren. I tillegg var det fullmåne, så jeg øynet muligheter for en soloppgangstur til Galdhøpiggen.
Det ble en liten rekognoseringstur opp i lia i kvitut'n på fredag ettermiddag før jeg køyet samtidig med 2-åringen før kl. 21.

Alltid det samme
Det slår aldri feil - legger jeg meg i visshet om at jeg har en svært ufullstendig natt foran meg, blir det bare tull og humpete soving. Når vekkerklokka jamrer midt på natta, er jeg aldri klar til å stå opp. Det er alltid det samme! Men det var ingen unnskyldninger (er ofte flink til å finne dem) for å snike seg tilbake til sengs. Ute var det stjerneklart og månelyset flommet over hele fjellsiden.

En kald natt og forfrysninger
Etter en mild vinter i Sør-Norge, var det nå kulda skulle komme på en snarvisitt. Og jeg som hater å fryse! I etterkant kunne meterologene berette om kaldeste natten så langt i vinter flere steder i Sør-Norge, men det var jeg lykkelig uvitende om der jeg tuslet alene opp gjennom bjørkelia. Snøen og bindingene knirket om kapp mens tankene vandret fra alt til ingenting. Det var jo egentlig ganske allright da, når man først var i gang. Ikke noe stress, god tid - utfordringen var egentlig å ikke gå for fort. Jeg fulgte omtrent ruta mot Juvasshytta, sikk-sakk oppover før jeg rundet opp på fjellryggen øst for Svellnose. Vinden tiltok fra nord etter hvert som terrenget ble mer åpent og utsatt. Jeg befant meg i måneskinnet og kunne ane motlyskonturen av månen der oppe foran meg. Over den neste kammen snøføyka iltert, og i måneskinnet var det en uvirkelig skjønnhet over det hele. Bare man kunne tatt bilder med netthinna. En vellykket fotografering av motivet ville vært så omfattende at jeg vurderte det ikke en gang.
Småtrøtt og sløv la jeg ikke spesielt merke til vinden som konstant pisket inn fra høyre. Små snøkorn i en uavbrutt kanonade av mitt høyre kinn, og en litt for åpent hettekant. Ingen god kombinasjon. Det var da det var noe galt ved berøringen mellom kinn og hette at jeg våknet. Dette kan da ikke være riktig? Ryggen mot vinden, votten av - kjenne etter. Stort som et 5-krone stykke var en bit av kinnet omgjort til en hard isklump. Skal si det ble satt i gang opptining av hud og forbedring av antrekket. Dagen virket uendelig langt unna og jeg bestemte meg for å snu hvis det ikke ble mye bedre. Det ble langt bedre, men i ettertid har jeg fortsatt en brun flekk på stedet.

En finlandshettelignende lue gjorde det tungt å puste, men ansiktet holdt seg varmt, og opp mot Svellnose var det dessuten mindre vind. Turen forbi Svellnose og over Keilhaus husker jeg lite av. Konsentrerte meg vel mest om å holde så mye av toppen som mulig inne i hettelua, men i skaret mellom Keilhaus og Piggen fosskokte det Drevsnøen hadde det bråtravelt med å komme seg av sted, der den skjøt forbi meg i rasende fart og virvlet ut i et luftig svev over Svellnosbrean.

Ny dag og nytt mot
Kamp mot trøtthet, kulde og indre spørsmål om hvorfor jeg gjør dette ble glemt nå. En bakke igjen. Og i ryggen: Sikre tegn på at en ny dag var i anmarsj. Oppe ved hytta forsøkte jeg først å ta på dunjakka og sette meg inne i vindsekken, men det var alt for kaldt. Tærne sa farvel den ene etter den andre i raskt tempo. Eneste som funket var bevegelse. Jeg laget ei lita joggeløype rundt på Piggen, men var alt for slapp til å jogge, så det ble en form for lumping. Men for hver runde seg månen lenger ned i vesthorisonten, mens en stadig rødere stripe bredte seg i øst. Ikke blåste det så ille på toppen heller. Gleden over alt som skjedde på kort tid, ga nytt mot.

Kulde - Kamerabatterier: 3-0
2 kameraer. 3 batterier, hvorav to så nær kroppen som mulig var klare til handling. 200 mm linse med 2x telekonverter. Autofokusen lette forgjeves etter månen mens batteri tømtes i rekordfart. 5 minutter - kamera1 dødt. 15 minutter senere det samme med kamera2. Kamera1 får nytt batteri og holder heldigvis i 20 minutter til, men så er det slutt. Resten av turen må jeg bare la alt av motiver fare.
Prøv å bytte et metallobjektiv i 25 minusgrader og stiv vind, uten handsker: Det biter!

Vind og vindstille
De enorme kontrastene i fjellet er utrolig fascinerende. Fra nord feier snøfokket med stor hastighet over platået på Keilhaus topp før den står som damp under koktrykk i en enorm stråle ut i lufta. I motlyset ser det ordentlig ullent ut på alle fjellkammene.
Jeg velger å skli ned på Styggebrean via brearmen mellom Keilhaus og Svellnose. Nede på breflata ligger det puddersnø. Sola varmer og jeg kjenner ikke et vindpust. Snakk om to ulike verdener!

Fra tur til frokost
Jeg kjører som krøkke og bruker en del tid ned bratta til Spiterstulen. På Visa like nedenfor brua møter jeg dagens fellestur. De skal gå den såkalte 4-breersturen rundt Galdhøpiggen. De har fått ordnet ekstra tidlig frokost og starter allerede kl. 8. "God morgen, god tur". Noen kommer, andre går. Inne på rommet blir det rask klesskift (stilongsen under goretextbuksa var fortsatt stivfrossen i baken) før familien gikk til frokost. På Spiterstulen er det ca. 20 kalde, og det føles mildt i forhold til der oppe.

Det ble ikke mange bildene. Det ble en liten frostskade på kinnet. Men det ble en herlig naturopplevelse som aldri vil bli glemt. Med god samvittighet nyter jeg en rolig lørdag på skitur med 2-åringen, som tilskuere på det fargerike påskeskirennet på Spiterstulen og til sist i svømmebassenget.

post-3-133474519397_thumb.jpg

post-3-133474519404_thumb.jpg

post-3-13347451941_thumb.jpg

post-3-133474519417_thumb.jpg

post-3-133474519423_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du hadde nok trengt maska mi her ja Morten, den er god og varm skal jeg love deg :wink: Er litt glad jeg slapp disse temperaturene på turen min, syns det var grøssent nok med skarve minus 10.

Og skifte objektiv uten hansker i den kulda er vel ikke bare vondt, men også litt teit? Jeg har begynt å gå med noen tynne tynne fleecvanter i vindvottene, utrolig hva et slikt lite ekstra hudlag hjelper!

Ellers er jeg misunnelig over turen, en dag skal jeg ha en slik tur for meg selv, foreløbig kan jeg bare drømme om en slik fullstendig opplevelse det må være å møte en ny dag på denne måten!

Takk for turbeskrivelse, var godt å lese om noen andres lidelser i en god stol med en varm kopp kaffe på morgenen.

Godt å kunne drømme seg litt bort i det de siste minuttene før skolestresset atter en gang begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nydelig tur det der ja! Gir sterke assosiasjoner til en viss nattbestigning i slutten av mai 2005. Men det var kanskje enda kaldere denne gangen? Måtte det bli noen sånne turer framover snart. Jeg faller alltid for det Skardstind-motivet!

Var kaldt nok i marka hjemme også. Hadde ny sovepose som tåler 35 minus, men komforttemperaturen er 25 minus. Frøs natt til søndag, men det hadde visst vært 25 minus ikke langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det første bildet tatt?

Ifølge klokken på kameraet til Morten skulle det være tatt 07:16. :D

En bitende kald opplevelse det der gitt! Mens andre ligger å drar seg i senga under en varm dyne til tegnefilmer på TV'n, driver andre å fryser fingrer og kinn :wink: av seg på toppen av Norge. Roser i kinnene kan være fint det Morten, men den rosen du fikk der var vel litt feil farge på... :)

De bildene du fikk tatt er det ihvertall klasse over, så i tillegg til ennå et flott turminne, fikk du noen blinkskudd fra kameraene også! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge klokken på kameraet til Morten skulle det være tatt 07:16. :wink:

Den må nok stilles den klokka på kameraet ja. I følge Sun and moon eller hva siden heter, som jeg tok en kjapp titt på før avreise til Spiterstulen, skulle månen gå ned 06.03 og sola stå opp 06.21. Det stemte i alle fall bra at månen gikk ned et kvarters tid før sola kom, noe som ikke er optimalt for bildene. Ville gjerne hatt med månen en halvtime etter soloppgang. Tipper første bildet er tatt 05:50 eller noe slik. Månen datt i alle fall rimelig kjapt rundt der. Fant også ut at det ikke er best å stå på høyeste fjellet når månen går ned. Bedre å stå litt lavere slik at månen kan skli ned bak et fjell i nærheten. Sånn som nå bare hang den langt borti horisonten og dukket ned i noe dis borti vestlandet.

Mayhassen: Ja jeg har nok en del praktiske småting å lære for å gjøre livet litt lettere i kulda, men å bytte objektiv er noen ganger helt "nødvendig". Men et par tynne fleecevanter innerst hadde nok ikke vært dumt.

Med det samme jeg skriver, uten å starte en ny tråd:

Ang. Galdhøpiggen:

Knutsen og Ludvigsen har en sang fra 1983 som heter Godmorgen, Norge som bl.a. inneholder linjen "Den første sol på Galdhøpiggen..", er det noen som kan hoste opp hele det verset som inneholder den linja? Har lett med lys og lykter på internett uten å finne noe.

På forhånd stor takk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den første sol på Galdhøpiggen

Dovregubben hilser dagen

solen stiger opp

Morgendisen viker for en dag som sakte stiger frem

Radion spiller plater, kaffen koker i de tusen hjem

God morgen møring og bergenser ..."

osv osv.

Fant sangen på limewire. Kan sende deg på mail om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den første sol på Galdhøpiggen

Dovregubben hilser dagen

solen stiger opp

Morgendisen viker for en dag som sakte stiger frem

Radion spiller plater, kaffen koker i de tusen hjem

God morgen møring og bergenser ..."

Tett på, Zabel.

I tekstheftet til Juba juba! er teksten slik:

Den første sol på Galdhøpiggen

- hvertfall siden lyset gikk -

Dovregubben hilser dagen, solen stiger opp

Morgendisen viker for en dag som sakte stiger frem.

Radio'n spiller plater, kaffen koker i de tusen hjem.

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.