Gå til innhold
  • Bli medlem

Nettside om friluftsliv (ikke forum)?


Erin

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om en nettside (ikke forum) om friluftsliv? Jeg har sett på friluftsliv.no, men savner en oversiktlig side der man har samlet masse tips om utstyr, turer, reparasjon av utstyr, hvordan holde seg varm på vinteren osv. På friluftsliv.no er det ingen oversikt, bare tester og turtips ol som legges ut og tas bort etter hvert. Jeg har selv vært inne på tanken å lage en slik hjemmeside, men har aldri laget hjemmeside før, så vet det blir mye arbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde vert genialt det. Vi holder på å lage ei side nå, www.fluen.net (fiske for det meste), heldigvis er det ikkje eg så lager den, men fórer han med stoff. Sinnsykt mye arbeid i begynnelsen, særligt visst du ikkje kan det, som oss, blir prøving og feiling. Egentligt er det på desse forumene eg holde meg mest. Mye tips og triks her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er masse bra kunnskap her på forumet, problemet er bare at det er så vanskelig å finne det man ønsker svar på, man må enten legge ut innlegg selv eller søke seg fram. Det hadde vært kjempefint med en side der mye av denne kunnskapen ble samlet oversiktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.kyrkjebo.net/villbasen

er vel mitt forsøk på noko sånt, men det blir stort sett eg som skriver alt.. Men legger nå ut litt tips og triks, og litt

informasjon om mitt eget utstyr etter kvart. Sida har kun bestått sidan januar 2008 så... Men kunn jo har vert lurt

og tatt ideen og gjort den større? La alle legge inn tips og triks på ei side? Kart? Utstyrserfaringar? Osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Er det noen som vet om en nettside (ikke forum) om friluftsliv? Jeg har sett på friluftsliv.no, men savner en oversiktlig side der man har samlet masse tips om utstyr, turer, reparasjon av utstyr, hvordan holde seg varm på vinteren osv. På friluftsliv.no er det ingen oversikt, bare tester og turtips ol som legges ut og tas bort etter hvert. Jeg har selv vært inne på tanken å lage en slik hjemmeside, men har aldri laget hjemmeside før, så vet det blir mye arbeid!

Viser til

www.ifriluft.net

og mitt lille reir:

www.iTrollheimen.net

Jeg tenkte å lage en dedisert fjellside om det du spør, men pga jeg er alene, så nøyer jeg meg å legge ut dagboka mi, etc. :)

Noe slikt som du etterspør skulle vært laget!

Det er enkelt å få til!

Med gratis verktøyet Joomla -- er dette enkelt for raske studenter klar i toppen, og det finns masse gode, rimelig webhotellet omkring!

Arbeidet består i å få skrevet contents i denne Joomla hjemmesida, ta deg av oppsettet du, så skal jeg bidra med hvordan man holder seg varm :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også tenkt å på å lage ei slik side som vert etterspurt, men enda istaden opp med min eigen lille villbase! Men tanken er god, og det er ingen problem som fjellfinn nevner. Joomla er eit genialt CMS(innhaldssystem), enkelt å bruke og lett å vedlikehalde. Problemet er vel å starte på eit slikt prosjekt åleine, blir vanskleg å produsere nok innhald på eiga hand! Men, dersom ein går saman fleire burde vere ideen vere gjennomførbar!

Synd eg ikkje tenkte på det her før, eg skriv bacheloroppgåve i Informasjonsbehandling no. Det her hadde jo vore eit glimrande prosjekt!! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det er mange som har vært inne på samme ide, og flere av sidene dere linker til er vel omtrent det jeg har tenkt, bare i mindre skala. Å lage en side der alle kan skrive inn forslag og man får samlet mye kunnskap fra mange mennesker om friluftsliv hadde vært kjempegøy, men dessverre tar det nok for mye tid for min del, det virker jo mot hensikten om jeg skal bytte tur mot å sitte på pcen! Kanskje begynner jeg som dere i det små etter hvert, så får vi se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Det virker som det er mange som har vært inne på samme ide, og flere av sidene dere linker til er vel omtrent det jeg har tenkt, bare i mindre skala. Å lage en side der alle kan skrive inn forslag og man får samlet mye kunnskap fra mange mennesker om friluftsliv hadde vært kjempegøy, men dessverre tar det nok for mye tid for min del, det virker jo mot hensikten om jeg skal bytte tur mot å sitte på pcen! Kanskje begynner jeg som dere i det små etter hvert, så får vi se hva det blir til.

La oss få høre hvor mye tid du har så skal du få høre hvor enkelt det er å dra igang en cms side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss få høre hvor mye tid du har så skal du få høre hvor enkelt det er å dra igang en cms side 8)

Problemet er kanskje mer at jeg vet med meg selv at om jeg først begynner på et sånt prosjekt kommer jeg til å bruke altfor mye tid på det bare fordi jeg liker å holde på med sånne ting. Og da går det utover studier og turer enten jeg vil det eller ikke :) Men du kan jo fortelle meg hva de første stegene er likevel, kanskje du har rett i at det ikke tar så mye tid som jeg frykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Problemet er kanskje mer at jeg vet med meg selv at om jeg først begynner på et sånt prosjekt kommer jeg til å bruke altfor mye tid på det bare fordi jeg liker å holde på med sånne ting. Og da går det utover studier og turer enten jeg vil det eller ikke :) Men du kan jo fortelle meg hva de første stegene er likevel, kanskje du har rett i at det ikke tar så mye tid som jeg frykter.

Skaff deg et godt webehotell fra en stødig god leverandør, med et snertent domene (www.fjellutstyr.net).

Bruk fantastico til å laste inn Joomla, noe selv far kan klare

Skaff deg et snasent template, f.eks:

http://www.joomlart.com/templates_club/club_portfolio/ja_koniga.html

Legg inn dette i Joomla admin.

Begynn å skriv om utstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg i gang... Jeg har begynt å lage en forside i Notisblokken og klarer meg med den for nå, men forstår at jeg senere kan ha bruk for feks Joomla. Kan noen hjelpe meg med å få det igang? Jeg har lastet ned Joomla til maskinen og deretter opp på nettsiden min (navhost.com). Der ligger den nå som en zip-fil, men om jeg trykker på den får jeg bare mulighet til å laste den ned igjen til maskinen. På Joomlas nettsider anbefaler de å laste den opp som en zip-fil, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å pakke den ut på nettsiden. Om jeg prøver å laste opp hele Joomla-mappen som en vanlig mappe må jeg laste opp hver enkelt fil, og det er jo ikke aktuelt da mappen sikkert inneholder mange titalls filer på forskjellige plasser. Er det noen som kan hjelpe meg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkleste er å pakke oppp hele joomla, enten 1.0 eller aller helst 1.5 på datamaskina di

kobl til webhotellet ditt med eit ftp program som feks Filezilla

last opp heile joomla mappa, og følg innstruksane!

Tør jeg spør kva prosjekt du har starta på?

Var nemlig inne på tanken om å utvikle noko liknande som du beskreiv i første posten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkleste er å pakke oppp hele joomla, enten 1.0 eller aller helst 1.5 på datamaskina di

kobl til webhotellet ditt med eit ftp program som feks Filezilla

last opp heile joomla mappa, og følg innstruksane!

Tør jeg spør kva prosjekt du har starta på?

Var nemlig inne på tanken om å utvikle noko liknande som du beskreiv i første posten!

Jeg har så smått begynt på en side der jeg skal skrive om friluftsliv, alt fra utstyrsanbefalinger, anmeldelser, orientering, hvordan tenne bål og alle slags andre tips jeg kommer på. Håper også på å etter hver få andre til å sende inn forslag til artikler, men er som du skjønner veldig i startfasen ennå.

Jeg har lastet ned Filezilla og prøvde med den også, men den klarte ikke koble seg til serveren. Jeg får melding om at den er tilkoblet og venter på velkomstmelding, deretter sier den "Tidsavbrudd på tilkobling" og "Kunne ikke koble til serveren". Første melding er "Valgt port brukes normalt av en annen portal". Gjennom nettstedet kan jeg jo laste opp filer og klarte å få fram index-filen jeg har laget, så trodde ikke jeg trengte et FTP-program. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første bør du skaffe deg eit skikkelig webhotell, treng ikkje vere dyrt! Går utifrå at du har gratis greia frå navhost?

one.com

web10.nu

er to gode alternativ!

For å koble til med ftp må du passe på å bruke riktig port, som oftast 21, men kan i nokre tilfeller vere 22.

Du må sjekke innstillingane på ditt webhotell! Eventuelt så kan du prøve supportforumet deira, utifrå det

som står det skal du ha motteke ein mail ang. ftp innstillingar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hjemmesiden min står det at porten er 80, kan det stemme? Jeg prøvde med både 21 og 22, men det gikk ikke. Ellers har jeg brukt infoen jeg fikk i mailen, men det virker fortsatt ikke. Grunnen til at jeg har valgt et gratis webhotell foreløpig er at jeg ikke er sikker på om siden i det hele tatt kommer til å bli noe av, og da føles det unødvendig å betale. Det beste er vel å forsette å prøve meg med Notisblokk og heller kjøpe et annet webhotell når jeg er mer sikker på at jeg skal legge den ut.

Takk for tips om webhotell, de ser begge bra ut, antakelig bytter jeg heller til de etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker ikke med 80 heller, så jeg lar det ligge for nå. Er ganske sikker på at jeg kommer til å bytte webhotell til one.com, selv om jeg ombestemmer meg koster det jo ikke så mye for et år. Er det noen som har forslag på navn? Jeg tenker å bruke .net, og har prøvd friluftsliv.net, turliv.net, tur.net og noen andre, men de er opptatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
For det første bør du skaffe deg eit skikkelig webhotell, treng ikkje vere dyrt! Går utifrå at du har gratis greia frå navhost?

one.com

web10.nu

er to gode alternativ!

Tenkte å hisse meg opp over dette og be dere ta den videre teknikk vekk fra dette gilde friluftsforum til et dertil egnet teknisk forum (feks en av de gode norske joomla foraene)

avslutter bare med å si "port 21, /public_html" og at Joomla IKKE GÅR på disse billige webhotellene (feil php server versjon, den korrekte er "litt" dyrere å drifte som jeg har forstått..), på de litt dyrere får du Joomla ferdig installert...

Edit:

Joa de fungerer, men jeg kjørte mitt webhotell på et slikt billig i USA etter noen år på b-one.com. Etter et år fikk jeg merkelige krasj, det viste seg at en setting i php core var feil. Prøvde jo å få de til å endre den, for å gjøre krangelen kort så sa de nei, det ville ødelegge sikkerheten sa de. Nå er jeg igang med nytt, dyrere og norsk webhotell, med rett setting i php core. Med svakere sikkerhet? Jo, du kan jo spørre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joomla fungerer på de nevnte webserverene :wink:

så lenge webserveren kjører php4 eller 5 så er det ingen problem, og eg veit ikkje om nokon som ikkje gjer det?

Det er og krav om MySQL, også her versjon 4 eller 5! Det har ALLE webhotell, det er og ein fordel om webhottelets

apache server støttar mod_rewrite, det gjer dei fleste idag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å hisse meg opp over dette og be dere ta den videre teknikk vekk fra dette gilde friluftsforum til et dertil egnet teknisk forum (feks en av de gode norske joomla foraene)

avslutter bare med å si "port 21, /public_html" og at Joomla IKKE GÅR på disse billige webhotellene (feil php server versjon, den korrekte er "litt" dyrere å drifte som jeg har forstått..), på de litt dyrere får du Joomla ferdig installert...

Du har jo selv svart på spørsmål om det rent tekniske ved å starte en hjemmeside, og kommer igjen med slike tips i dette innlegget, så jeg forstår ikke helt hvorfor du da klager. Om du ikke er interessert i å lese om dette kan du vel bare slutte å lese tråden :wink: Dessuten er det tross alt en friluftsside jeg holder på med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du henviser til av php setting er mest sannsynligvis php safe mode,

noko som i dei fleste tilfeller vil vere PÅ. Ein anna ting er php max allowed memory size,

det kan også spele inn på joomla side som brukar mykje minne!

Kan omgåast med å ikkje bruke så mangen programtilleg osv.

Når det gjeld saka om å diskutere joomla/teknisk osv. så ser eg ingen grunn til å stoppe med det?

Det fører til aktivitet? Sida handlar om friluftsliv, og det må vere lov å gi råd og hjelp ein fjellmann til

ein anna(eller fjellkvinne)!

Når det kjem til det tekniske er ftp port som oftast 21, dersom ein brukar secure ftp så er den 22(SSH).

Navhost har eg aldri brukt, så eg veit ikkje kvifor du ikkje får kobla til Erin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.