Gå til innhold
  • Bli medlem

værmelding i høyfjellet?


TomWithoutVom

Anbefalte innlegg

Hei.

Har søkt litt frem og tilbake i eksisterende tråder, men har ikke funnet det jeg leter etter. Er litt på tur i høyfjellet vinterstid og ønsker å få oppdaterte værmeldinger underveis. Erfaringsmessig er FM ikke å stole på. Har ikke satelittelefon og vet ikke om det er noen aktører på satelittradio med værmeldinger for Norge. Hvordan løser dere dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den greieste måten er å ha en god radio. På vestlandet og vestlige deler av Østlandet lytter på mellombølge 630kHz, hvis ikke FM er tilgjengelig (noe som ofte ikke er tilfelle på fjellet). Det er kun på kvelden du får inn mellombølgen, selv da vil mange andre kanaler slå inn. Pleier likevel å være bra nok til at man får med seg den lange værmeldingen på P1 kl. 22.00. På vestlige deler av Østlandet og Sørlandet er det vanligvis ikke mulig å få inn mellombølge. For Nord-Norge se: http://www.nrk.no/informasjon/nrk_i_utlandet/3694632.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du mobildekning er jo værmelding på WAP en mulighet. Alle avisene og NRK tilbyr værmelding via sine wap-sider. Nøyaktigheten er jo en annen sak. Har ofte sjekket både dagbladet, vg og nrk, og laget et slags estimat utifra en mellomting av hva de melder.

Hadde vært interessant om yr.no kom med en wap-side. Noen som vet noe om det?

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg plar somregel å laste ned tekstvarselet på met.no på mobiltelefonen. Varselet to dagar fram i tid plar vera brukbart, så det er ikkje nødvendig med dekning kvar dag. Sjølve mobildekningen varierer veldig, men ikkje sjeldan kan det vera kontakt på høgdedrag og topper også langt inne på fjellet. Eit svakt signal kan vera nok for sms eller dataoverføring, men for dårleg for samtale!

Sjekk gjerne dekningskart til operatøren, men stol ikkje på det:

http://www.telenor.no/privat/mobil/dekning/dekningskart/

(velg gjerne "dekning i bil" for eit meir korrekt bilde av dekningen. "Dekning utendørs" er alt for opptimistisk i mange tilfeller, men viser heller at det kan vera signalforhold )

Tekstvarselet til met.no: http://met.no/norge_tekstvarsel/index.html

(somregel meir omfattande enn det som blir lest opp på radio)

Dei aller fleste nyare telefonar har ein innebygd nettlesar som kan laste ned også vanlige nettsider. Likevel kan det vera greit å installera Opera mini (http://operamini.com). Då er det enkelt å opne dei fleste vanlige internettsider (f.eks. met.no). Sidene til yr blir litt verre å laste på telefonen, men ser ikkje vekk frå at det kan fungere. Ikkje kostar det noko særleg heller, kun dataoverføring

Det skal vera planar om mobiltilpassa side for yr.no, uvistt når dette kjem:

http://www.yr.no/ver-nytt/1.3508612

Når det gjeld mellombølge så stengte NRK (dvs Norkring) ned den sterkaste av mellombølgesendarane for ei tid tilbake (Kvitsøy, 1314kHz), denne var det ofte nattestid mogleg å få inn over store deler av landet. 630Khz sender fortsatt (Vigra), men har lågare effekt (?). Nrk sender heller ikkje lenger på kortbølge, så det hjelp lite. Det er likevel greit å ha med seg ein radio, FM når eit godt stykke inn i fjellheimen nokre stadar.

Når det gjeld satelitt-telefonar:

Globalstar:

Kan sende og motta sms på vanleg måte viss du bruker eit sim-kort frå Telenor eller Netcom. Dermed kan ein bruke slike sms-tjenester også, slik som å sende "vær stedsnavn" til 1989 (o.l.). Dekningen i Norge er brukbar, men det kan ta noko tid å få kontakt. Globalstar rappoterer også om visse driftsproblem for tida

Iridium:

Kan motta meldinger frå epost eller internett (http://messaging.iridium.com/), men ikkje sende/motta vanleg sms. Har dekning overalt, alltid (med svært få unntak). Fungerer brukbart å få nokon til å poste værvarsel jamnleg. Dei aller fleste ekspedisjonar til aude område nyttar Iridium, gjerne tilkobla ein PDA (dyrt)

Thuraya:

Kan både sende og motta tekstmeldingar på vanleg måte etter det eg kjenner til. Geostasjonære satelittar, noko avgrensa dekning i Norge skulle eg tru.

Thor:

Trur ikkje det er mogleg å ta inn radio på håndholdte enheter derfrå, parabol må til. Meiner det var noko satelittradio andre stader i europa, men det er lite utbrett. I USA blir det brukt med stort hell, men der brukes også repeatere for å gje god nok dekning i byer, tuneller o.l. (xm, sirius), samt andre typer satelittar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobildekningen er oftest dårligere enn FM-dekningen i fjellet, men et greit supplement. ...

Sjølv satsar eg nok på radio. Og når ein kjenner frekvensane til dei store sendarane på førehand, så ein veit kvar ein skal søke, brukar eg å få inn vervarselet dei fleste stadene eg ferdast. I 'mine' fjellområde (Nordfjella), er det Lønahorgi på vestsida og Gaustatoppen på austsida, altså 2 frekvensar å sjekke. Men det er viktig med ein god radio, og mange av dei små lommeradioane er elendige!

Fordelen eg kan tenkje meg med mobiltelefon, til tross for langt dårlegare dekning, er at ein kan sjekke vermeldinga når som helst i løpet av dagen, altså når ein likevel er høgt i terrenget, og ikkje bare akkurat der ein er på dei tidspunkta det vert sendt vermelding på radio. Er det utsikt mot siviliserte strøk, er det ofte mobildekning også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, her var det kommet mye nyttig informasjon siden igår! Kjempeflotte og informative innlegg. Jeg merker at jeg har mye å lære når det gjelder moderne og praktiske løsninger i fjellheimen. Lurte forresten på en ting Ragnar: Går det an å få tilsendt SMSvarsel eller må du ha dekning for å "surfe" på nettet ?

MVH: Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha mobildekning for å kunne hente ned værvarsel, enten det er på sms eller wap/internett. Ofte kan det gå heilt greit å sende sms/surfe med bare "1 prikk" dekning, medan samtaler er nesten heilt utelukka (det vil sansynlegvis bare bryte).

Du kan få værmelding på sms ved å sende "Vær stedsnavn" til tlf nr 1984 eller 1989 (sikkert andre som tilbyr dette også. 4kr pr melding)

Surfing via mobiltelefonen krev marginalt bedre dekning enn å sende sms, men somregel er det slik at surfing virker når du kan sende sms.

TV2/Storms værteneste:

http://pub.tv2.no/TV2/mobiltjenester/article1408416.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en nyere mobiltelefon vil jeg anbefale å installere Opera mini. Da kan du surfe på vanlige nettsider fra mobilen og får du inn tydbare værmeldinger om du har litt dekning. Har en Siemens M75 - selv på så liten skjerm går det å tyde. Fordelen med Opera Mini er at sidene mellomlagres på en server hos Opera og så sendes videre i mobiltilpassa format - du er ikke avhengig av WAP-sider.

Yr.no fikk oss til å snu på Slogen i sommer - bra værmelding på radioen om kvelden når vi slappet av på Villa Nordangdal (stedet anbefales!). Bra da vi startet fra Øye, men grugget seg til og begynte å regne 2/3 av veien opp mot eggen. Mer og mer tåke. Sjekket yr.no på telefonen oppe på eggen før toppen - sørvest, regn og mere regn. Toppen var gjemt i skodda, regnet plasket, kona har vært der før og jeg gidder ikke gå på Slogen uten å kunne se Lodalskåpa i det minste. Vi snudde. Returen ble en gjørmesklie, og regnet fortsatte til vi booka inn på Skei hotell. God service der også, de sørget for vask og tørk av gjennomgjørmete gore-tex- og ullklær for to tiere.

Ellers kan du jo skaffe deg en HTC TyTN II eller noe slikt og surfe i vei på vanlige sider - da har du også GPS. Men du må lade hver kveld i så fall. Det blir nok fortsatt Siemens på tur.

post-260-133474513316_thumb.jpg

post-260-133474513329_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ved dårlig dekning - sikkert modell- og ikke produsentavdeling. Siemens M75 er god ved dårlig dekning, men Siemens er jo ikke i produksjon lenger, kjøpt opp av Benq og så konka... Men jeg så en M75 til 1 kr på Expert i Domus Oppdal for 14 dager siden... De er jo også støt- og fuktsikret. Og du får kjøpt nyere modeller på nett i Tyskland fortsatt - Siemens hadde en del snasne telefoner. Var det ikke M95 tro? GPS etc.

Du kan gå på sidene til TCO.se og deres mobilsider - hm, etter litt leting, ikke tco.se, de ligger på http://www.mobilmarkning.nu/ - og sjekke hvor bra testede telefoner er både på SAR ("hodekoking") og TCP ("kommunikasjonsevne"). Lav SAR og høy TCP er bra.

Du må lete i testene for å finne annet enn de anbefalte telefonene - disse har SAR under og TCP over definerte terskelverdier og god ergonomi. Til tur er jo kun TCP viktig, så om noen gidder kan de jo gå gjenom testene og fortelle hvilken telefon som har absolutt høyest TCP.

M75 ble anbefalt i oktober 2005 - se http://www.tcodevelopment.se/....v2_test_8_telefoner_oktober_2005.pdf

Bra TCP-verdi på M75 og at TCP gjenspeiler praktisk anvendlighet bekreftes av at min M75 er eneste (av de vi har prøvd, da!) telefon som fungerer på hytta (kun på et punkt i hytta!) uten YAGI-antenne etter at NMT ble lagt ned. Men det er telefoner med bedre TCP.

Dessverre lister ikke TCO testene i søkbar form - de legger bare ut testene som PDF etter hvert. Og jeg kjener ikke til andre enn TCO som måler TCP - produsentene angir det ikke, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine linker og nyttig informasjon hvis man skal handle mobiltelefon,Carl S. Bj.

Og til Smaaseien må jeg bare si :heldiggris! Mellombølge hele døgnet kan jeg bare drømme om.

Fikk forresten nylig et hint ifra en kamerat om at en ikke kan gjøre noe med været. Ta det som det kommer, liksom.

Han hadde helt klart ikke skjønt det, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine linker og nyttig informasjon hvis man skal handle mobiltelefon,Carl S. Bj.

Og til Smaaseien må jeg bare si :heldiggris! Mellombølge hele døgnet kan jeg bare drømme om.

Fikk forresten nylig et hint ifra en kamerat om at en ikke kan gjøre noe med været. Ta det som det kommer, liksom.

Han hadde helt klart ikke skjønt det, eller?

Han hadde vel forstått det, og det er vel nettopp derfor ein har værvarsel, for å kunne forberede seg, og dermed gjera det beste ut av det været som kjem. Eg har i eit tilfelle, ligge værfast i 2 dagar utan moglegheit til å høyre radio (Ikkje mottaksforhold). Då eg fekk litt betre vær, gjekk eg (nesten) strake vegen heim. Dersom eg hadde hatt værmelding den gongen, hadde eg vorte i fjellet ein dag til, for været vart knallbra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har klart rett. Vi må bare bruke de kortene vi får tildelt på beste måte. Og til det er værvarsel et nyttig hjelpemiddel.

Jeg liker tankegangen din Afe. Du ble helt klart snytt for en knallbra dag i fjellet. Andre ville hatt fokus på at de var heldige og fikk den ene dagen til å komme seg hjem på. En annen og litt uvant måte å bruke værmelding på er: Så flott; kuling og minus 8! Endelig noe vær å teste det nye teltet i! (Jeg kjenner vel en eller to av de.)

Uansett værmelding eller ikke, er det lurt å ha med seg (og være kjent med) tilstrekkelig utstyr til å ta ei natt eller to underveis hvis en må.

Vet at dette ligger litt på sida av tråden, men det hadde vært artig å høre om hva som er beste tidsfordriv i snøfonna, teltet eller vindsekken? Scorer pocketbok høyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har klart rett. Vi må bare bruke de kortene vi får tildelt på beste måte. Og til det er værvarsel et nyttig hjelpemiddel.

Jeg liker tankegangen din Afe. Du ble helt klart snytt for en knallbra dag i fjellet. Andre ville hatt fokus på at de var heldige og fikk den ene dagen til å komme seg hjem på.

Til opplysning så vart det dagstur til fjells den dagen også :wink:

Vet at dette ligger litt på sida av tråden, men det hadde vært artig å høre om hva som er beste tidsfordriv i snøfonna, teltet eller vindsekken? Scorer pocketbok høyt?

Eg har sans for bøkene til dei engelske polarforskarane rundt forrige århudreskifte. Når ein ligg værfast og les om deires lidingar, kjenner ein at ein har det utruleg behageleg likevel.

post-2769-133474513633_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant om yr.no kom med en wap-side. Noen som vet noe om det?

H.

Opera Mini 4.0 - nettleser for mobil- reduserer størrelsen på en yr.no-nettside med 60% (feks. fra 36k til 14k). Opera har en sentral serverpark som bearbeider vanlige nettsider før du laster dem ned på mobilen, og tilpasser nettsidene en liten mobilskjerm. Synes dette fungerer nesten like bra som wap, konverteringen går som regel veldig raskt. Bare å installere så fungerer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at Opera mini har noe for seg. Jeg er litt gammeldags og har derfor alltid vært litt sein med ny teknologi. Krav til mobiltelefon har tidligere vært at den skal kunne ringe , riste og lyse. Nå er det kanskje på tide å tenke nytt, selv om sms holder mål.

Er glad i god batterikapasitet og godt mottak. Er det noen mobiltelefoner som er gode på dette uten å koste skjorta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.