Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinter-ruter punkter


Jakob

Anbefalte innlegg

Kære Fjellforum folk!

Jeg har købt kortet "Hardangervidda 1:100.000, utgjeve 2002, best. nr. 2557" og vil gerne indtegne vinterruterne i min Garmin GPS.

Kan I derfor fortælle mig HVORDAN vinterruter-punkterne er blevet til? Er det nogenlunde angivet ruter? Eller er det præcist angivne punkter fra reelt gået turer på ski? Og sluttelig, er der nogle som har disse punkter som GPS koordinater liggende til download?

På forhånd tak for hjælpen

Jakob Kildehave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

Du vil alltså fra kartet ta ut UTM koordinater og legge i GPS som waypoints til rute?? Bra ide!

Men fra 1:100.000 kart får du noen usikkerhet bare på målingen, som du vel ikke klarer bedre enn 1 - ½ mm!! Men normalt brukbart.

Så har noen "logget pos." er det mye nøyaktigere!

Men Vinterrutene - løypene ligger ikke alltid hvert år på samme plassen. Årets lokale snøforhold, fx skredfare, kan bety endringer i løypeføringen - kvistingen.

Av og til endrer DNT eller den som legger ut traseen rutevalget av ulike årsaker. Det gir litt forvirring av og til - Og kartet ditt er fra 2002!

Derfor må rutene tas med en klype salt og betraktes som veiledende.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er helt korrekt at "kvistekartet" over vinterruter kan lastes ned fra DNT hiemmesiden!

Men dette er et veldig grovt oversiktskart! På 100.000 turkartet dit er helt sikkert (veiledende) kvisteruter/kviste løyper markert med prikker eller annen signátur, som står i forklaringen på kartet!

Da kan du ta ut (veiledende) waypoints fra 100.000 kartet, som da blir tilsvarende grove. (avlesning ca. 1mm = 100m feil). Signturen fyller også noe, så spørs om den skal avlese i sentrum eller????

Bedre løsning er å gå inn på "norgesglasset" elektronisk kart og i stor målestokk slå til kartrefrensefunksjonen og så avlese der!! Såvidt jeg kan se, bruker de noe så merkeligt som desimalgrader, som GPS'en din selv kan transformere til UTM.

http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

Desimalgrader kan nemlig IKKE på enkel måte avleses på turkart, som er forsynet med blått UTM-rutenett.

Da kan du legge inn så mange waypoints du orker! I hvert fall alle vesentlige endringer i ruten!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koordinatene i Nprgesglasset er et mysterium.

I midlere målestokker er det EUREF89 (UTM) men et eller annet sted ettersom målestokken øker skifter man til lokale koordinater, dvs det vi rundt i kommunene målte i fram til i fjor. Men nå er EUREF89 innført over hele fjøla, så jeg skjønner ikke hvorfor dette henger igjen i Norgesglasset.

Har du en hytte eller annet sted du ofte oppholder deg, kan det ellers være lurt å benytte "Nødplakaten" i Norgesglasset - du markerer et punkt og får et ark med koordinater og nødtelefonnr til å skrive ut og henge på veggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Men nå er EUREF89 innført over hele fjøla, så jeg skjønner ikke hvorfor dette henger igjen i Norgesglasset.

Niks. Utan at eg har oversikt over resten av landet, så veit eg at øvre Buskerud skal over i EUREF no ganske snart. (i løpet av februar og fyrste halvdel av mars)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, det er jo selvsagt en meget bedre løsning, qua de præcise punkter.

Blot et enkelt spørgsmål om Norgesglasset:

Den rute som er indtegnet, er dette en vinterrute? Og i bekræftende fald, er denne rute et resultat af en reel, aktuel gået tur? Eller er den blot indtegnet ved kortbordet og derfor noget upræcis?

Mvh

Jakob

Ps. Jeg har Garmins Mapsource software. Jeg vil meget gerne have punkterne over på mit Hardangervidda kort. Kan jeg bare indtaste koordinaterne på ruten fra Norgesglasset i Garmins Mapsource

Jeg beklager mine tåbelige spørgsmål, men GPS er en ny verden for mig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vises ikkje vinterruter/kvistetraseer i Norgesglasset.

På papirkart er sommerruter og vinterruter skilt med ulik form og farge. Kvistetraseer (vinterrute) er nesten alltid store røde eller blå prikker eller ein veldig brei strek som er gjennomsiktig. Sommerruter er enten svarte, prikkete streker eller ein heiltrukken rød eller blå strek. Dette er spesifisert på kartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stier /Ruter legges inn på varierende vis. Noen ganger er en fra Kartverket ute å går m. GPS. Da blir det nøyaktiig. Andre ganger tegnes de inn av kjentfolk, som turistforening, eller undertegnede. M.a.o. ike helt å stole på...

Som sagt er vinterruter aldri eksakte etter som de kvistes hver sesong, uten helt eksakte holdepunkter og varierende snøforhold. Unntaket blir pemanantstakede ruter,som vi kun har i Sylan.

Har selv gått DNTstien ned Grødalen med landmålerGPS i sekken. Stien på kartet stemmer ikke så verst,stort sett innafor 50 m. Særlig mer nøaktig leser du ikke N50 uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Litt forvirrende at GPS posisjoner åbenbart er forskjellge fra kommune til kommune nu!! Carl Sj. B høres ut som proff. det går til fjells med "sopp"antenne på sekketoppen??? Så jeg vil veldig gjerne opplyses!!

Dette viser vel at go'e gamle bredde/lengde, hvor datum har vært stabilt i flere hundre år siden jorden gik fra flat til runn form med 0 -lengde i Greenwich, 360 g runnt og 0 bredde på ekvator og 90 g på polene stadig har noe for sig og desverre ikke er påtrykt turkart annet enn flyktigt ute i hjørnene og derfor reelt ikke brukanes.

I praksis må en derfor bruke UTM og på de turkart jeg hadde ved handen var det da i wgs84 =euref 89!? GPS'en kan fordøye dette og omregne, men har da også rare svenske og finske datum mfl. inne, som jeg ikke har forsøkt meg med. Sylarne og Femunden kartet, hvor 2 UTM storruter grenser mot hverannre er et studium for seg ved svenskegrensen!

En kan i ulike situasjoner (fx. ulykke-redningsaksjon)ha bruk for å ta ut pos. fra kart. I 1: 100.000 blir dette lite presist, fordi signaturen fyller og avlesningen i felt i dårligt lys og blest med kompasslinjalen og briller blir ca. 1mm selvom ½ mm kan skjønnes.

Jeg har avlest en tilfellig hytte (Storeskag) i Gausdal Vestfjell, for den kommer jeg til å besøke i neste uke på tur og kan defor stedsbestemme med GPS'en!!

Kart: E 32U E 512200 N 6793800 (2 siste siffer er med hensikt opgitt 00 pgr av usikkerheten.)

På norgesglasset : E 32U E 512458 N 6793625 (signaturen er ganske stor der!)

GPS.no har mange GPS lister inkl. fartsbokser.

1 for alle hytter i Gausdal V. og 1 for alle DNT hytter med litt obskure forkortelser og helt uten kildeangivelse - alltså hvorfra dette egentligen kommer:

Gaus V.: N 61,27809577 E (00)9, 229647 i wgs 84.

Dette må være B/L? tross N/E angivelsen og i desimalgrader med veldig mange (:wink: desimaler på bredden dvs. med ca. 1 mm nøyaktighet, så langt jeg regner ut!!?? (1 g = ca. 111,15 km)

Dette klarer jo ingen vanlig GPS, knapp Trimples beste med extra oppsatt referanse-signalstasjon. (DGPS)

Pos. tatt ved hyttedøren? eller NV hjørne?? Eller??

DNT hyttelisten (om jeg ellers tolker forkortelsene korrekt: B 61,16625, L 009.13874 (wgs 84) (nøyaktighet på meteren, mer realistisk)

Jeg er ganske spennt på hvor hytten så egentligen ligger og hvilken pos. som vil bringe meg rett i hytteveggen og hva jeg forhåpentligvis kommer til å måle inn selv.

Dette er noe å lure på og er IKKE ment for å forvirre Jakob, som jo berre vil ha vinteruten sin på plass!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikkje heilt kva som skulle vera forskjellen på å oppgi N (north) E (east) og "L" (lengdegrader) "B" (breddegrader)?

Det er jo vanlig å oppgi dette med E/W N/S alt eller kor på kloden det er, også når det er snakk om desimalgrader.

Hyttelista som ligger på gps.no (dnt-lista vell og merke) skal vera henta frå 1:50.000 serien (Belanor sin versjon) og er sikkert blitt henta ut automatisk (etter det eg kjenner til). Difor er det nok blitt mange desimaler i prosessen, sjølv om punktet ikkje nødvendigvis er like nøyaktig angitt av kartverket.

Området der 32v og 33v grenser mot kvarandre er interessant. Visse turkart har utvida 32v sonen også innover eit stykke på 33v for å "unngå problemet", med det resultat at posisjonen blir feil i forhold til gps.

På dei svenske turkarta er det heldigvis informasjon om både datum og rutenett, samt ein detaljert informasjon om instilling av GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.