Gå til innhold
  • Bli medlem

Gore Tex PacLite?


wawexels

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ute etter en bukse hovedsaklig til variert vinterbruk. Jeg har vurdert en Gore Tex PacLite ettersom disse er veldig lette og kan lett pakkes sammen i sekken. Bruksområdet vil hovedsaklig være ski- og teltturer om vinteren, men også fjell-, jakt- og fisketurer resten av året.

Er det noen som har formeninger om PacLite klær? Fungerer dette godt også om vinteren eller er det noe annet som heller bør vurderes?

Slik som jeg ser det, er den største fordelen at de nesten ikke tar plass i sekken slik at den egner seg godt også på vanlige fjellturer om sommeren.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv brukt paclite i fjellet de siste to årene, og det syns jeg er helt genialt nesten hele tiden. Det er selvfølgelig ganger andre klær passer bedre til enkelte værtyper, men paclite passer nesten hele tiden.

Om sommeren digger jeg paclitebuksen, den er lett nok til å snurpe over leggen og dermed bli passende shorts. Funker fett til klatring og har ikke en skramme ennå. Min har også vært brukt endel på bre, uten at den har tatt skade av stegjernene (kevlarforsterking og forsiktighet..) Den overlevde også en dag med grotteturer i fire typer grotter. Mye kravling, men det gikk helt fint.

Den virker også fint til sykling og løping i regnvær, men du må forvente å bli våt pga. kondens og høy svetteproduksjon. Man fryser ikke i plussgrader i hvert fall.

Når det går mot minusgrader er det jo bare å kle på seg super eller ull, og snø legger seg ikke på jakken min da den er ganske glatt. Ubehaget for min del kommer først når det blåser skikkelig opp, for da blafrer paclite mye mer enn andre typer plagg. Fungerer dårlig til slalåm for eksempel - spesielt siden buksa ikke kommer over støvelen. (men heller det enn at den blir revet opp av stegjern)

Alternativene er jo for eksempel trelags goretex, men dette er for varmt til sommeren, og forsåvidt unødvendig vekt med mindre en skal i sterk vind mener jeg. Den har dårligere pusteevne siden det er flere lag. Softshell er genialt det og, men om det regner eller sludder så blir jakka våt. Det fungerer bra når det er tørt eller snør kaldt, og puster helt suverent. Bukser jeg har sett med dermizax syns jeg ser bra ut som proshell-erstattere, men så langt jeg har sett er de for tunge til å ta over paclite-bruken.

Om du er av typen som tar med deg dunjakke om vinteren så syns jeg softshell er bedre under enn proshell, siden det er tynnere og lettere. Varmt nok blir det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis hadde en paclite det tok han 2 uker før han hadde hull i buksa og jakka. Greit de tar liten plass og veier lite, men de tåler ikke en dritt. Har hørt at hettene er sykt dårlige, sitter ikke ordentlig på jakka slik at du får den i ansiktet hele tiden og den er sykt tynn. Er selv sykt fornøyd med Norrønas trollveggen både bukse og jakke (gammel mod). Jakka og buksa tåler mye, den har bra luftemuligheter, og har mange tenkniske finnesser. Har brukt denne i 1 år både om vinter og sommer. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en paclite regnjakke som jeg bruker mest på fisketurer. Min mann har også en slik jakke av et annet merke. Jeg synes jakken tåler mye. Den har blitt brukt med tung pakkerammesekk, mens vihar godt gjennom tett skog. Har ikke fått en eneste ripe ennå.

Minusen med min jakke synes jeg er ventilasjonen. Det kan skyldes at paclite ikke har noen foring. Hvis du får kondens på innsiden føles det veldig vått. Til sammenligning synes jeg at min Bergens Breheimen bukse føles mindre klamt. Den har netting på innsiden.

Så det kan lønne seg å kjøpe paclite klær med gode ventilasjonsmuligheter. Og det er en selvfølge at man ikke bruker supperlette klær til veldig tøft bruk. Du skal ikke skli ned en fjellside på rumpa og forvente at en paclite bukse er like hel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Härkila Caribou Paclite bukse holdt litt over en dag på elgjakt, da var den full av hull nederst på leggen(e). I følge forhandler var det rett og slett maljene på jaktstøvlene som hadde laget hullene!! Ikke mye slitestyrke der, nei. Fikk pengene tilbake da.... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en missing link paclite bukse. Var behagelig og vanntett til å begynne med men etter å ha traska gjennom en del kratt hadde den store slitasjeskader nederst på beina. Merkbart mer enn andre lignende plagg jeg har hatt før. (marmot precip og lowe rush). Ligg unna! Jeg klaga og fikk etter mye om og men ny bukse, men den er jo like dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maljene på jaktstøvlene mine har også slitt flere hull i gtx`n ved leggene i Norrøna Finnskogen buksa mi.Vannet går da inn i hullene og legger seg i lommer mellom gtx og ytterfor når jeg går i bløtt terreng.Synes dette er dårlig på en jaktbukse til 2500 selv om jeg har brukt buksa mye i to år. Dette burde forbedres!

Ellers har jeg Norrøna Forelhogna Paclite jakke.

Erfaring med paclite:

Bra: Lett,tørker raskt.

Dårlig: Tåler ikke mye,mye kondens i regn/aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.