Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelse på Feller?


Jakob

Anbefalte innlegg

Hej Alle.

(Jeg prøver på en anden måde at finde svar på mit spørgsmål ang. feller til mine madshus ski)

Mine ski er størrelse 60-50-55 og 205 cm lange.

Hvor brede skal fellerne være? (50, 55 eller 60 mm brede). Og kan feller med en max længde på 205 bruges?

Jeg tænker på fx de her:

http://www.oslosportslager.no/product/0/4462/424255/G3_Expedition_skins_60_mm_skifeller_________.html

Med venlig hilsen

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På de skiene du beskriver vil 45mm feller være bra saker. Da har du muligheten til å bruke kanten på skia på skareføre. Fellene må uansett være smalere enn skia. Selv foretrekker jeg å ha fellene litt kortere (noen cm) enn skia. Min erfaring er at dem sitter best på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35mm er nok i 99% av tiden på så smale ski. Så får du en bedre fell for flatere partier og ikke minst kuppert terreng. Til sammenligning har jeg noen ganger brukt 50mm fell på ski som måler 107-73-94, ikke optimalt men har stort sett fungert greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utifra skia dimensjonen din høres det ut som 45mm er passende, siden slike ski mest trolig ikke blir brukt til topptur? Dersom du skal på topptur vil jeg anbefalle en felle som du skjærer til skia, så de passer skia sin form. Det har jeg erfaring med at fungerer veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange har sagt tidligere vil 45mm være det optimale. Feller som dekker til stålkantene er en dårlig idé. Fjellski, som jeg antar er det du har, er ganske lette og feste er stort sett ikke noe problem. Jeg vil derfor gå så langt som å påstå at feller som du skjærer til skiene er helt bortkastede penger, samme om du skal gå på bratte toppturer eller ikke!

Personlig har jeg Fischer E99 fjellski (68 - 55 - 62) som jeg bruker 35mm feller på. I noen kjipe situasjoner er de litt tynne, men stort sett går det bra. Du kan med andre ord kjøpe enda tynnere feller uten å få noen særlige problemer.

Når det kommer jeg til lengden på fellene vil jeg anbefale bakfeste på det aller sterkeste! Hvis det først kommer snø under fellene er det en stor fordel at de er festet bak. Du sparer en del gaffatape og irritasjon også. Hvis du ikke skal ha bakfeste bør fellene være nærmere 10cm kortere enn skia. Hvis du samtidig passer på at de sitter godt fast bakerst går det bra uten bakfester i mange situasjoner (mener forstatt det er veldig greit å ha).

Vil anbefale å kjøpe Montana feller. De er noe billigere enn G3 og gir veldig godt feste (men G3 er nok bedre). Fellene kommer bla. i 40mm bredde som burde passe skia dine. Vet ikke hvor lange de er, så det kan være en god idé å sjekke først siden skiene dine er noe lange. De tynneste fellene kommer uten bakfeste så vidt jeg vet, men hvis du vil ha det kan du kjøpe G3 fester løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.