Gå til innhold
  • Bli medlem

Villmarksbøker


construct

Anbefalte innlegg

Jeg har for tiden stor apetitt på villmarkslitteratur. Bokreservoaret mitt er snar tomt, så det er på tide å finne noe nytt. Jeg er altså ute etter forslag til bøker som handler om villmarksliv, fjellvandring, ekspedisjoner og slike ting.

Her er eksempel på bøker jeg har lest og likt:

* Lars Monsen - Det meste :wink:

* Jon Krakauer, "Into the wild"

* Jon Krakauer, "Into thin air"

* Helge Ingstad, "Pelsjegerliv"

Bøker jeg har lyst å lese:

* Børge Ousland, "Vinter uten nåde"

* Rune Gjelnes, "Verdens lengste skitur - 4804 Km over Sydpolen"

* Melbye, Mats D., "Friluftsliv i vinterfjellet"

* Lied/Kristensen, "Snøskred"

* Helge Ingstad, "Øst for den store bre"

* Jack London, ???

Jeg er mest interessert i dokumentar, men også fagbøker, fiksjon og biografier. Har du noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv liker jeg godt gamle historier fra polarpionerene, f.eks:

* Roald Amundsen: Sydpolen

* Hjalmar Johansen: Med Nansen mot Nordpolen

* Fridtjof Nansen: På ski over Grønland

* Robert F. Scott: Den siste reisen

Ellers kan jeg anbefale historien om Lewis & Clark som var de første til å krysse Nord-Amerika fra øst mot vest. De fulgte Missouri elven oppover gjennom indianerland, kom seg over Rocky Mountains og endte til slutt opp ute ved Stillehavskysten. Dette helt på begynnelse av 1800-tallet. Steven Ambrose har skrevet en bok om denne ekspedisjonen som heter "Undaunted Courage".

Kanskje boka "Jan Baalsrud og de som reddet ham" også kan være av interesse. Det er historien bedre kjent som "ni liv" der Jan Baalsrud unslipper tyskerne under krigen ved å ta seg gjennom barsk natur i Troms fra ytters ved kysten og over til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for tiden stor apetitt på villmarkslitteratur. Bokreservoaret mitt er snar tomt, så det er på tide å finne noe nytt. Jeg er altså ute etter forslag til bøker som handler om villmarksliv, fjellvandring, ekspedisjoner og slike ting.

Her er eksempel på bøker jeg har lest og likt:

* Lars Monsen - Det meste :wink:

* Jon Krakauer, "Into the wild"

* Jon Krakauer, "Into thin air"

* Helge Ingstad, "Pelsjegerliv"

Har selv lest Krakauers "Into thin air" og kan anbefale "Eiger Dreams" av samme forfatter som er nesten like bra. Jeg kan jeg også anbefale "Adrift - seventy-six days lost at sea" av Steven Callahan og "Arabian Sands" av Wilfred Thesiger. De handler ikke akkurat om "norsk" villmark men de er ypperlige beretninger om menneskelig overlevelse under særdeles harde forhold.

National Geographic Explorer kåret for øvrig i 2001 tidenes 100 beste adventure-bøker:

http://www.nationalgeographic.com/adventure/0404/adventure_books_1-19.html

http://www.ronwatters.com/BkNGAList.htm

Du finner mange av disse bøkene der, og mange flere som sikkert vil være av interesse. Jeg følger denne lista nesten slavisk nå og er svært godt fornøyd :wink:.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke har lest "Walden. Livet i skogene" av Henry David Thoreau (1817-1861) vil jeg absolutt anbefale den.

I "Walden" har han skrevet ned egne tanker og opplevelser i nær kontakt med jorda, skogen og dyrelivet. Han reflekterer rundt forholdet mellom individ og samfunn, sivilisasjon og natur, og drøfter verdier og valg i tilværelsen. Thoreau er en praktisk mann, som hogger trær, bygger hus, sanker bær, og fisker. Han studerer fugleliv og dyrespor, ville blomster, været og naturens rytme. Dessuten elsker han å lese og å tenke. Alt dette gir et rikt liv.

KJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 forslag får mi side:

Norge den nordlege arena av Slingsby

Ein udødeleg klassiker: Tre i Norge ved to av dem

Scott-ekspedisjonen av ein av dei som var med: The worst journey in the world av Apsley Cherry-Garrard

Hardangervidda av Johannes Dahl

Blant nordpolens naboer av Eivind Astrup

Den store sledereisen av Knud Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge Ingstad: "Nunamiut".

Hakket bak "Pelsjegerliv", men en klassiker i massevis!

David Lagercrantz: "8000+".

Boka om Gøran Kropps spektakulære tur til Mount Everest i 1996. Jeg er vanligvis ingen hurtigleser, men denne gikk unna på en kveld. Ikke så dumt å la en forfatter ta seg av skrivearbeidet. (Lagercrantz har siden kommet med romanen "Himmel øver Everest", noen som har lest den?)

Ragnar Kvam: "Mine sjøreiser".

Kvam har skrevet to veldig bra bøker om polfarere i "Den tredje mann" og "De fire store". Men jeg synes bøkene om hans egne eventyr til sjøs er minst like gode.

Bjørn Gabrielsen: "Vinterkrigen".

Morsom bok som jeg stadig blar i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja

Jeg hadde særemne i norsk om tre villmarksbøker:

Lars Monsen: Nådeløs villmark

Fritjof Nansen: På ski over Grønnland

Robin Buzza: Hvit villmark

Om du leser de tre finner du to helt foskjellige måter å skrive på.

Bøkene blir helt forskjellige selvom de omhandler mye av det samme.

Konklusjonen var at forfatterenes hensikt med turen hadde mye å si for boka.

Monsen: Omtrent "Vi menn" i skrivemåte/Avhengig av salget

Nansen: Vitenskapelig konkret.

Buzza: Følelsene viktigst.

Så kan du tenke deg fram til bøker du antakelig vil like. :D

Jeg skal ikke si noe om min personlig mening :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

National Geographic Explorer kåret for øvrig i 2001 tidenes 100 beste adventure-bøker:

http://www.nationalgeographic.com/adventure/0404/adventure_books_1-19.html

Dette var en interessant liste. Dette kan bli dyrt :?

Jeg ser at de snakker om Fridtjjof Nansens "Farthest North". Er det noen som vet om denne finnes på Norsk og hva den evt. heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alf b. bryn: "tinder og banditter" klatre- og røverhistorier fra korsika.

arne næss: øst-toppen av tirich mir

heinrich harrer: "the white spider"

bind I av "Nansens røst", en samling avisartikler om hans reiser og gjøremål. liker spesielt merknader som "mens vi ventet på båten som skulle ta oss til iskanten, benyttet jeg tiden til å skrive en artikkel om slimålens nervesystem" (men det er kanskje i "på ski over grønland"?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at de snakker om Fridtjjof Nansens "Farthest North". Er det noen som vet om denne finnes på Norsk og hva den evt. heter?

Denne boka heter på norsk "Fram over Polhavet". Den ble utgitt på norsk da den kom for over 100 år siden. Jeg tror ikke det finnes noen ny utgave utgitt på norsk i nyere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne boka heter på norsk "Fram over Polhavet". Den ble utgitt på norsk da den kom for over 100 år siden. Jeg tror ikke det finnes noen ny utgave utgitt på norsk i nyere tid.

Jeg ser at flere antikvariater har denne. Det kom visst en utgave i 1961. Den er herved bestilt :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne boka heter på norsk "Fram over Polhavet". Den ble utgitt på norsk da den kom for over 100 år siden. Jeg tror ikke det finnes noen ny utgave utgitt på norsk i nyere tid.

Er ikke det "Fram mot Polhavet" det er tale om her?

Har læst den (to bind av 500 sider) for år tilbake. Det er om Fridtjjof Nansens ferd med det gode skip Fram, som ble satt fast i pakkisen N for Sibir og kom fri igjen mellom Grønland og Svalbard.

Det som kan ses på Bygdøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.