Gå til innhold
  • Bli medlem

Helikopter til Kalda-Kari på Jostedalsbreen


Ragnar

Anbefalte innlegg

Idag skriv bl.a. nrk.no og boarding.no at luftfartstilsynet har gitt konsesjon til Kalda-Kari helikopterlandingsplass, på toppen Kalda-Kari ved Jostedalsbreen.

Saka dreier seg stort sett om følgande:

Ei lokal gruppe i bygda Veitastrond i Sogn og Fjordande, ønsker å fly turistar opp til fjelltoppen Kalda-Kari og etablere ein liten resturant med enkel servering der oppe. Kalda-Kari-toppen har fin utsikt utover ein del av Jostedalsbreen og det er denne breopplevinga ein ønsker å tilby turister. Det er i første omgang (pengesterke) cruiseturistar ein har tenkt dette opplegget for, noko som vil gje Sogndal ein ikkje ubetydeleg cruisebåttrafikk.

EDIT: Først var det Kalda-Kari toppen, no er det flytta lenger nordaust. Sjå det nye bildet

Det har tidlegare blitt gitt avslag på slike søknader, pga at prosjektet foregjekk innanfor nasjonalparkgrensa. No er imiddlertid dette blitt flytta like utanfor nasjonalparkgrensa, slik at det er Luftfarstilsynet som gjer godkjenning.

LINKER:

Artikkel på Nrk.no, samt nrk si samleside om saka

Artikkel på Boarding.no

Flyfoto av Kalda-Kari og Jostedalsbreen(tatt av meg frå fly)

kaldakari_ny.jpg

EDIT: Bildet viser Kalda-Kari med Fjærland i bakgrunnen. Den raude pila viser ei omtrenteleg plassering av helikopterlandingsplass/bygg, like utanfor nasjonalparkgrensa.

LINK til stort bilde. Sjølve Kalda-Kari toppen er ikkje lenger aktuell. Beklager forvirringa frå mi side...

For Veitastrond er nok dette prosjektet eit kjærkomen inntektskilde som kan skapa opptimisme og sikra bygda for framtida. Forstår også til dels leiar i Veitastrond Bygdalag som skriv i Nationen at "Det er nok berre i Solheim si innbilte fantasiverd at lokalsamfunn kan leve av fotturistar (les nikkersadel) med ryggsekken full av knekkebrød og saftkonsentrat innkjøpt i Oslo". Lesarbrevet syner også at her er det ei stor interessekonflikt og sterke følelsar i sving.

Dette er ikkje ei lett sak, det hadde vore veldig positivt for heile regionen med eit slikt prosjekt, men samtidig så er det dette med naturen og nasjonalparken. Sjølv om landingsplassen og bygget ligg utanfor nasjonalparkgrensa med nokre meter (ca 10meter), så reiser dette eindel prinsippielle problemstillingar. Så er det dette med å bygge "hytte" på toppen av eit ellers uberørt fjell kontra det å bevara det urørt. Eg er redd at eit slikt prosjekt på sikt vil føra til endå mindre "urørte" områder, men samtidig så sett ikkje helikoptertrafikken varige spor. Er skeptisk med tanke på å kunne bevara Jostedalsbreen mest mogleg urørt, men eg forstår jo bygda.

Oppsumert ser eg følgane problemstillingar

  • -Støyforureining frå helikopterbruk
    -Bygge hytte på urørt topp like ved nasjonalparkgrense
    -Vil dette føra til at ALLE andre også får lov til liknande prosjekt, også i nasjonalparkar på sikt?
    -Kva er evt. alternativet for Veitastrond, med tanke på økonomisk vekst?

Innviterer med dette alle til å delta i ein SAKLEG og "ON TOPIC" diskusjon. Hadde vore kjekt om folk frå lokalområde rundt Veitastrond også blir med

(OBS! Kjem til å slette, evt flytte over i ny tråd, innlegg som går heilt "på viddene")

Edit: Meir tydelege linker

Edit2: Bildetekst

Edit3: Modifisert bilde, bildetekst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse planene har jeg hørt om tidligere og det er en meget trist sak. Fra første gang jeg besøkte Veitastrond/Tungastølen, har dette området stått for meg som paradiset på jord. Skal helikoptertrafikk forstyrre roen og freden her, vet jeg ikke om jeg orker å dra dit mer. Jeg vil gjerne beholde bildet fra mine tidligere turer i erindringen. Kaldakari sees jo gjennom Suphelleskaret helt nede fra Fjærland på den andre siden av fjellene. Fjærland er fra gammelt av et turiststed, og det er jo fjellene med de mektige brefallene som har tiltrukket turistene. Skulle denne ville naturen skjemmes av en synlig restaurant på toppen av Kaldakari, ville turistene miste følelsen av villskap og uberørthet.

En må spørre seg hvilken netto økonomisk gevinst denne forretningsideen vil representere. Og hvor mange arbeidsplasser vil det være snakk om. Det vil jo uansett være en kort sesong og ingen permanente arbeidsplasser. Jeg anser meg ikke å tilhøre den såkalte nikkersadelen, men jeg har lagt igjen atskillige kroner både ved overnatting på Tungastølen og ved leie av hytter i Veitastrond, forøvrig noe av de fineste og i forhold til standarden, billigste hytter jeg har opplevd. Ville det ikke være en bedre ide for bygda heller å satse på fotturister. Jeg tror det her må ligge et stort potensiale. En stor del av fjellturistene tror jeg ikke vet om Veitastrond i det hele tatt. Jeg tror jeg har nevnt det før på dette forumet, men jeg traff en gang en fransk breforsker på Austerdalsbreen som bemerket: ”Hvorfor er det ingen mennesker her, dette er jo flottere enn Mer de Glace i Chamonix”. Kjære Veitastrondinger. Ødelegg ikke denne juvelen av en bygd som dere eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå artikkel på boarding.no:

For øvrig gjelder det i nasjonalparken et generelt forbud mot landing med luftfartøyer og flyging lavere enn 300 meter over bakken (den generelle minstehøyden er 150 meter).

Betyr dette at "helikopter- sightseeing" turer over Jostedalsbreen nasjonalpark er "ok" så lenge høgda er over 300meter?

Er isåfall redd for at Kalda-Kari prosjektet PÅ SIKT då vil føra med seg mange helikopterflygningar også på sjølve breen.

Jordbruk er vel den største næringskilda i Veitastrond tippar eg, så prosjeket har vel utspring i frå at jordbruket er blitt mindre lønnsamt dei siste 10-åra, kombinert med fråflytting. Det er nok slik at Veitastrond er lite kjent blandt folk. Store "turistmagnetar" ligg jo ikkje så altfor langt ifrå (tenker på Fjærland/bremuseet, Nigardsbreen, Briksdalsbreen), og transportmessig ligg dei vel litt dårleg til. Å få generert større inntekter frå fotturistar, ser nok lokalbefolkninga på som svært vanskeleg, men eg skulle ønske at det heller blei ei brei satsning på dette. Har ikkje sjølv vore akkurat i Veitastrond, men det ser nå ut til å vera ein ekstremt fin plass. Men det må nok tilførast stor kapital for å få markedsført Veitastrong ovanfor rette målgrupper både her og i utlandet. Bubilturistar o.l. legge somregel igjen lite penger, så den gruppa er nok lite aktuell. Norge er jo også eit "høgkostland", så det blir fort litt (for) dyrt for mange. Det er nok difor cruiseturistar blir sett på som attraktive (Geiranger er nok forbildet for Sogndal/Lusterregionen) trur eg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke vet hva saken handler om bør lese samlesiden om saken på websidene til NRK:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/3556477.html?p_saksunivers_id=13456

Det ser ut til at dette kan bli et pilotprosjekt og at prosjektet derfor vil skape føringer for andre kontroversielle helikopterprosjekter.

Jeg er bryr meg fint lite om helikopteret flyr 300m (minstehøyde for nasjonalparker) over bakken eller om det flyr 150m over bakken som er den generelle minstehøyden. Det burde heller vært innført støy grenser (et vist antall desibel). Det er støyen av motorisert ferdsel i vernetnaturen som er irriterende. Helikopteret skaper ikke noen direkte inngrep i naturen, men skaper en del støyforurensing for som irriterer mennesker og dyrelivet.

En annen ting jeg er imot er resturanten som skal bygges. Er generelt imot hytter på fjelltopper (unntaket er Skålatårnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skriv bl.a. nrk.no og boarding.no at luftfartstilsynet har gitt konsesjon til Kalda-Kari helikopterlandingsplass, på toppen Kalda-Kari ved Jostedalsbreen.

8) Trist, og dumt. Kanskje en viss inntjening for Veitastrond isolert en periode, men... På bekostning av manges naturopplevelse.

Og så, når folk etter noen år ikke gidder betale i dyre dommer for å komme opp lenger hva da?

Vil det i det hele tatt gå økonomisk? Skal dette bære seg, må billettprisen opp i rundt 500 kr. per pers - og man kan neppe gi barne- eller pensjonistrabatt... En visper med 4-5 passasjerplasser koster 10-12' i timen når de skal tjene penger på flygingen. (Tilfeldige sightseeingopplegg og småtransporter for private er ofte billigere, men da pga reklameverdi og fordi de koordinerer med større oppdrag). De vil rekke 5-6 turer i timen maks - folk skal jo ut og inn av helikopteret. Med et helikopter får de da opp 20-30 pers i timen.

Restauranter o.l. basert på turister må kunne ta min. en busslast i slengen for å få omsetning som monner - da må du inn med minst to helikoptre av typen som brukes i Nordsjøen for å ta unna - turistbussene har ikke all verdens tid. Det blir ikke billigere! Hvor er den økonomiske analysen av dette?

Jostedalsbreen NP-senter i Stryn tjener gode penger fordi de har toaletter nok til å ta unna en trengende busslast - det vet bussene og legger en stopp der. Da blir det mye handel. Men de kjører neppe innom Veitastrond for at passasjerene skal på Kalda-Kari for å gå på dass... Avløpsproblematikken på Kalda-Kari blir jo også et kapittel for seg. Restauranten må ha strøm og vann til å tilfredsstille næringmiddelstilsynets krav - eller skal alt på engangsservice. Frakt, frakt, frakt... Og alt må gå med helikopter til en pris på mellom 3 og 5 kr kg vil jeg anslå.

Tror økonomien kveler dette uansett - håper i alle fall dere regner godt før dere går i gang så dere ikke ruinerer bygda økonomisk i tillegg.

Et par sitater:

"Et slikt prosjekt er stikk i strid med den profilering vi nå arbeider med å gi Norge som reiselivsprodukt".

Svein-Erik Owesen, adm dir i Norges reiselivsråd, svarte dette på spørsmål om hva han syntes om Kalda-Kariprosjektet da han fikk spørsmålet på Fjellkonferansen i Lom i 2002. Denne profileringen har de jobbet med siden. Se http://www.visitnorway.com/no/

"Dette var å drite på draget for reiselivsnæringa i Oppdal!"

Klaas van Ommeren, sentral aktør i reiseliv m.m. i Oppdal i en årrekke, på seminar for fjelloppsyn på Oppdal mai 2003 etter at noen fik den "glupe" ide å tilby helikoptersightseeing over Oppdal påska 2003. Både fastboende og hyttefolk ble rasende av bråket...

Så, Ragnar og dere andre, vil jeg be dere plukke fram "Barske glæder" av P.W. Zappfe fra bokhylla og leset stykket "Farvel Norge". Zappfe karikerer litt, men hvorfor ikke - trolig ville bordell på Veitastrond også vært en god inntektskilde for lokalsamfunnet - jfr Thailand :wink: ...

Selvsagt gjør vi ikke noe slikt - vi har nemlig en etisk dimensjon på det vi foretar oss. Men det er den etiske dimensjonen som mangler i Kalda-Kariprosjektet og lignede prosjekter. Evt. - det er lommebokas etikk som rår. Men det er jo mulig vi verken bør kritisere Thailendere eller Veitastrondinger for å gjøre det de mener trengs for føda. Selv om nøden nok står nærmere i Bangkok enn på Veitastrond.

Angående støy - som sagt, erfaringene fra Oppdal er ikke bra. Og dette var et lite helikopter som er stille i forhold til en del av de større.

Muligheter i Veitastrond - se hva de har fått til i Jostedalen! Uten helikopter men med satsing på menneskelige ressutser. FM i Sogn og fjordane har lagd en rapport på dette - skal se om jeg kan komme tilbake med en link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Et slikt prosjekt er stikk i strid med den profilering vi nå arbeider med å gi Norge som reiselivsprodukt".

Svein-Erik Owesen, adm dir i Norges reiselivsråd, svarte dette på spørsmål om hva han syntes om Kalda-Kariprosjektet da han fikk spørsmålet på Fjellkonferansen i Lom i 2002.

Rettelse - det var på en konferanse på Beitostølen litt seinere samme år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikoptermessig så har dei nok ein avtale med Airlift tippar eg. Torbjørn Lie (link her), tidlegare adm. dir i Airlift har jo hatt eit eige prosjekt med å frakte turistar opp på Fresvikbreen (Ved Aurlandsfjorden), men dette prosjektet har så langt ikkje blitt noko av (Torbjørn Lie har bl.a. beskylda Vestlandsforskning for å vera inhabile i sine rapportar om turisme og helikopterbruk). Det er nok difor grunn til å tru at dei blir med på Kalda-Kari prosjektet. Prismessig kan dei nok forhandle fram ein grei pris, det er jo snakk om 2000rundturar i året (4000flyrørsler), eller ca 90 rundturar kvar veke.

(Artikkel i Firda: http://www.firda.no/nyhende/article886573.ece)

Utfrå helikoptertala, synes det som om sessongen er tiltenkt frå starten av mai til slutten av september (min vurdering)

Ang økonomien i prosjektet:

Dei har sikkert tenkt på det, men eg personleg tvilar på at det kan kaste så veldig av seg i forhold til andre aktiviteter. Står bla. på nrk.no idag at dei skal bygge resturanten på toppen for ein stor del ved hjelp av dugnad:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/3556477.html

Som nevnt tidlegare, det er pengesterke cruisebåtturistar som er målet, og dermed kan ein sikkert setta ein astronomisk høg pris, f.eks. 1500kr pr person for ein halv dag på toppen. Ved 12 rundturar med 5 passasjerar kvar, vil det gje inntekt på ca 90.000kr/dagen. Viss me då reknar 5flytimar effektivt sett og timepris på 8000kr, så blir det fortsatt 50.000kr igjen. Antall rundturar går vel opp etter etterspurnaden, så dei klarer nok å fullbooke dei fleste turane i høgsessongen. Litt pengar blir det nok difor igjen, men det er vel arbeidsplasser dei er mest interesserte i.

Resturanten og helikopterlandingsplassen er flytta utanfor nasjonalparkgrensa, og etter det eg kan sjå, så virker det som om sjølve toppen Kalda-Kari, ikkje lenger er aktuell lenger. Bygget skal ligge ca 1,5km austover, like utanfor nasjonalparkgrensa:

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/3226871.html.

Etter det eg kan sjå på kartet, tydar dette på at det er området rundt trigge pkt 1403moh som er aktuell, altså litt nordaust for Kaldakari, og ca 200meter lågare. Nokon som veit eksakt?

Synes ikkje dette gjer saka noko betre, men bygget blir iallefall litt mindre synleg kan det sjå ut til.

I dette prosjektet er det jo ikkje blitt gitt støyrestriksjonar (som det iallefall burde blitt gitt med tanke på valg av helikoptertyper), og det burde også ha vore satt restriksjon på kva slags rute helikoptera kunne nytte. Er nesten heilt sikker på at det blir massiv overflygning av Jostedalsbreen (i lovleg høgde) etter kvart.

Personleg så synes eg at motorisert ferdsel ikkje bør forekomma (utanom begrensa "nytte"-transport for grunneigar/hytter o.l.) i naturen, spesielt ikkje i nasjonalparkar. Skulle gjerne ha sett eit regelverk der grensa for lågtflygning over nasjonalparkar blei heva til iallefall 600meter, samtidig med at det blei innført støyrestriksjonar. Randsonane til nasjonalparkane skulle også ha vore strengare regulert. Samtidig forstår eg lokalbefolkninga og eg vil ikkje vera urimeleg, men dette går for langt.

Er også einig i at det er etisk vanskeleg å akseptere og ikkje minst vil dette føra til at det dukker opp mange andre liknande prosjekt (Geiranger kan vel ikkje vera dårlegare...ingen vil vel miste attraktive cruiseturistar)

For Veitastrond er vel forskjellen i forhold til Jostedalen, at dei manglar ein lett tilgjengeleg brearm (slik som Nigardsbreen). Likevel burde det vera mogleg å få til noko som kasta bra av seg, utan å måtte ty til omstridte helikopterflygningar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også problemer med å se økonomien i det.

Det type publikum som er villig til å betale for helikoptertransport stiller også svært høye krav til kvaliteten på mat/servering og omgivelsene. Jeg tror de vil slite med gleden over vakker natur når det hvert 15. min kommer et helikopter med alt bråket de 3-4 minuttene det tar å lande og ta av igjen. For noen år siden var jeg vitne til et helikopter som landet 100 meter unna i en hage på Bygdøy (Oslo). Det var klin umulig å snakke i de 3-4 minuttene gjøken brukte på å lande og slå av motoren. (Gjett om han fikk klager fra naboene :wink:).

Er det ikke mye møkkavær der? Hvor mange dager i løpet av sesongen kan man da drive stedet? Selv om helikopteret kan ta av er det vel ikke sååå hyggelig i møkkavær.

Hvor ofte er det anløp av cruiseskip med passasjerer som har god nok økonomi til å være med på dette? (Mange av cruiseskipene langs norskekysten retter seg prismessig typisk mot den øvre middelklassen, dvs de som ikke har råd til å eie/leie egen yacht). Cruiseskipene følger uansett et stram tidsskjema. Jeg håper bare anløpene klaffer med været...

Når kundene som nevnt over vil stille svært høye kvalitetskrav blir det et spørsmål om hvor mange arbeidsplasser som skapes i dalen nedenfor. Har dalen tilfeldigvis en arbeidsledig gourmetkokk? Tipper de må hyre inn noen utenfra for sesongen. Noe av det samme gjelder servitørene. Her vil det bli stilt høye krav til språk- og matkunnskaper. Igjen vil det sikkert komme noen utenfra for sesongen. Noe av det samme gjelder for driften av helikopteret. Det er godt mulig piloten og en mekanikeren, som begger vil komme utenfra, leier en hytte for noen måneder men jeg ser ikke for meg de store ringvirkningene. Mulig den lokale bensinstasjonen får mer omsetning, men det blir ikke nok turister til å få noe særlig omsetning verken i en souvenirbutikk eller ved kjøp av iskrem i kiosken.

Hvor mange andre steder i verden har man lykkes med dette? Ved de fleste sammenlignbare steder i utlandet har man bygget en kabelvogn som både er billigere å bruke og har en vesentlig større kapasitet enn en helikopter. Dessuten kan kabelvogner driftes under de fleste værforhold. Får man noen hundre gjester opp hver dag kan det være lønnsomt. Noen titalls gjester er for få. Selvfølgelig kan man skru opp prisen og satse kun på de virkelig rike turistene. Problemet er at det er ikke 50-60 av denne kategori innom vestlandet 3-4 ganger i uken, hele sesongen igjennom.

Det er synd å si det men det blir ikke lønnsomhet i prosjektet før stedet har gått konk et par ganger (for å få ned gjelden) og det samtidig tilbys helikopterflyvninger (sightseeing) over Jostedalsbreen m.v. - for å gjøre det hele litt mer interessant og tilby noe mer enn en kort transportetappe.

Et helt annet spørsmål er om det er riktig å tillate dette av hensyn til de øvrige brukere av fjellet. Helikopterbråket vil medføre at andre turister velger andre destinasjoner på vestlandet. I praksis vil altså en liten gruppe velstående turister ødelegge for de andre, og resultatet blir færre turister totalt sett. Tipper det kommer til å gå svært dårlig med hytteutleie, campingplasser m.v.

Initiativtagerne har åpenbart brukt store ressurser på saken siden starten i 1995. Her har de lokale folkene virkelig vist tiltakslyst og iver for å skape vekst og verdier i lokalsamfummet. Jeg vil påstå at hadde de istedenfor brukt den samme iveren og energien på andre turisttiltak hadde de antageligvis forlengst kommet mye lengre enn de noengang vil gjøre med helikopterprosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er ein del meiningar om dette prosjektet. Kan fortelje at lokalt i indre Sogn er det og har vore tysnad med unntak av enkelte næringslivinteresser, td Torbjørn Lie, som alltid ropar hurra for slike gigantomaniopplegg. Tidlegare har Luster kommune gått veldig inn for alt rundt Kaldakari, nasjonalpark eller ikkje, medan Fylkesmannen ikkje turte sei noko som helst etter at prosjektet vart flytta ut av verna område. Sogndal Turlag er dei einaste som har ytra seg (veldig) negativt om opplegget. Luster Turlag har ikkje sagt noko som helst nokon gong. Naturvernforbundet og DNT er sjølsagt i mot, men det er jo nasjonale org. Av politikarar utanfrå har Carl Ivar og Opseth (litt av eit par) jobba ein god del i kulissane.

Helikopterturane opp til restauranten skal vere eit fyrtårn i ei større satsing på Strondi. Kva anna som skal inngå i denne satsinga har eg aldri høyrt noko om, bortsett frå eit såkalla naturbruksprosjekt som fylkesmannen er involvert i.

Når det gjeld økonomien i det er det eit galematiasopplegg. Det kan ikkje gå i hop, uansett korleis ein snur og vender på det. Kundegrunnlaget skal i utgangspunktet vere dei 110-120 cruiseskipa som er i Flåm årleg. Det vert satsa på anløp i Sogndal/Gaupne med buss vidare til Strondi. Kan bli artig med mykje trafikk på fylkesvegen langs Veitastrondsvatnet :wink:

Jostedalen hadde helikopterturisme i 2002, dette vart kjeppjaga etter ei veke. JBL var mildt sagt forbanna og sidan har ingen tort å tenke tanken der. Fjærland vil vere eit langt meir naturleg utg.pkt. for ein flygetur til Kaldakari enn Strondi, men også her er dei negative. Fjærland er meir naturleg fordi ein då slepp bussturen, helikopteret kan vere stasjonert ved ein eventuell cruisekai.

Veret skal ifølgje Kaldakari AS ikkje vere noko problem, dette skal dei ha meteorologiske fakta på. Fakta ingen andre har sett. Det er definitivt ikkje sol på Veitastrondi heile sommaren, for ikkje å snakke om på Kaldakari (eller rett bortanfor som det no har blitt). Alle som har vore på brear veit korleis skodda kan ligge sjølv i elles flott ver.

Prosjektet på Fresvikbreen trur eg er uaktuelt no pga vern av området, jf Nærøyfjorden landskapsvernområde og UNESCO-søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snust litt rundt:

I Fylkesmannens uttalelse til Luftfartstilsynet peker den delen som handler om miljø klart på at LFT ikke bør gi konsesjon til landingsplass. Det ser imidlertid ut til at LFT har sett vekk fra dette og kun lagt vekt på det i FM-SFs brev som handler om næringsutvikling. Det bør gå å finne brevet til fylkesmannen på nett, men nå i kveld er www.fylkesmannen.no nede - nei nå kom den opp igjen, men ingen søkefunksjon i postjournalen...

LFT bruker Naturbruksprosjektet til FM-SF som begrunnelse for konsesjonen – Kaldakari har vært utafor dette hele tiden. Prosjektleder er en Roar Vangsnes hos FM – bør kunne kontaktes for å høre nærmere om dette.

Dette (LFT ser bort fra miljøargumentene fra FM og trekker konklusjoner fra Naturbruksprosjektet det ikke er grunnlag for) bør man kunne ta fatt i ved en klage.

LFT ser ikke Kaldakari som noe prøveprosjekt, dvs at det vil kunne gi presedens for tilsvarende saker andre steder i landet. Det er virkelig ille!

Når min sørgelige navnebror og Harald Opseth trekker i lag, så får noen prøve å vekke opp Børge B.

PS – i følge en som kjenner saken, er bildet som innleder diskusjonen feil. Landingsplassen er ikkje lenger fjellet Kaldakari, men Nystølsnovi omtrent 2 km nordvest for Kaldakari, ca. 400 m nordøst for toppkt. 1403, og ca. 1400 moh, 10 meter utenfor

nasjonalparkgrensa. Avmerkinga på bildet er dermed feil; pilen bør peke på ryggen lengst til venstre i bildet. Teksten stemmer med dette.

Det jeg lurer på er hvordan de kan overholde minstehøyden når landingsplassen er 10 m utenfor grensa og minstehøyden er 300 m…

---

Dette er helt usakelig, men kan ikke dy meg:

Når Opseth vaker i kulissene, en Opsethvits fra hans ministertid:

Opset dro ofte hjem på veien sin til Vestlandet, han likte godt å kjøre selv og lot sjåføren være passasjer i limousinen.

Så gikk det ikke bedre enn at han kjørte ihjel en sau som gikk i veien. Opseth opp på nærmeste gård, det tok litt tid, så kom han tilbake med en dugelig blåveis og sundreve klær. Humøret var dårlig og sjåføren fikk overta rattet.

Litt lenger opp i dalen kjørte sjåføren på en gris som spratt ut under autovernet. Med bange anelser tuslet sjåføren opp på nærmeste gård, Opseth var spent på hvordan det ville gå med ham...

Det varte og rakk før sjåføren kom tilbake, like hel og med en spekeskinke på kjøpet. Opseth ble litt stram i maska og lurte på hvordan dette gikk til.

"Nei, jeg kom aldri lenger enn til å få sagt at jeg var sjåføren til Opseth og hadde kommet i skade for å kjøre ihjel svinet..."

Vitsen ble fortalt på en konferanse av en høyere embedsmann fra et annet dept. Jeg sier ikke hvilket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl: Hva er passordet? Kommer ikke inn.

Heisan - tok "åpne i eget vindu" for å finne direkteURL, men ser at når jeg nå klikker linken, forlanges passord. Pussig. Jeg sitter ikke med passord til LFT, så gjør som nestemann sier - www.luftfartstilsynet.no

Det var første oppslag i går kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte i dagsnytt 18 i går kveld at Naturvernforbundet vil anke saken inn for samferdselsdepartementet. Vi får da sette vår lit til samferdselsministeren.

Skal turistbusser kjøre veien langs Veitastrondvatnet? Herregud, sier jeg. Min kone som er minst like glad i Tungastølen/Veitastrond som meg, har alltid følt kjøringen inn dit som et mareritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier Veitastrøndingene? Er det noe stas da å møte på digre busser stadig vekk på vei til "sentrum" ned ved rv55 for å handle? E.l.

Cruiseturister som vil betale 1500 pp for en liten utflukt gidder vel ikke å humpe på buss i timesvis før helikopteret tar det siste løftet. Vil ikke de heller ha helikopter rett fra skipet?

Hva når en normalsommer igjen inntreffer på Vestlandet? Da er det jo fint flyvær i beste fall annenhver eller tredjehver dag inn mot breen. Det høres så banalt amatørmessig excel regnearkmessig ut å sette opp 4000 flybevegelser fordelt på 180 i uka.. Det blir nesten 5.5 måneder. Begynner man i mai så skal man da holde på til ut halve oktober? Realistisk? Hva synes Veitastrøndingene om helikopterdur dag ut og dag inn også på søndager sommeren gjennom?

Når jeg er i fjellet og hører helikopterdur tenker jeg, nå er det en redningsaksjon på gang. Denne rekreasjonsflygingen er et nytt fenomen for meg, men støyen er så destruktiv.

Generelt har jeg den følelsen at "kreativ" næringsutvikling i grisgrendte strøk er skyting på blink med bind for øynene. Her i Valdres prøves det stadig vekk på nye prosjekter som skal skape attåtnæring te bygden, men det viser seg i ettertid at prosjektene som regel er for dårlig funderte økonomisk og etter at en haug med SND midler er brukt opp er man like langt og har gjort mykje tull.

Kan det hende at det rett og slett ville vært det beste for de fleste om man for eksempel innsåg at foketallet ikke bør opprettholdes i Veitastrond. Bosettingen har jo røtter tilbake til tiden hvor mattilgangen regulerte folketallet og hver en plass som kunne dyrkes ble dyrket.

Skrekkscenarioet er at de bygger et stygt (?) bygg inn mot nasjonalparkgrensen (og reduserer den definerte villmarken i Norge med enda x antall kvmkm) og så går det konk, kanskje 2 ganger og så vil ingen drive det lenger, men ingen vil rive det heller og så står det et "spøkelsesslott" der oppe.

Hva tenker folk på? Det burde vøre krav om grundige økonomiske analyser og som for oljeplattformer etterhvert, avsettes på forhånd et fond til eventuell rivning. Helikoptertillatelsen til Luftfartstilsynet er kanskje ikke det værste, det er værre med infrastrukturen i den norske villmarken.

Jeg er litt skremt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten skrev:

Skrekkscenarioet er at de bygger et stygt (?) bygg inn mot nasjonalparkgrensen (og reduserer den definerte villmarken i Norge med enda x antall kvmkm) og så går det konk, kanskje 2 ganger og så vil ingen drive det lenger, men ingen vil rive det heller og så står det et "spøkelsesslott" der oppe.

Er enig med Morten i at dersom virksomheten går konkurs vil sikkert ingen rive bygningen. Hvor skal de hente pengene til riving fra? Skal bygningen eventuelt bare stå der til skrekk og advarsel om hva ”kreativ næringsutvikling i grisgrendte strøk” kan føre til? Det må gå an å finne et nytt bruksområde til bygningen når den først står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.