Gå til innhold
  • Bli medlem

Skisko


LarsOH

Anbefalte innlegg

Hei,

Har i lang tid brukt 75mm super telemark og scarpa t4 til langturer vinterstid. Planlegger nå en tur til grønland og har blitt anbefalt nnn bc systemet. Er sikkert veldig behagelig å gå med, men har havna i en sko jungel.

Ser at Alfa skoen med yeti gamasjer er en mulighet, og ett par sko fra meindel. Erfaringer?

Fordeler/ ulember med NNN BC kontra 75mm?!? Til langtidsbruk i kalde strøk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvitserk mener at Alfa Skarvet er beste sko for en Grønlandskryssing. Sportsnett hadde tilbud på skoen med SNS-såle (Salomon BC) i vinter. Underforstått er BC fullgodt til en Grønlandskryssing.

Hvitserk er et norsk firma som arrangerer guidede turer til Nordpolen, Aconcagua, over Grønland osv., og burde vite hva se snakker om (de har i hvert fall mer peiling enn meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt nnn på annet en treningskia..- Er det noen som har opplevd en ødelagt BC binding? Har flere kompiser som skryter av det, utenom enkelte tilfeller av ising....! Er foreløpig ikke spesielt skeptisk til binding og sko, men må få testa det i vinter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Crispi Stetind BC sko og Rottefella Manuell BC binding.

Har brukt dette i flere år nå, og krysset Finnmarksvidda flere ganger, både i den kaldeste tiden. Temp ned mot 40 minus. Og i den mildere tiden. Temp. opp mot pluss fem.. Har aldri hatt problemer med ising, eller andre problemer med dette utstyret.

Har ikke prøvd Alfa Skarvet, men Crispi Stetind er veldig lik i konstruksjon, så jeg vil anta disse er helt lik når det gjelder bruksegenskaper. Min sitter iallefall som støpt på foten min. Så jeg er kjempefornøyd.

:(

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt navn på NNN bindinger: Nei Nei Nei bindinger! De har en veldig dårlig uvane med å ise til hvis de står ute en natt. Resultatet er at du ikke får på deg skia neste morgen før du har fått smeltet det bort på en eller annen måte. Dessuten er de mindre stabile enn de gode gamle bindingene (wire-bindinger). Dette har selvsagt en del med selve skia og gjøre også, men det hjelper lite å ha en supergod ski hvis bindingen vingler frem og tilbake (satt på spissen). Skoene til NNN bindinger har det også generelt med å være mindre varme, men hvis du er bevisst i skovalget så burde ikke det være noe problem.

Det er helt sikkert mulig å krysse Grønnland med NNN bindinger uten noen særlige problemer så lenge er klar over "farene", men hvis du allerede har super telemark ville jeg personlig holdt meg til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! Er jo det NnN er kjent for, har bare ikke erfaringer som tilsier at det også gjelder BC...! Et annet poeng med å velge 75 mm er at de vil sitte bedre i stegjerna...og som du sier Pål, at 75mm skoa kommer i varmere varianter(Feks Varg Polar), hvis man ser bort ifra Meindl Profi Exp. Men hvis en sko som Profi Exp bruker BC systemet, burde funke ganske bra da...om de ikke gjør det "fordi de kan" da?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle fjellskiene mine var NNN BC av noe slag og de var litt vanskelig å få på av og til. Husker ikke helt hvilken binding det var, men det virket som om det var en slags mellomting. Vet ikke om det er et problem på de kraftigste bindingene, kan godt hende de takler det bedre enn "pingleutgaven" jeg hadde :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.