Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skal vi tro om DNT?


Kim

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Årsmøtet står annonsert i "Fjell og vidde" hvert eneste år. Alle medlemmer har full adgang til å fremme sine synspunkter der. Den damen som du, panda, har møtt, tror jeg ikke er representativ forde ansatte i foreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Anonymous

I min lokale forrening møter ca 0,5% av melemmene på årsmøtet.

Det er bare å møte opp.

Det er mulig å kuppe årsmøtet, men jeg anbefaler å lese vedtektene før det settes store forhåpninger til endringer.

I føge økonomisk teori er DNT en "non profitt" organisasjon.

Pengene går til de formål som vedtektene, og styret bestemmer.

(Drift og vedlikehold av hytter og ruter på fjellet er kostbart.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Non-profitt....hmm

Ligger man an til overskudd, skal dette da tilbakeføres til medlemmene, skal det ikke... I form av bedre hytter, redusert overnattingspris, redusert medlemspris osv osv. Eller er det bare å øke kostnadene (les:administrasjon). :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare bemerke:

Non Profit betyr bare at det ikke utbetales utbytte til noen eier. Man kan godt utbetale millionlønninger og fallskjermer til ledelsen samt arrangere fete middager og helikopterturer i fjellheimen, og likevel kalle seg ideell eller non-profit organisasjon. Om det er lurt, er en annen sak. Jeg mener det ikke er lurt.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Non profit betyr at man ikke har økonomisk erverv som formål. Virksomhetene er allmennyttige og arbeider for å ivareta alLmenne samfunnsinteresser på tvers av særinteresser. Formålet er ideelt og virksomheten som drives har kun som formål å finansiere det ideelle formålet. Non profit innebærer at organisasjonen heller ikke er skattepliktig, typisk frivillige organisasjoner som korps, idrettslag, turlag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du forsøker å avlede debatten "gjest"

Debatten gjaldt ukulturen i Turistforeningen. Det at DNT kaller seg en ideell organisasjon er ikke noe juridisk hinder for at de kan utbetale høye lønninger og fete frynsegoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukultur? Dette bør konkretisere utover Panda's treff med én person som var litt vel opptatt av kjendiser m.v. DNT er tuftet på frivillig dugnadsinnsats og de jeg har vært borti i Storgt. 3 har hatt en svært jordnær tilnærming til organisasjonen og de oppgaver den skal løse. Treffer man en blære, noe Panda åpenbart gjorde, ødelegges selvfølgelig det gode inntrykk mange andre har jobbet for i lang tid.

Vil bare bemerke:

Non Profit betyr bare at det ikke utbetales utbytte til noen eier. Man kan godt utbetale millionlønninger og fallskjermer til ledelsen samt arrangere fete middager og helikopterturer i fjellheimen, og likevel kalle seg ideell eller non-profit organisasjon. Om det er lurt, er en annen sak. Jeg mener det ikke er lurt.

Jeg skjønner at du forsøker å avlede debatten "gjest"

Debatten gjaldt ukulturen i Turistforeningen. Det at DNT kaller seg en ideell organisasjon er ikke noe juridisk hinder for at de kan utbetale høye lønninger og fete frynsegoder.

Dersom noen mener det utbetales fete lønninger og unødvendige frynsegoder bør dette eksemplifiseres. Ellers blir dette en debatt hvor man kommer med en påstander uten bevis, mot en part som for så vidt ikke er representert her.

Riktignok mener jeg DNT OO har mistet fokuset på noen områder. Det beste eksempelet er inntrykket man sitter igjen med etter å ha lest Fjell og Vidde nr. 6 2003 – utdebattert til det kjedsommelige et annet sted her på Fjellforum (”Bedre på Besseggen”). Kort fortalt har tilretteleggingsiveren tatt overhånd. Et annet eksempel er transport av gjester og bagasje på snøscootere/beltebiler i nasjonalparken. Etter dette ser jeg ikke hvilken troverdighet DNT har i snøscooterdebatten noe som for så vidt er veldig synd. Vi trenger nemlig en stor forening med både tyngde og integritet og som kan imøtegå inngrep i uberørt natur.

Det er godt mulig de to eksemplene mine er utslag av en forening drevet frem av administrasjonen, fremfor grasrota. Historien viser imidlertid at DNT har skaffet seg en stor troverdighet blant folk flest og har (fortsatt) integritet til å fronte positive verdier i en ellers nokså forbruksorientert verden. Hvis man vil ha en annen organisasjon får man møte på årsmøtene og engasjere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik

Det er mange flere enn meg som har påpekt eksempler på ting de ikke liker med DNT i dette forumet.

Synes det er helt greit at man gjør det. Debatten om en organisasjon trenger ikke bare foregå på årsmøtene. Siden DNT har en særskilt posisjon i forhold til forvaltningen av Naturressursene i Norge og får lov til å drive med aktivitet som andre ikke får lov til synes jeg tvert imot at det er viktig at man debatterer Tursitforeningen også utenfor foreningens egne organer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg skjønner at du forsøker å avlede debatten "gjest"

Debatten gjaldt ukulturen i Turistforeningen. Det at DNT kaller seg en ideell organisasjon er ikke noe juridisk hinder for at de kan utbetale høye lønninger og fete frynsegoder.

Innlegget mitt var kun ment å presisere din unøyaktige definisjon av "non profit", ikke avspore debatten. Jeg har dessuten hatt kritiske innlegg om DNT tidligere selv.

Og Panda: i ditt siste innlegg skriver du "tursitforeningen". Det heter ikke det, det heter Turshitforeningen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Historien viser imidlertid at DNT har skaffet seg en stor troverdighet blant folk flest og har (fortsatt) integritet til å fronte positive verdier i en ellers nokså forbruksorientert verden.

Jeg tror ikke du har fulgt så godt med når det gjelder DNT sin virksomhet. Er det noe de mangler så er det nettopp troverdighet og integritet. Men det er klart at hvis du kun går i miljø a la nikkers-adelen og kvikklunsj-losjen, så skal du leite lenge for å finne folk med meninger som går i mot DNT.

Ta deg en tur ut til fjellbygdene som huser noen av DNT hyttene, og spør lokal forvaltning og lokale brukere av fjellet. Da er jeg sikker på at du får et noe mer nyansert syn på saken!! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg tror ikke du har fulgt så godt med når det gjelder DNT sin virksomhet. Er det noe de mangler så er det nettopp troverdighet og integritet. Men det er klart at hvis du kun går i miljø a la nikkers-adelen og kvikklunsj-losjen, så skal du leite lenge for å finne folk med meninger som går i mot DNT.

Ta deg en tur ut til fjellbygdene som huser noen av DNT hyttene, og spør lokal forvaltning og lokale brukere av fjellet. Da er jeg sikker på at du får et noe mer nyansert syn på saken!! Lykke til.

Det kunne da muligens passe å spørre hvor godt du kjenner "nikkers-adelen og kvikklunsj-losjen?

Som aktivt medlem hører jeg da muligens inn, men det er ca 200.000 av oss.

Vi kan da ikke alle (som deltar aktivt) tilhøre de gruppen du nevner?

Tror du virkelig at vi ville finne oss i å bli overkjørt av den ikke eksisterende "nikkers-adel" og den like fantastiske "kvikklunsj-losjen"?

Et siste spørsmål: Du er medlem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det siste først. Nei, jeg er ikke medlem. Men jeg mener likevel å ha grunnlag for å kunne uttale meg om dette. Det finnes riktignok 200 000 medlemmer i DNT, men ikke alle er så aktive som nettopp de nevnte gruppene. Og det er de som styrer hele skuta og i tillegg drar med resten av dere ned i den materialistiske gjørma.

Et enkelt spørsmål. Er treretters middag, øl og vin, visaterminaler og dusj, forenelig med det enkle tradisjonelle friluftslivet med liten grad av tilrettelegging og liten ressursbruk? Jeg bare spør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et enkelt spørsmål. Er treretters middag, øl og vin, visaterminaler og dusj, forenelig med det enkle tradisjonelle friluftslivet med liten grad av tilrettelegging og liten ressursbruk? Jeg bare spør...

Det er ikke det værste. Det værste er tilbud om person og bagasjetransport med snøscooter e.l. til DNT hytter, fast opphold, underholdning og aktiviteter som om det var et hvilket som helst høgfjellshotell... En slik organisasjon forsøker med tyngde og debattere i debatten om motorisert ferdsel i utmark. De få shillingene og den beskjedne goodwillen DNT oppnår i en nisje av sin medlemsmasse med slike transporttilbud, er den verd det store troverdighetstapet organisasjonen får i viktige debatter som debatten om motorisert ferdsel i utmark? Svart mitt er nei?

Jeg har heller ikke sansen for argumentet med at vi er 200.000 bla. bla. Uten å ha bevis for det, tør jeg hevde at mer enn halvparten av disse medlemmene er konsumenter som har blitt lokket eller presset til medlemskap gjennom de økonomiske fordelene det gir dem.

DNT er bygget opp av en lekke lokalforeninger pluss kjempen DNT OO hvor så vidt meg bekjent alle medlemmer rundt i landet som ikke tilhører en gitt lokalforening havner inn.

Ja man kan sikkert ta turen inn til Oslo på årsmøtet og komme med benkeforslag eller innlegg, men hvor lett er det? Hva nytter det?

Kunne DNT selv gjort mer for å kartlegge hva medlemmene mener om en del sentrale spørsmål?

DNT er egentlig en flott skute, men jeg og tydeligvis flere andre føler bekymring for at den er i ferd med å bli noe topptung og skakkjørt..

Litt øl og vin på hyttene er ikke det værste så lenge holder nærområdet rundt ryddig og så lenge folk kan få lov til å gå til hyttene selv.

Ikke utvikle DNT enda mer i retning DNH (Den Norske Høgfjellshotellsforening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Et annet "grellt" eksempel på grov uforstand er i "mitt" område, Sunnmørsalpane. Standalhytta på Standaleidet, eid av Aalesunds skiklubb, Ålesund og Sunnmøre Turistforening (medlem av DNT) har bruksavtale. Kunne lese her en dag i lokalt flygeblad at hytta nå var vesentlig oppgradert med bl.a moderne sanitæranlegg, veranda og ballplass!!! Tenk det da..., ballplass. Kjekt å spille fotball, men det kan man gjøre hjemme. Jeg liker overhodet ikke utviklingen... :idea:

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må gjerne diskutere DNT opp og ned, men en kan ikke komme med udokumenterte påstander om skyhøye lønninger og frynsegoder for de ansatte i organisasjonen og forlange å bli tatt seriøs som debattant. Hvis man har hørt rykter, får en undersøke sannhetsgehalten i disse før en slenger dem ut som sannheter. Og motsetningene mellom lokalbefolkningen og noen pamper av en nikkersadel i Oslo som det sies, beskriver ikke virkeligheten.

La det være sagt med en gang. Jeg står på distriktenes side når det gjelder distriktspolitikken her i landet. Det er jo i distriktene verdiskapningen i Norge foregår og ikke i Oslo. Jeg sa det til min kone da vi sist satt på bussen ned Bøverdalen på vei fra påskefjellet og beskuet de mange vakre, gamle bygninger som bærere av en tradisjon. Hvis det blir ført en politikk som avfolker bygdene, ja da vil Norge være virkelig fattig, og da tenker jeg på mer enn økonomi.

En må gjerne ha synspunkter på hvordan DNT-hyttene drives og hvordan forsyninger transporteres, men å oppkonstruere et bilde av DNT som en organisasjon som er ute etter å kommersialisere fjellet, vitner om manglende kjennskap til organisasjonen. Jeg tror faktisk at uten DNT ville Norges villmarker ha vært langt mer utbygd og kommersialisert enn i dag. Det hjelper godt å ha en tung organisasjon i ryggen i kampen mot driftige investorer som ser penger i å bygge ut fjellområdene våre (jfr Gausta, vei til Bruraskaret i Trollveggen, gondolbane til Skåla etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må gjerne diskutere DNT opp og ned, men en kan ikke komme med fattig, og da tenker jeg på mer enn økonomi.

En må gjerne ha synspunkter på hvordan DNT-hyttene drives og hvordan forsyninger transporteres

Enig i mye av det du skriver ODS, men deg jeg siktet til og som jeg tror de andre som nevnte transporten her sikter til var vel i første rekke DNTs økende tilbud av person og bagasjetransport for gjester, ikke hyttenes egen logistikk og varetransport. Det er to forskjellige ting.

Jeg er heller ikke enig i at alle innlegg til enhver tid bør være fundert på saklig dokumenterte fakta. Dersom man sitter med en sterk magefølelse og presiserer at det er det det er snakk om, ja så må det være lov å hevde det. Det er tross alt ikke noen stortingsdebatt dette her, og skulle alle påstander, enten det gjelder DNT eller andre ting, være dokumentert og bevist hele tiden, så ville forumet blitt nokså tørt og kjedelig synes jeg. Det er en fin balansegang som jeg stort sett synes fungerer greit. Selvsagt bikker det litt over mot det useriøse av og til.

Men om det er aldri så mye udokumentert her, så kommer det jo frem en del holdninger her, fra flere hold, som kanskje til og med kunne vært interessant for DNT å se på? Jeg vet ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kan fryktelig lite om DNT..

Hva er DNT for noe?

Hvilken forbindelse er det mellom den norske stat og DNT?

Hvorfor har DNT en så sentral stilling i Norge i forbindelse med forvaltningen av arvesølvet vårt?

Er det noen politiske partier som har noen meninger om DNT?

hadde vært fint å få vite litt :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. jeg orker ikke kommentere "ods" relativt blomstrende strøm av slengbemerkninger utover et par forhold:

- ods, du hevder at jeg og andre kommer med udokumenterte påstander.

Videre hevder du at verdiskapningen i Norge skjer i distriktene og ikke i Oslo. Kan du dokumentere det ?

Du hevder også at DNT har motvirket kommersialiseringen av Norsk natur. Kan du dokumentere det ?

I parentes bemerket vil jeg som geografilærer gjerne vite hva du egentlig mener med "distriktene"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods,

Jeg er helt enig med deg vedrørende påstander om lønninger/frynsegoder.

Når det gjelder transport av forsyninger til hyttene må nok dette i dagens samfunn dessverre skjer med motoriserte kjøretøyer. Det jeg ikke liker er transport av gjester og deres bagasje. Hvis det er for langt til nærmeste hytte inne i nasjonalparken får man overnatte på en av hyttene langs veiene (Fondsbu og Gjendesheim). Jeg har i min naivitet trodd at folk dro til fjells vinterstid for å stå på ski og gå fra hytte til hytte på ski. Dessuten trodde jeg opprettelsen av nasjonalpark var begrunnet bl.a. i å hindre motorisert ferdsel der. Hadde vært greit hvis DNT forsøkte å tilpasse seg den nye tid.

Etter min mening er ikke DNT i dag ute etter å kommersialisere fjellet. Utviklingen de årene jeg har fulgt med tyder imidlertid på at man er på glid i enkelte sammenhenger. Utviklingen må reverseres. Jeg ville foretrekke en organisasjon som i større grad tilstreber det enkle friluftslivet – i praksis flere Olavsbuer og færre Fondsbuer samt mindre tilrettelegging og inngrep. Jeg sitter også med inntrykket av man i for stor grad foretar tilrettelegging og inngrep for om å gjøre å lokke flest mulig til fjells (og få flest mulig medlemmer) fremfor å ta vare på uberørt natur.

Selvfølgelig ville Norges villmarker ha vært langt mer utbygd og kommersialisert enn i dag hvis vi ikke hadde DNT. Jeg er helt enig at vi må ha en tung organisasjon i ryggen i kampen mot driftige investorer som ser penger i å bygge ut fjellområdene våre. Da er det greit at DNT har en viss troverdighet hva angår motorisert ferdsel i utmark og unødvendige inngrep i uberørt natur. Folk flest har et positivt inntrykk av organisasjonen, noe som kan fort ødelegges i dagens medieverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ods,

Folk flest har et positivt inntrykk av organisasjonen, noe som kan fort ødelegges i dagens medieverden.

Hvem er folk flest?

Er det den vanlige mann i Oslogatene som knapt vet hvor Dovrefjell eller Rondane er? Er det riktig at disse menneskene skal være premissleverandør for hvordan fjellområdene som fjellbygdene har vært avhengig av i 100-vis av år skal brukes?

Jeg hørte en historie om hvordan lokale villreinforvaltere ble latterliggjort av sentrale DNT-folk. Vedkommende villreinforvalter har en mannsalder bak seg som fjelloppsyn, og argumenterte for flytting av ei DNT-hytte som var plassert sentralt i et villreinområde i Rondane. Han ble arrogant avvist med beskjed om at "klubben vår har vært i fjellene her i 100 år, så du skal ikke komme her å fortelle oss hva vi skal gjøre"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er folk flest?

Er det den vanlige mann i Oslogatene som knapt vet hvor Dovrefjell eller Rondane er? Er det riktig at disse menneskene skal være premissleverandør for hvordan fjellområdene som fjellbygdene har vært avhengig av i 100-vis av år skal brukes?

Svaret på spørsmål 2 er ja. Det var en undersøkelse for ikke så lenge siden vedrørende hva slags forhold folk har til bl.a. DNT. Da er det folk flest man spør, typisk ved telefonoppringning til tilfeldige personer. Poenget er at DNT har et positivt omdømme noe som både gir tyngde og troverdighet i mediene, men medfører også endel fallhøyde skulle de gjøre noe "galt".

Nå lever vi i et demokrati slik at det er i prinsippet folk flest som indirekte bestemmer i fjellheimen. DNT er en av de viktigste premissleverandører i forkant av beslutningene. Det vi egentlig diskuterer er vel hva slags DNT vi ønsker.

Til slutt kom du med et konkret eksempel om å flytte en DNT-hytte. Kanskje noe å ta tak i ved neste årsmøte i din lokalforening? Det nytter i hvertfall ikke å diskutere det kun på Fjellforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"Min lokalforening"??

Jeg har dessverre ikke nok guts til å infiltrere DNT på samme måte som DNT infiltrerer f eks forvaltningen. Derfor er jeg ikke medlem i DNT.

Heldigvis bestemmer ikke folk flest hva som skal skje i fjellet. Jeg tror det er på tide at du, Erik, kommer deg ut av Oslogryta og kjenner litt på forholdene i fjellbygdene. DNT er en interesseorganisasjon på lik linje med jakt og fiskeforeninger, hjelpekorps, idrettslag osv osv. Derfor blir det svært uheldig for DNT når de pålegger seg selv en forvalterrolle i et forsøk på å overgå lokal så vel som regional forvaltning.

Norge har skrevet under på en rekke internasjonale konvensjoner som har til hensikt å ivareta biologisk mangfold og urørt natur. Jeg er sikker på at "folk flest" ikke nødvendigvis er enig i disse avtalene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik

Hvorfor vil du ikke at vi andre skal snakke sammen om dette på fjellforum ? Hvis vi ønsker å gjøre det fremfor f.eks å gå på et møte i DNT, er vel det opp til oss ? Som du ganske riktig påpeker lever vi i et demokrati. Da må vel folk få snakke om det de vil. Liker du ikke diskusjonen, kan du jo bare la være og delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Demokrati er ikke å la være å delta, men å delta for å være med å bestemme, påvirke osv. Demokrati betyr vel flertallet bestemmer. :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror jeg har blitt misforstått (for så vidt min skyld da et av mine tidligere innlegg legger opp til det).

Jeg har ingenting imot at man diskuterer dette her. Poenget er at hvis man vil ha forandringer nytter det ikke BARE å diskutere det på internett. Man må engasjere seg, eksempelvis ved å delta på årsmøtene i DNT eller hos en av de andre foreninger som nevnes i innlegg over. Man kan også slenge inn en klage når DNT "prøver seg", noe enkelte av oss gjorde i forbindelse med Veslelofti-saken. Et minstekrav for å nå frem er at man er gjennomført saklig og pinlig nøyaktig m.h.t. de faktiske forholdene man angriper.

Salongdiskusjoner som her på fjellforum fører til lite annet enn at deltagerne får ut litt frustrasjon. Ingenting blir endret. DNT som organsisasjon rir på en popularitets- og positivitetsbølge og har alt for mye selvsikkerhet til å la seg affisere av noen få "kverulanter" på et mindre forum på nettet. Hytta i Rondane flytter ikke på seg selv om vi her på fjellforum er enige om at den må bort. Eneste som forsvinner er villreinstammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.