Gå til innhold
  • Bli medlem

Uff, klimaet er blitt så varmt assa


Julius

Anbefalte innlegg

All motorisert ferdsel burde vært forbudt, kunn motorisert ferdsel i forbindelse med næring, arbeid burde være tillatt.

Hadde vært noe for dere, tilbake til trillebåre og hest og kjerre. :twisted:

Med andre ord er trillebår et redskap du gjerne bruker i rekreasjonsmessig sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)
Med andre ord er trillebår et redskap du gjerne bruker i rekreasjonsmessig sammenheng?
Hvem snakker om rekreasjon. Når det først skal taes i så må vi ta i ordentlig. Forby all motorisert ferdsel utenom det som er nødvendig for å få samfunnet til å gå rundt.

Og klart når du skal til syden så noe må du jo ha og frakte laptoppen og feriebagen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Til noen av dere: det er etterhvert blitt en floskel, men passer allikevel i en del sammenhenger, bl.a. her: Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg haka.

Jeg bruker selvfølgelig maskin, barbermaskin.

Den går på strøm og forurenser bortimot null. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmt og varmt.. :shock:

http://nyheter.vg.no/nyheter/artikkel.php?artid=162881

Sitat:

Østlandet generelt vil få lite eller ingen snø, mens vest for Vannskillet vil det komme snø. Også i nordlige fjelltrakter i hele Sør-Norge og lengst nord i Hedmark kommer det snø i fjellet fredag og lørdag. De skistedene som er høyt oppe kan muligens begynne å forberede vintersesongen, jeg tror ikke snøen over 1200 meter vil smelte med det første, sier Eriksen.

Midt i september..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si Svein… Jeg sliter med å huske når snøen sist kom så tidlig og i så store mengder i fjellet. Det ser jo nesten ut til at den legger seg for godt i høyfjellet. :shock: Snøfall i slutten av august og i september er jo ikke uvanlig, men at den nærmest blir liggende fra slutten av august er vel heller sjelden? :roll:

Senest i fjor var det t-skjortevær over 2000 moh den 16. september i Jotunheimen, og helt fritt for nysnø der vi var:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6392&highlight=skarddalstind

Selv tidlig i oktober kunne de høyeste toppene rundt Innerdalen skilte med ”sommerlige” forhold:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6563

Når det er sagt, så var fjoråret ganske annerledes…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si Svein… Jeg sliter med å huske når snøen sist kom så tidlig og i så store mengder i fjellet. Det ser jo nesten ut til at den legger seg for godt i høyfjellet. :shock: Snøfall i slutten av august og i september er jo ikke uvanlig, men at den nærmest blir liggende fra slutten av august er vel heller sjelden? :wink:

Jeg har litt vanskelig for å tro at den bilr liggende, det vil være mot normalt for å sitere Leif Juster :roll: Værmeldingen nevnte forresten snø så langt ned som 6-700m på nordvestlandet i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, spørst hvordan man skal tolke denne artikkelen i yr.no

http://www.yr.no/ver-nytt/1.3468144

Hadde en gang fordypelse i geologi på vgs, hvor vi ofte snakket om de tidligere variasjonene i værforholdene på jorden. Ser nesten ut som om breene kan begynne å vokse i årene som kommer. Referer også til noe jeg så på Natinal Geograpich (kildekritisk), hvor de sier at golf strømmen har hatt en reduksjon på ca 10 % siden 2003 og frem til idag. Dette kan skyldes at det har kommet for mye ferskvann i havet osv (i følge den nevnte tv-kanalen).

Værmessig kan det bli både fugl eller fisk, men det kan jo hende at breetungene begynner å vokse igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si Svein… Jeg sliter med å huske når snøen sist kom så tidlig og i så store mengder i fjellet. Det ser jo nesten ut til at den legger seg for godt i høyfjellet. :?: Snøfall i slutten av august og i september er jo ikke uvanlig, men at den nærmest blir liggende fra slutten av august er vel heller sjelden? :P

Når det er sagt, så var fjoråret ganske annerledes…

Endelig et innlegg som svarer til overskriften på lenken.

:)

Rart igrunnen, at hver gang vi synes sommeren er varm tenker vi klimaendring, mens når det er som i år; surt, kaldt og vått, da tenker vi at klimaendringen er avlyst. Intet hadde vært bedre enn at vi får beholde breene!! Men dessverre, små variasjoner betyr ingenting. Et viktig tegn er endringer i flora og fauna, der ser vi de lange tendensene. Og det er endringer på mange måter, som viser klart at det går mot varmere gjennomsnittsverdier. Torsken er på utsiden i stedet for innsiden av Lofoten, tregrensen kryper oppover, og mange andre eksempler.

Muligens blir breene på Vestlandet allikevel beskyttet av større nedbørsmengder. På den andre siden vil mer "drittvær" gjøre fjellet mindre tilgjengelig for oss som ikke er så tøffe.

Og kommer vi dit at vi må avstå fra motorisert ferdsel for fritidsformål blir det nokså ekspedisjonsaktig å komme seg på fjelltur.

Trøsten for min del må vel være at før det skjer er jeg blitt så gammal at det ikke er aktuelt uansett. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.