Gå til innhold
  • Bli medlem

Det finnes i hovedsak to typer mennesker som går i fjellet.


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Annonse

Så sant.

Jeg er mest av type fisker, med innslag av type fotturist for helgeturer/skiturer. Fotturister har ofte lange diskusjoner om vekt på sekken. I Europa og USA snakker de om ultralight backpacking, noe som er helt urealistisk for en fisker. Jeg kjøpte meg i fjor en 100 liters sekkfor å ga god plass til vadere og mat til en ukes tid. :shock:

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

SANT.

Jeg har en sekk på 120 ltr, den er kansje i minste laget.

Havner ofte over 30kg.

Diskusjon om sekken veier 7 - 11 eller 15kg er mest bare tøv slik jeg ser det.

Er sekken under 20kg er den uansett lett, og den merkes ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sekken under 20kg er den uansett lett, og den merkes ikke mye.

Forskjellen på disse er at den ene typen går med lett dagstursekk og den andre med sekk beregnet for et middels stort flyttelass. Tror du er enig i at 20kg på en 40 liters sekk er i drøyeste laget og raskt vil merkes på skuldrene :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Men en 40 liters sekk er nå i minste laget. Jeg har en 35 liters jaktsekk som egner seg til dagsturer på jakt, hvor jeg ikke har med stort av utstyr. Kunn kaffe, mat, haglpatroner og ekstra genser.

Til dagsturer på fiske har jeg en 60 ltr sekk, og til overnatting 120 ltr.

De som streber etter å ha få sekken ned i 7 kilo eller 11kg virker på meg som pingler.

Hva er vitsen? En voksen person (mann) merker nå vell ikke forskjell om sekken veier 11 eller 15kg.

Synes det mest virker patetisk.....

Og det fører til ett voldsomt utstyrsjag og jag etter minst mulig gram.

JEG knekker ikke tannbørsten før jeg putter den i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Sjekk denne.... :shock:

(Hentet fra Jerven's katalog)

Hehe...

Da fikk jeg endelig bekreftet at jeg er ingen av delene :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en 40 liters sekk er nå i minste laget. Jeg har en 35 liters jaktsekk som egner seg til dagsturer på jakt, hvor jeg ikke har med stort av utstyr. Kunn kaffe, mat, haglpatroner og ekstra genser.

Til dagsturer på fiske har jeg en 60 ltr sekk, og til overnatting 120 ltr.

De som streber etter å ha få sekken ned i 7 kilo eller 11kg virker på meg som pingler.

Hva er vitsen? En voksen person (mann) merker nå vell ikke forskjell om sekken veier 11 eller 15kg.

Synes det mest virker patetisk.....

Og det fører til ett voldsomt utstyrsjag og jag etter minst mulig gram.

JEG knekker ikke tannbørsten før jeg putter den i sekken.

Kanskje vektpinglene er tøffere, de fryser/tåler heller litt mer, har det litt mindre komfortabelt, har det litt vanskeligere osv..? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vektpinglene er tøffere, de fryser/tåler heller litt mer, har det litt mindre komfortabelt, har det litt vanskeligere osv..? :shock:

Nei, man blir ikke tøffere av å spare vekt. Enkelt eksempel: Hvem er tøffest; en som har med seg kjelesett i titan eller en som bærer med seg støpejernsgrytene han bruker hjemme? På den annen side er en som løper til fjells i bare boxeren med kniven mellom tenna vesentlig tøffere enn en med sekken full av utstyr :)

Jeg er nok av den typen som heller bærer litt ekstra. Sist tur bar jeg 20kg lavvu adskillige meter både bortover og oppover på fisketur i tillegg til all den andre bagasjen. Selvfølgelig idioti. Særlig siden jeg når jeg kjøpte den tidligere i vår sverget på at "denne skal aldri bæres utenfor rekkevidde av bil eller kano", men fristelsen til å faktisk få brukt den var større enn frykten for å bli svett, og det er nå engang deilig med god plass i teltet. Feltsenga blei heldigvis hjemme.

There's only 10 kinds of people, those that understand binary and those that don't :?:

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man blir ikke tøffere av å spare vekt. Enkelt eksempel: Hvem er tøffest; en som har med seg kjelesett i titan eller en som bærer med seg støpejernsgrytene han bruker hjemme? På den annen side er en som løper til fjells i bare boxeren med kniven mellom tenna vesentlig tøffere enn en med sekken full av utstyr :?:

Jo, jeg tenkte mer i retning av siste setningen din, ting som (kan-) gjør turen mindre komfortabel men som sparer vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg tenkte mer i retning av siste setningen din, ting som (kan-) gjør turen mindre komfortabel men som sparer vekt.

Det er mange ultralight-folk som helst sover under en pressenning. De synes telt er for tungt. For oss som sover mye langs vassdrag i Finnmark i sommersesongen er det heller ikke noe godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Ser ikke hensikten med å gå på tur og leve spartanskt.

Jeg tar med det jeg måtte ønske.

Bare telt og primus er tilsammen 7kg.

Er såpass sterk og gå, og har såpass sterk rygg at det er ikke noe mål for meg til å presse sekken lettest mulig. Om kaffekjelen veier 200gram eller 700gram betyr ingenting, med blir den uansett.

Det å gå fra hytte til hytte og spise lapskaus og drikke vin er for meg noe fjernt. Ser ikke helt sjarmen med det, men bevares hver sin smak. Men liker ikke å gå bare for å gå, ikke fiske ikke jakt ikkenoe liksom.... hmmm.

En liten sak:

- Man angrer aldri på at man tok med for mye klær.

- Man angrer aldri på at man tok med for mye mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare presisere at jeg IKKE tenker for mye på vekt selv...

Denne diskusjonen utledet fra at dersom man går fra hytte til hytte o.l. så bærer man ofte lettere/mindre sekk. Disse sekkene har ikke så gode bæresystemer som sekker på størrelse med en studenthybel. Derfor blir det feil å sammenligne vekt, jfr

Diskusjon om sekken veier 7 - 11 eller 15kg er mest bare tøv slik jeg ser det.

Min dagstursekk på denne tiden av året veier gjerne bort i mot 15kg. Da henger det tunge ski og skistøvler på sekken i tillegg til innholdet. Det gir bl.a høyere tyngdepunkt og en mer "vinglete" sekk. Går jeg i skog må jeg ta høyde for at skienen stikker godt over halvmetern over hodet mitt. Antagelig er det lettere å bære godt pakkede 25kg på en stor/god sekk. Så vekten er en relativ størrelse, forskjellen med og uten ski/skistøvler er de 8kg det fra 7 til 15kg. Den forskjellen er ikke ubetydelig. Men på disse turene er målet at sekken skal være 15kg kortest mulig av tiden.. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg tenkte mer i retning av siste setningen din, ting som (kan-) gjør turen mindre komfortabel men som sparer vekt.

Å la være å ta med ting fordi det er unødvendig luksus og å klare seg med lite er jeg med på kan kalles tøfft. Å spare vekt er derimot ikke tøfft i seg selv. De tøffeste setter ikke bare ut på tur uten noe som helst unødvendig utstyr, men de har også fyllt sekken med sand og sleper sementfyllte bildekk etter seg :shock:

Det er ikke alltid noe mål å være så tøff som mulig. Langt ifra. Men kall det det det er: Mindre vekt gjør deg ikke tøffere.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....De som streber etter å ha få sekken ned i 7 kilo eller 11kg virker på meg som pingler.

Hva er vitsen? En voksen person (mann) merker nå vell ikke forskjell om sekken veier 11 eller 15kg.

Synes det mest virker patetisk.....

.

Ja, hver sin smak dette....

Selv har jeg gjort meg opp min personlige mening hvem jeg opplever som "patetisk pingle" gjennom denne tråden SRX :)

.........og det holder for meg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la være å ta med ting fordi det er unødvendig luksus og å klare seg med lite er jeg med på kan kalles tøfft. Å spare vekt er derimot ikke tøfft i seg selv. De tøffeste setter ikke bare ut på tur uten noe som helst unødvendig utstyr, men de har også fyllt sekken med sand og sleper sementfyllte bildekk etter seg :)

Det er ikke alltid noe mål å være så tøff som mulig. Langt ifra. Men kall det det det er: Mindre vekt gjør deg ikke tøffere.

-Frikk

Dette med vekt vs hva som er tøft eller ikke, var egentlig bare en sidekommentar til det SRX skrev om at 7 vs 15kg på sekken er patetisk. Selvfølgelig er det ikke er noen direkte sammenheng mellom vekt og tøffhet (hva nå enn det er..). Men mange elementer, eller triks om du vil, folk bruker for å spare vekt medfører at turen blir mindre komfortabel. Og sånn sett heller ingen sammenheng mellom tung sekk og "tøffhet". Den som vil bære mye og tungt får gjøre det, sove/ligge litt mer behagelig, spise litt bedre mat og evt ta seg en støyt medbrakt (som mange setter pris på å ha med) i kveldinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Ja, hver sin smak dette....

Selv har jeg gjort meg opp min personlige mening hvem jeg opplever som "patetisk pingle" gjennom denne tråden SRX :D

.........og det holder for meg;)

Regner med du føler deg truffet :):D siden du går til personangrep, det er mer enn jeg har gjort. Sier vell mere om deg det.

Men ærlig talt jeg skjønner ikke vitsen med å kjøpe rådyrt utstyr i titan og ultralette materialer til tusentalls av kroner, bare for å spare noen få gram.

Ikke kan jeg i beste mening se hva det betyr om sekken veier 11 eller 13 kilo heller? Er det en slags konkurranse blant de som vandrer fra hytte til hytte om hvem som har lettest (og dyrest) mulig utstyr?

Dere må ivertfall ha papirpenger med når dere går fra hytte til hytte. (mynter veier mange gram vet dere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull, dette er ingen personkarakteristikk eller personangrep!!!

Derimot har vel du karakterisert mange som pingler og patetisk!

Du vet, det er ikke alltid at de som skriker høyest eller bærer tyngst er de "tøffeste" gutta vettu.

Hva nå såkalt "tøff" er for no da....

Uansett hvor sterk og god form man er i, blir enhver tur lettere med lettere oppakning.

Ergo blir det en ballansegang hvorvidt man ønsker komfort i teltet, med masse snadder og ei lita lerke som Svein påpeker.

Men å kalle de/vi som går for lightscale for pingler, hehe da tror jeg faktisk du overdriver egen fortreffelighet no grenseløst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Men å kalle de/vi som går for lightscale for pingler, hehe da tror jeg faktisk du overdriver egen fortreffelighet no grenseløst :)

:D:D:D Hehe......

Men er jo sant jo, hva er liksom greia med å presse sekken ned i 7 kilo?

Om sekken min er 7 eller 14 kilo er liksom ikke noe stor forskjell da.

Men klart nå er jo ikke jegere og fiskere heller vant med at man kan gå på en eller annen hytte og kjøpe det man eventuellt ska ha behov for. Ergo må man ha utstyr med seg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett kan vi være enige om at de som overnatter på DNT-hytter er pingler.. :)

Men ærlig talt jeg skjønner ikke vitsen med å kjøpe rådyrt utstyr i titan og ultralette materialer til tusentalls av kroner, bare for å spare noen få gram.

Ikke kan jeg i beste mening se hva det betyr om sekken veier 11 eller 13 kilo heller? Er det en slags konkurranse blant de som vandrer fra hytte til hytte om hvem som har lettest (og dyrest) mulig utstyr?

Jeg liker å tro at jeg ikke er en pingle men har likevel en alvorlig fetisj for lettvektsutstyr. Dette er ikke for å imponere de som går fra hytte til hytte (for jeg pleier ikke å gå fra hytte til hytte), men fordi det innebærer at man kan gå lengre turer og til mer avsidesliggende steder enn ellers.

Selvfølgelig er det liten forskjell på 11 og 13 kilo, og hvis man kun skal labbe 2-3 timer inn til et vann der man skal være noen døgn er det heller ikke så farlig om sekken veier 15 eller 30 kilo.

Problemet oppstår på 1-2 ukers turer uten etterforsyning. Men randoski, klatre-/is- og breutstyr kan sekken lett komme opp i 50 kilo. Da teller hvert gram, og titan og ultralette løsninger er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke slått deg at de som reduserer vekten fra feks 14 kg til 7, kanskje etterhvert har forstått gjennom erfaring at:

"jammen, dette var ikke dumt gitt".

Og muligens kunne endel av disse også gått livsjiten ut av deg med 40 kg på ryggen ei ukes tid :)

Nei, tror faktisk du gjør lurt i å ikke bedømme fjellvandreres fysiske evner utfra tyngden på sekken.....

Og ja, skal du feks gå en 10 dagerstur, med tja opptil 20-30km hver dag i ulendt terreng, så er det enorm forskjell på 7 og 14 kg.

Samme er det om man går egen 10 dagers telttur hvor alternativet er tja 25 eller 17 kg tung sekk.

Hehe Erik, DNT-hyttebrukerne lar jeg være å kommentere :D

Forøvrig var jo denne fjelldukenhistorien litt ironisk artig da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Og ja, skal du feks gå en 10 dagerstur, med tja opptil 20-30km hver dag i ulendt terreng, så er det enorm forskjell på 7 og 14 kg. Samme er det om man går egen 10 dagers telttur hvor alternativet er tja 25 eller 17 kg tung sekk.

Synes faktisk ikke det! Er kansje der forskjellen ligger.

7-14 kg har ingenting å si på en god sekk. 7 kg er det samme som ingenting, og 14 begynner å merkes.

17-25 er heller ikke noe å si på.

Er enig at lett utstyr er å foretrekke, men jeg betaler ikke tusenvis av kroner for at utstyret skal være lettest mulig.

Da er slitestyrke, komfort og kvalitet mye viktigere. Er mye viktigere å ha utstyr som er til å stole på og som fungerer under alle forhold enn at det skal veie ett minimum av gram.

Og har ikke sagt noe om fjellvandrernes evner bare så det er sagt men du trenger ikke mye planlegging for å gå fra hytte til hytte, strengt tatt så alt du trenger å ha med deg er to ting. Penger og dopapir.

Har heller ikke sagt at ikke noen av disse går livskitn av meg med 40kg sekk på ryggen, mulig det.

Er alltid noen som er steine harde å gå, uansett hva du putter på de av last.

Denne diskusjonen var underholdende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.