Kjell Iver Skrevet 25. april 2007 Pålogget Skrevet 25. april 2007 En kjenning fortalte meg en gang at "alle kommuner har et Middagsfjell", men det stemmer ikke helt finner jeg ut. Derimot er det svært mange fjell som har noe med "middag" i navnet, noe som tyder på at folk før var veldig sultne... Jeg tok et søk på Middagstind, og det er faktisk bare 44 stk av disse i Norge. Derimot Middagsfjell finner jeg ut at det er 138 stykker av. Vi har 8 stk rundt oss der på Sør-Helgeland. Et navn som "Stortinden" gir 65 treff, mens Storfjellet gir 157 treff. Storefjellet gir 39 treff. Er det noen andre kandidater som slår navnet Storfjellet, som kandidat som Norges mest benyttede fjellnavn? PS: Jeg benytter http://demo.geodata.no/gdwk44/ til å søke med. Er det andre og bedre databaser/grunnlag så kom med det. Foreløpig rangering av de 5 høyeste: 1 Varden 270 stk 2 Blåfjellet 196 stk 3 Storfjellet 157 stk 4 Middagsfjellet 138 stk 5 ? Siter
Agnar Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Det mest benytta her i området er uten tvil Blåfjellet. Fekk 196 treff, og det såg ut som det var brukt over heile landet. Ved å søke på Blåfjell, vart det 344 treff, men då er det alle namn med Blåfjell i. Siter
Dag G - Evje Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Synes navnet Storstein går igjen over heile landet. Med forskjellige endinger som -holten, -heia, -berget, -åsen, -fjellet, -nuten, -nakken, -rinden osv. Uten noe søk synes eg dette er ein gjenganger. Siter
Kjell Iver Skrevet 25. april 2007 Pålogget Forfatter Skrevet 25. april 2007 Det mest benytta her i området er uten tvil Blåfjellet. Fekk 196 treff, Du har helt rett. Jeg søkte også på det i stad, men fanget ikke opp at det faktisk hadde så mange treff. Storstein er ikke så mye benyttet som eget fjellnavn. Kanskje 15-20 stk.., men i kombinasjon med andre navn er det ganske mange - 196, men det inkluderer mye annet enn fjell. Blåfjellet er svært mye benyttet ja, og en klar ener til nå. Siter
Kjell Iver Skrevet 25. april 2007 Pålogget Forfatter Skrevet 25. april 2007 Ble litt usikker etter at jeg tok et søk på "Storhaugen", men "-haugen" kan vel knapt kalles et fjell...? Det er mer enn 500 treff på navnet Storhaugen.. Siter
FU Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Som det blei nemnt over, GRÅ går att i mange ulike samanhangar. Ved søk på berre alle variantar av GRÅ fekk eg akkurat 500 treff, mens GRÅFJELL gav 88 treff. Siter
Kjell Iver Skrevet 25. april 2007 Pålogget Forfatter Skrevet 25. april 2007 Grå er mye brukt, men treff på 500 betyr at det er mer enn 500 treff. Om man tar deler av fjellnavn blir det uhorvelig store treff, så bare eksakte treff er av interesse tror jeg. Søk på Gråfjell gir bare 88 treff, og inkl mange andre endelser så det kommer langt ned på listen... Siter
Dag G - Evje Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Utvilsomt er VARDEN et mye brukt navn som heller ikkje skulle så tvil om er et fjell. 301 treff. VARDEFJELL gir 79 treff så det skulle bli totalt 380 fjell med dette navnet. Siter
Kjell Iver Skrevet 6. mai 2007 Pålogget Forfatter Skrevet 6. mai 2007 Varden var en godt tips Godkjenner bare 270.. Ikke sant? Siter
Gjeldnes Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 Har både Gråfjellet, Blåfjellet og Storhaugen der jeg kommer ifra hvertfall. Siter
Dag G - Evje Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 270 reine på Varden er OK, men i tillegg ein del Vardenuter, Vardefjell, Vardenipa osv. Er mulig det mest benytta navnet. Fekk ingen treff på samiske navn ?? Siter
mattings Skrevet 9. mai 2007 Skrevet 9. mai 2007 Jeg tror jeg har funnet en god kandidat til lista: Tverrfjellet. Dette søket gir 244 treff. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.