Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er isen trygg?

Dette er det vanligste spørsmålet mange får. Da pleier jeg å svare - Er det trygt å gå over veien? 
Svaret blir da ofte: kommer helt an på, og du må sjekke først om det er klart!

Tilnærmet alle vann har områder hvor isen er svekket eller har åpent vann.

God stålis bærer ca 125 kg ved 5 cm tykkelse. Formelen er istykkelse x istykkelse x 5. 

Så da er egentlig ikke istykkelsen utfordringen: Men hvor er den svekket, slik at du går gjennom. 

IMG_8333.thumb.png.2cb8780ae2fe58d445f6180c37794fb8.png

Dette er typiske steder. 

Varsom har to isskoler:

IMG_0585.jpeg.ed57390e3def3afb35440d2d81a9d5cd.jpegIMG_0586.jpeg.85e9f8a9104377880bd559f19f531d5f.jpegIMG_0587.jpeg.800530c2c7207837ca0a67bd3abb4f3b.jpeg

I tillegg er det veldig mye informasjon på Iskart.no her kan alle legge inn sin informasjon om is, og du får fra 0 til 5 stjerner i kompetanse. (Jeg har 5 - Nivå NVE eller tilsvarende) 

NVE isvarslinga kommer også med et isvarsel en gang pr uke. Dette kommer opp i iskart.no , alltid mye å lære om man leser de.

IMG_0589.thumb.jpeg.6a815f96f13164e2d5baf889fafdbbb4.jpeg

Legg merke til at de bruker konsekvent ordet farbar is: dvs at ved et fornuftig veivalg kan du ferdes relativt trygt, men du bør ha litt kompetanse, og noe å sjekke isen med. Her er en isstav det enkleste. 

Grønn betyr ikke sikker is, men er de nyeste Isobservasjonene. Rød områder i kartet har normalt svekka is, stipla rødt usikker is. Dette gjelder pt. bare for vann som er regulerte. 

PS:(Ånund i Isvarslinga har godkjent bruk av bildene) 

Lurer du på noe så legg inn et spørsmål og jeg skal svare etter beste evne 😇

Endret av Memento mori
La inn at bruk av informasjon fra Ånund er godkjent av ham
  • Takk 4
Skrevet
Gabs88 skrev (14 minutter siden):

At den kunne være svekket under broer og brygger gir mening

Dette gjelder også trær som henger over isen.  Alle har vel opplevd at de må skrape frontruta selv om det er +4 grader. Grunn til det et utstråling- så når vi er ekstremt tidlig utpå isen og går på marginal is, er dette ting vi må ta hensyn til. 
Broer blir som regel lagt der det er kortest over, og har et sund i tillegg, så der er det 2 faktorer som påvirker.

• Takk 1
Skrevet
9 minutes ago, Memento mori said:

Broer blir som regel lagt der det er kortest over, og har et sund i tillegg, så der er det 2 faktorer som påvirker.

Ja den delen har jeg lagt merke til, men jeg har alltid tenkt at det kun hadde å gjøre med at det var smalt og vannstrømmer. Tanken om at det kunne danne seg et varmere område under broen pga stråling eller forandringer i luftstrømmer har vert fraværende for min del. 

Grener er jo også et godt poeng, men av det jeg har blitt lært opp til skal man alltid være forsiktig med isen nærest land, så det har igjen blitt en del av den tankegangen i stedet for en egne tanker ang. grenene i seg selv. 

Skrevet

Tommel opp, supert innlegg @Memento mori. Vestpå er vi ikkje røynde i ferdsel på is i lavlandet siden det går år mellom kvar gong det er farbart her, så her er tanken at er det tjukk is så er det tjukk is overalt. Eg er ein av dei som er fyrst ute og måler men med stor respekt og forsiktighet. Eg blir sjølv overaska over kor mykje strøm det  er ved nes og odder i ferskvatn, og kor tynn isen kan vera i enkelt slike områder.

Skrevet
josteink skrev (2 minutter siden):

så her er tanken at er det tjukk is så er det tjukk is overalt. Eg er ein av dei som er fyrst ute og måler men med stor respekt og forsiktighet.

Det har vært en kultur flere steder i landet, blant annet på Vestlandet hvor kommunene har sjekket og lagt ut om vannet er trygt eller utrygt. I tillegg har de ikke hatt kapasitet til å følge dette opp. Så da har de indirekte bidratt til å lage den feilaktige påstanden, i stedet for å formidle kunnskapen…. 
Is er i prinsippet ikke trygg, de er de som ferdes opp den som må være trygge, ha kunnskap og utstyr. 

Har laget en film om hvorfor det er så viktig å gå på ei og ei skøyte ved marginale forhold på skøyter. 
Dette er forskjellen mellom å ha kontroll og marginer. Er gjort på ei superlangrunn strand, hvor jeg holder kurs i «Pedagogisk is» som jeg liker å kalle det. 

Skrevet
Memento mori skrev (20 minutter siden):

Har laget en film om hvorfor det er så viktig å gå på ei og ei skøyte ved marginale forhold på skøyter. 

Har litt problemer med denne, og å se det klart nok i filme. Jeg skulle tro at om man har litt avstand mellom beina så vil to skøyter gi langt bedre vektfordeling og en tryggere situasjon. Ut fra din beskrivelse virker det som om all vekt på en skøyte er bedre under marginale forhold?

Ellers - takk for innlegget. Håper @sneakyowl kan legge det som i klistret post øverst i etter eller annet underforum. 

Skrevet
ost skrev (1 minutt siden):

Ut fra din beskrivelse virker det som om all vekt på en skøyte er bedre under marginale forhold?

Som du ser i film spekker det helt tydelig veldig opp på ei skøyte. Dvs at du får et veldig klart varsel om at nå holder du på å gå igjennom.

ost skrev (2 minutter siden):

Jeg skulle tro at om man har litt avstand mellom beina så vil to skøyter gi langt bedre vektfordeling og en tryggere situasjon.

Når isen da sprekker opp, kan du fordele vekta på to skøyter og svinge rolig tilbake til isen som var bærende for deg. 

Står du på to skøyter- da har du ingen marginer overhodet når sprekkmønster oppstår. Da må du ha helt lik vekt på begge skøytene for å ikke gå gjennom, mens du kommer deg tilbake til bærende is! Noe som i praksis ikke er mulig….

Når isen sprekker så mye som her må du ofte velge et spor litt ved siden også.

På to skøyter og stake veldig sakte (da rekker isen å bøye seg, ved fart knekker den) er min rekord 2.5 cm tykk stålis og veide da 118kg ferdig rigga. Da var vi gjennom mange ganger. 

Her tester Jarle det, mens jeg filmer. Vi måtte slipe skøytene etter ent økt, selv om det for det meste var mudder.

image.thumb.jpeg.ffce5dd54d8f3fe79389d8a7f8245198.jpeg

Jarle er liten og lett! Og han var nede i 1.5 cm! 

Om du/dere skal teste dette ut, gjør det på et egnet sted og gjerne med tørrdrakt! 

Skrevet
Gabs88 skrev (1 minutt siden):

skummel ut men gud så kule lyder..

Det er Mårten Ajne, som har uttalt at når lyden blir borte forsvinner gleden😂

Jeg arrangerer fellesturer på slik is, men setter grensa på 5 cm, her gikk vi noen km på Steinsfjorden nyttårsaften. Men dette krever mye kunnskap, utstyr (og kunne bruke det🤗) og at det er flere på tur! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.