Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i flere år brukt primus omnifuel og omnilite, men har kjøpt en MSR XGK pga. kullos i telt vinterstid. På primus, så er standard måte å slukke denne på å snu flaska opp ned og så blåser man slangen tom for bensin og tømmer flaska for trykk. Ut fra hva jeg har lest og sett på diverse YouTube-videoer at standard måte å slukke XGK på er å bare stenge ventilen. Da vil man enten få gul flamme i lengre tid (kullos og sot?) eller kan man blåse ut flammen, men da ligger det relativt mye bensin i slangen. (Ikke sikkert det er så mye, men det oppleves relativt mye dersom man f.eks kobler flaska av primusen og lar det renne ut). Jeg liker heller ikke å ha bensin liggende i slangen over natta. Ikke sikkert det er stor problem i og med at dyse er liten, men det "føles som" at bensinen kan fordampe og lage bensin-damp i teltet. Så hva gjør folket? Stenge krana og la den gule flammen brenne ut, blåse ut flammen, eller finnes det bedre triks? (Har prøvd å snu MSR-flaska også slik som på primus, men opplevde ikke at XGK-en slukket tilsvarende - men mulig jeg ikke er tålmodig nok. 

Spørsmål nr. 2 - hvor kaldt må det være før man bør tenke på å supplere med den blå polar-pumpa? 

Skrevet (endret)

Jeg har ikke XGK, men Dragonfly. Det funker helt fint å snu flaska opp ned for å tømme den for brensel, så lenge flaska ikke er helt proppfull. Når en full flaske har gått en halvtime pleier den å være tom nok til at brenselslangen suger luft. Jeg klarer ikke se for meg at det skulle funke dårligere på XGK. Om du fyller bare 5 dl på 6 dl-flaska går det kanskje fint fra første stund. Kan også hjelpe å vinkle flaska bittelitt ned mot toppen.

Endret av foroll
Skrevet

Stenger krana og blåser ut den gule flammen fordi jeg ikke vil ha mer sot enn nødvendig. Bensinskvetten som er i slangen bekymrer meg ikke i det hele tatt. Regner med du har ventilene i teltet åpne? 

• Liker 1
Skrevet

Artic pumpa kan brukes under 0°C.

Er det under -20 så øker nok risikoen for at det begynner å lekke. Men om det skjer er ikke sikkert. Når det er så kald, så ønsker du kanskje ikke lekkasje eller å ta risken.

Har opplevd lekkasje med Optimus brennere, og i kork på Primus flaske i -30°. Har brukt Soto Stormbreaker uten problemer.

Om du er i markedet for ekstra pumpe, så koster de to versjonene omtrent det samme. Artic har også pumpelær og ikke gummikopp. Har du rep-sett til brenneren, så følger det med pakninger til standard pumpe, så du kan i praksis bygge om ved behov.

Skrevet

Jeg snur flaska på min XGK oppned og lar den brenne ut når jeg skal tømme slangen for drivstoff, før jeg demonterer den og pakker den ned.

Når jeg skal fyre den opp igjen etter ei stund så skrur jeg bare av. Fordelen da med å ha litt drivstoff i systemet er at du ikke må vente på at drivstoffet skal komme neste gang du fyrer opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.