Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er tiden for å drømme og planlegge sommerturene. 

En ting jeg har lyst til å ta opp igjen er fiske etter fjellørret.

I mine yngre dager tok jeg ofte med en billig teleskopstang og en enkel sluk/spinnerboks. Fikk overraskende mye fisk med dette enkle utstyret.

Jeg ser at hele «fjellfiske» utstyret mitt er klart for utskifting. Jeg har null planer om å investert i noe voldsomme greier. Helt basic utstyr.

I samme runde som det tenker jeg at jeg kanskje skulle lese meg litt opp i vinter. Resten av familien er flinke med sjøfiske, garnfiske og fiske fra båt i ferskvann type oter etc, men jeg er egentlig den eneste som har drevet litt med stangfiske på fjellet så jeg er i stor grad selvlært på den biten. Så et kunnskapsløft kunne vært nyttig.

Noen som har en god bok eller to å anbefale som omfatter fiske etter fjellørret. Både fiskekunnskap og utstyr.

Snart jul så kanskje en bok eller to kunne funnet vei til ønskelista 😀

Tips mottas med takk

Annonse
Skrevet

Ørret og Ørretfiske av Tore Qvenlid, https://www.nb.no/items/4f352e8628f73c45136a7106847de9b8?page=0

Den ligger i sin helhet på NB.no, men fikk også tak i papirversjon på biblioteket selv. 

https://www.statsforvalteren.no/innlandet/nyheter/2022/01/mangearig-fiskeforvalter-tore-qvenild-76-tar-doktorgrad-som-kan-forutse-klimaeffekter-pa-aure-i-hoyfjellet/
Han er mildt sagt en intressant kar, og har jobbet med fiskeforvaltning primært opp mot Hardangervidda helt siden 70 tallet. Tok Doktorgrad i en alder av 76 år i 2022, så dette er jo en kar som rett og slett er utrolig glad i å lære mer og mer om ørretfisket. 

Han er også med på denne videoen, hvor han går i gjennom Hardangervidda. 

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet

Helt klart tid for planlegging av neste års fisketur! Har sverget til par teleskopstenger, som har fått litt medfart. Så nå tar jeg oppfordringen fra Jakt- og Fiskepodden og skaffer meg en 4-5 delt stang, som visserlig gir en helt annen fiskeopplevelse.

Lars Nilssen "Ørret" er en innholdsrik bok...festlig lesning. Han tar for seg det historiske, samt beskrivelser fra fisketurer på Hardangervidda. Kommet i pocket og ser jeg;

https://www.norli.no/boker/hobby-og-fritid/fritid/jakt-og-fiske/orret-2

Skrevet
7 minutes ago, Myriameter said:

Helt klart tid for planlegging av neste års fisketur! Har sverget til par teleskopstenger, som har fått litt medfart. Så nå tar jeg oppfordringen fra Jakt- og Fiskepodden og skaffer meg en 4-5 delt stang, som visserlig gir en helt annen fiskeopplevelse.

På generelt grunnlag, en stang er alltid bedre jo færre deler den har. Hver skjøt er en svakhet, både med tanke på kast, følelse, aksjon og holdbarhet. 

Så om du virkelig føler behovet for en 4 eller 5-delt stang, kjør på. Men hvis måler er best mulig fiskeopplevelse så er det en klar tendens til at færre deler gir en bedre opplevelse. For min del unngår jeg helst noe mer enn todelt om jeg kan, men når du er oppe i 11, 12 og 13 fots stenger er det stort sett bare 3-delte som er tilgjengelige. 

• Liker 1
Skrevet
Gabs88 skrev (56 minutter siden):

På generelt grunnlag, en stang er alltid bedre jo færre deler den har. Hver skjøt er en svakhet, både med tanke på kast, følelse, aksjon og holdbarhet. 

Det er der en myte. VI har testkastet opp til 6-delte fluestenger siden begynnelsen av 90-tallet da godeste Kjell Vangen spesialbygde noen stenger som skulle passse i stresskoffert. Det har aldri vært noe problem med verken aksjon eller noe annet i disse stengene. De vi har klart å ryke på noe vis har ikke gått i en skjøt. 

Og f.eks jevn aksjon er noe som er en del viktigere for en fluestang enn en haspelstang. I tillegg synes det veldig godt i snørebukter og kraftoverføring....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.