Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er tiden for å drømme og planlegge sommerturene. 

En ting jeg har lyst til å ta opp igjen er fiske etter fjellørret.

I mine yngre dager tok jeg ofte med en billig teleskopstang og en enkel sluk/spinnerboks. Fikk overraskende mye fisk med dette enkle utstyret.

Jeg ser at hele «fjellfiske» utstyret mitt er klart for utskifting. Jeg har null planer om å investert i noe voldsomme greier. Helt basic utstyr.

I samme runde som det tenker jeg at jeg kanskje skulle lese meg litt opp i vinter. Resten av familien er flinke med sjøfiske, garnfiske og fiske fra båt i ferskvann type oter etc, men jeg er egentlig den eneste som har drevet litt med stangfiske på fjellet så jeg er i stor grad selvlært på den biten. Så et kunnskapsløft kunne vært nyttig.

Noen som har en god bok eller to å anbefale som omfatter fiske etter fjellørret. Både fiskekunnskap og utstyr.

Snart jul så kanskje en bok eller to kunne funnet vei til ønskelista 😀

Tips mottas med takk

Annonse
Skrevet

Ørret og Ørretfiske av Tore Qvenlid, https://www.nb.no/items/4f352e8628f73c45136a7106847de9b8?page=0

Den ligger i sin helhet på NB.no, men fikk også tak i papirversjon på biblioteket selv. 

https://www.statsforvalteren.no/innlandet/nyheter/2022/01/mangearig-fiskeforvalter-tore-qvenild-76-tar-doktorgrad-som-kan-forutse-klimaeffekter-pa-aure-i-hoyfjellet/
Han er mildt sagt en intressant kar, og har jobbet med fiskeforvaltning primært opp mot Hardangervidda helt siden 70 tallet. Tok Doktorgrad i en alder av 76 år i 2022, så dette er jo en kar som rett og slett er utrolig glad i å lære mer og mer om ørretfisket. 

Han er også med på denne videoen, hvor han går i gjennom Hardangervidda. 

• Takk 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.