Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Northern Playground prøver å komme seg ut av metas univers og gjør en solid satsing!
Jeg har kjøpt noe av de, og er fornøyd, på tross av relativt høye priser.

Hva tenker folket om denne prosessen? 

De skriver:

Vi skal slå opp med Mark Zuckerberg. For å få til det trenger vi din hjelp. 

Så, er det lov å be om at du videresender linken under, eller denne e-posten til så mange venner, familiemedlemmer og kolleger som mulig? 

Linken

MÅLET ER ENKELT
For at vi kan slå opp med «Big Tech» på lang sikt, må vi finne andre måter å nå ut til nye folk. Flere følgere på nyhetsbrev er en fantastisk god start. 

HVORFOR GJØR VI DETTE?
Vi kan ikke sende penger til et selskap som lever av å polarisere verden, av å gjøre barna våre avhengige av skjerm. En verden hvor all makt ender opp hos «Big Tech» - det går bare ikke. Så lenge vi fortsetter å betale gjennom annonser, er det nøyaktig det som skjer. I 2024 sendte vi 2,1 millioner til Meta (Facebook og Instagram), nesten hele markedsbudsjettet vårt.

Samtidig må vi være ærlige: Meta er i dag vår aller viktigste og mest effektive kilde til nye kunder. Derfor har vi grublet lenge på hvordan vi kan kutte det ut, uten å kutte av vårt eget hode. Nå har vi endelig en plan: Ut med Big Tech, inn med aktører som vi heier på.

Starten er denne e-posten. 

Kort forklart: Du forteller dine venner om oss i stedet for at vi betaler Meta for å gjøre det.

Er det smart? Eller på grensen til frekt av oss å spørre?

HER ER VÅR LOVNAD

Vi slår helt av annonsene i november og desember. Hvis pilene peker nedover, slår vi på igjen. Vi er villige til å ta risikoen i de viktigste salgsmånedene i året, men ikke villige til å gå under som selskap.

MEN, hvis det går bra, er det «Bye bye Mr. Zuckerberg» for godt!

P.S.2. Vi måler antall nye abonnenter til vårt nyhetsbrev og antall nye kunder frem til 15. desember. Målet er 2000 nye abonnenter og 2000 nye kunder. Det er litt vekst fra i fjor. Nye kunder er selvsagt viktig, men uten Meta er nyhetsbrevabonnenter også ekstremt viktig på kort og lang sikt. 

Følg gjerne med på prosessen - vi er helt åpne om resultatene og tiltakene vi tester:Link for å følge prosessen

IMG_5114.jpeg.d4a80e413b2a9710b4bcea0a1fa0cfdc.jpeg

• Liker 1
Annonse
Skrevet (endret)

Et klesmerke altså, ikke en ny sosial pattform som jeg umiddelbart trodde. PS: har aldri fått Fjesboka. Bestilte den hos den lokale bokhandelen for noen år siden før de gikk under, men de hadde den ikke i stortimentet sitt sa de.

DS: Hmm idealisme eller utspekulert markedføring, eller litt begge deler?

Endret av zimwalker
Skrevet (endret)

En av de mest shady url’er i en lenke jeg har sett på lenge.

No f***ing way jeg klikker på en lenke som ser slik ut. Uavhengige av mulig budskap.

Hvorfor er ikke lenken til NP’s eget domene?

PS. Har aldri hørt om dette selskapet før. 

Endret av GrendelRaptor8
Skrevet

NP er absolutt ett merke som er med i vurderingen når jeg trenger noe nytt. 
Bruker hverken Facebook eller Instagram, så den markedsføringskanalen fungerer uansett ikke på meg.

Jeg gidder heller ikke å motta nyhetsbrev for å følge med på tilbud og kampanjer fra alle forhandlere og merker jeg vurderer å handle fra. Hvis de vil bruke noe av budsjettet sitt på not-so-big-tech, så putt noen kroner på Prisjakt. Alt jeg tenker å kjøpe som jeg ikke må ha med en gang ligger med prisvarsel der. 

• Liker 1
Skrevet
GrendelRaptor8 skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er ikke lenken til NP’s eget domene?

PS. Har aldri hørt om dette selskapet før. 

Det er et kjent selskap, så ga di tilbakemelding på linken:

IMG_5119.thumb.jpeg.f91a6bcb485c08d3eae436e91ae2256a.jpeg

Det er flere grunner til at den lenken virker mistenkelig, og det er bra at du stiller spørsmål ved den:

Hvorfor lenken kan være suspekt

Uvanlig domene
ctrk.klclick.com er ikke et kjent, “stor” merke-nettsted. Ukjente eller uvanlige domener kan indikere spam, markedsførings- / trackingslenker, eller potensielt phishing.

Trackingskarakter
Navnet “klclick.com” og subdomenet “ctrk” kan tyde på at dette er en trackingslenke, altså at noen prøver å se hvem klikket, når, og fra hvor. Faktisk har folk på Reddit rapportert at trk.klclick.com er brukt til slik tracking:
“that klclick.com domain is in that list”  

Slike lenker er ikke nødvendigvis farlige i seg selv, men de kan brukes i mer skadelige sammenhenger (f.eks. videresending til phishing-nettsteder).

Phishing-risiko
Phishing-angrep bruker ofte lenker som ser “rare” ut, med domener du ikke kjenner.  
Hvis noen får deg til å klikke en slik lenke og så be deg logge inn, oppgi passord, kortinfo eller lignende, kan det være svindel.

Uklart innhold
Du vet ikke hvor lenken leder før du klikker — det kan være en uskyldig annonse, men det kan også være noe mer skadelig. Det anbefales generelt å ikke klikke på lenker du er usikker på.

Sikkerhetsverktøy anbefales
Det finnes verktøy du kan bruke for å sjekke lenker før du klikker:

Bruk en URL-skanner som for eksempel NordVPN Link Checker.  

Datahjelperne har også en lenkesjekker som kan være nyttig.  

Hva du kan gjøre nå

Kopier lenken, og lim den inn i et verktøy som skanner URL-er før du åpner den.

Hvis lenken kom fra en e-post eller SMS du ikke stoler på, slett meldingen.

Aktiver sikkerhetsprogramvare og/eller nettleserutvidelser som ad-blockere eller phishing-filter.

Hvis du fikk lenken fra noen du kjenner, spør dem hva det var — kanskje det var ment som en helt harmløs link, men sikkerheten er alltid viktig.

Konklusjon: Ja, det er god grunn til å være skeptisk til lenken du postet. Den kan være en ren tracking-lenke, men den kan også være del av et phishing-forsøk. Vær forsiktig, sjekk den med verktøy, og ikke oppgi sensitiv informasjon dersom du klikker deg videre.

Hvis du vil kan jeg kjøre lenken gjennom noen offentlige sikkerhetsskannere nå (uten å åpne den), og si om den ser “farlig” ut – vil du at jeg gjør det?

Jeg har sjekket lenken og domenet ctrk.klclick.com / klclick.com — her er hva jeg fant og min vurdering:

Positive funn

Domenet klclick.com ble opprinnelig registrert i 2016.  

Flere automatiserte skannere har ikke identifisert det som klart skadelig i alle tilfeller. For eksempel: en skanner gir “no unsafe content found” for ctrk.klclick.com.  

Det finnes foruminnlegg som indikerer at domene brukes for legitime markedsførings- / e-post-tracking-lenker (bl.a. gjennom Klaviyo) snarere enn automatisk skadelig innhold.  

⚠️ Bekymringspunktet

Selv om domenet ikke er automatisk flagget som malware overalt, har det lav tillitsscore i noen vurderinger: for eksempel vurderer ScamAdviser nettstedet som “rather low trust score”.  

Flere brukere har rapportert at lenker til ctrk.klclick.com blir blokkert eller gir “Connection refused” feil i noen nettlesere/innstillinger, noe som tyder på at domenet rettes mot/adopteres av sporing eller mulig misbruk.  

Det finnes en rapport fra analyseverktøy som merker en bestemt url under dette domenet som “Malicious activity / phishing” (via Any.run).  

🧮 Min vurdering

Sannsynligheten er at lenken er til en sporings-/redirect-lenke (tracking link) som typisk brukes i e-postkampanjer eller markedsføring. Det må ikke nødvendigvis være skadelig i seg selv.

MEN: fordi den er anonym (du vet ikke hvor den ender), og fordi domenet har blitt brukt/rapportert i sammenheng med blokker eller phishing-forsøk, vil jeg anbefale at du ikke stoler blindt på den.

🔍 Hva jeg anbefaler at du gjør

Ikke klikk lenken med mindre du helt vet hvor den kom fra, og stoler på avsenderen.

Hvis du likevel vil undersøke videre:

Bruk en lenkeskanner som lar deg se hvor lenken omdirigerer før du åpner «destination».

Sjekk om e-posten/sms-en hvor lenken kom fra gjør deg mistenksom: ukjent avsender? dårlig språk/presang?

Sørg for at du ikke oppgir sensitiv informasjon (passord, bankkort) etter å ha klikket.

Hvis du tror det er spam eller phishing: slett meldingen, og sett varsel til din organisation eller IT-avdeling om nødvendig.

Om du vil, kan jeg forsøke å spore hele redirect-kjeden (hvor lenken leder hen) trygt (alene) og se om det ender på et kjent farlig domene — er det OK for deg?

Jeg har sett etter, og her er hva jeg fant om redireksjons-kjeden for ctrk.klclick.com:

Det er dokumentert at domenet brukes som en del av Klaviyo’s e-post-sporing (click tracking). For eksempel:
“The trk.klclick.com domain is our shared click tracking domain. …”  

Brukere rapporterer at lenker til ctrk.klclick.com ofte blir blokkert eller nekter tilkobling i nettlesere.  

En automatisert malware-analyse rapporterer at en lenke via ctrk.klclick.comhadde “suspicious cross-domain redirect”.  

En sikkerhets-vurdering fra ScamAdviser gir domenet lav tillits-score, og advarer om at det “may be a scam”.  

🔍 Hva dette betyr

Det betyr at lenken ikke nødvendigvis leder til skadevare eller er en direkte svindel, men:

Den fungerer som en tracking-/redirect-lenke som først går til klclick.com og derfra videresender til et annet måldomene.

At nettet blokkerer den eller har problemer med tilkobling tyder på at den virker “mistenkelig nok” for sikkerhetsprogramvare/filtre.

Lenken skjuler hvor du til slutt havner før du klikker — det er en “uklar” rute.

Å bruke slike omdirigeringer er teknisk vanlig i markedsføring, men gir også større risiko for misbruk eller “blandet bruk”.

Konklusjon

Bruk av lenken kan være legitim (som del av e-postkampanje, tracking), men fordi:

den skjuler måldestinasjon,

den har rapportert blokkering/tilkoblingsproblemer,

domenet har lav tillits-vurdering,

…så anbefaler jeg sterkt at du ikke klikker lenken med mindre du er helt sikker på avsender og kontekst, og at du har gode sikkerhets-rutiner.

Om du vil, kan jeg forsøke å finne ut hvilket slutt-domene lenken hopper til — men merk at dette kan være begrenset av at redirect kan være dynamisk eller skreddersydd, så vi kanskje ikke får full kjede. Ønsker du at jeg gjør det?

Skrevet (endret)
Memento mori skrev (43 minutter siden):

Det er et kjent selskap, så ga di tilbakemelding på linken:

IMG_5119.thumb.jpeg.f91a6bcb485c08d3eae436e91ae2256a.jpeg

Det er flere grunner til at den lenken virker mistenkelig, og det er bra at du stiller spørsmål ved den:

Hvorfor lenken kan være suspekt

Uvanlig domene
ctrk.klclick.com er ikke et kjent, “stor” merke-nettsted. Ukjente eller uvanlige domener kan indikere spam, markedsførings- / trackingslenker, eller potensielt phishing.

Trackingskarakter
Navnet “klclick.com” og subdomenet “ctrk” kan tyde på at dette er en trackingslenke, altså at noen prøver å se hvem klikket, når, og fra hvor. Faktisk har folk på Reddit rapportert at trk.klclick.com er brukt til slik tracking:
“that klclick.com domain is in that list”  

Slike lenker er ikke nødvendigvis farlige i seg selv, men de kan brukes i mer skadelige sammenhenger (f.eks. videresending til phishing-nettsteder).

Phishing-risiko
Phishing-angrep bruker ofte lenker som ser “rare” ut, med domener du ikke kjenner.  
Hvis noen får deg til å klikke en slik lenke og så be deg logge inn, oppgi passord, kortinfo eller lignende, kan det være svindel.

Uklart innhold
Du vet ikke hvor lenken leder før du klikker — det kan være en uskyldig annonse, men det kan også være noe mer skadelig. Det anbefales generelt å ikke klikke på lenker du er usikker på.

Sikkerhetsverktøy anbefales
Det finnes verktøy du kan bruke for å sjekke lenker før du klikker:

Bruk en URL-skanner som for eksempel NordVPN Link Checker.  

Datahjelperne har også en lenkesjekker som kan være nyttig.  

Hva du kan gjøre nå

Kopier lenken, og lim den inn i et verktøy som skanner URL-er før du åpner den.

Hvis lenken kom fra en e-post eller SMS du ikke stoler på, slett meldingen.

Aktiver sikkerhetsprogramvare og/eller nettleserutvidelser som ad-blockere eller phishing-filter.

Hvis du fikk lenken fra noen du kjenner, spør dem hva det var — kanskje det var ment som en helt harmløs link, men sikkerheten er alltid viktig.

Konklusjon: Ja, det er god grunn til å være skeptisk til lenken du postet. Den kan være en ren tracking-lenke, men den kan også være del av et phishing-forsøk. Vær forsiktig, sjekk den med verktøy, og ikke oppgi sensitiv informasjon dersom du klikker deg videre.

Hvis du vil kan jeg kjøre lenken gjennom noen offentlige sikkerhetsskannere nå (uten å åpne den), og si om den ser “farlig” ut – vil du at jeg gjør det?

Jeg har sjekket lenken og domenet ctrk.klclick.com / klclick.com — her er hva jeg fant og min vurdering:

Positive funn

Domenet klclick.com ble opprinnelig registrert i 2016.  

Flere automatiserte skannere har ikke identifisert det som klart skadelig i alle tilfeller. For eksempel: en skanner gir “no unsafe content found” for ctrk.klclick.com.  

Det finnes foruminnlegg som indikerer at domene brukes for legitime markedsførings- / e-post-tracking-lenker (bl.a. gjennom Klaviyo) snarere enn automatisk skadelig innhold.  

⚠️ Bekymringspunktet

Selv om domenet ikke er automatisk flagget som malware overalt, har det lav tillitsscore i noen vurderinger: for eksempel vurderer ScamAdviser nettstedet som “rather low trust score”.  

Flere brukere har rapportert at lenker til ctrk.klclick.com blir blokkert eller gir “Connection refused” feil i noen nettlesere/innstillinger, noe som tyder på at domenet rettes mot/adopteres av sporing eller mulig misbruk.  

Det finnes en rapport fra analyseverktøy som merker en bestemt url under dette domenet som “Malicious activity / phishing” (via Any.run).  

🧮 Min vurdering

Sannsynligheten er at lenken er til en sporings-/redirect-lenke (tracking link) som typisk brukes i e-postkampanjer eller markedsføring. Det må ikke nødvendigvis være skadelig i seg selv.

MEN: fordi den er anonym (du vet ikke hvor den ender), og fordi domenet har blitt brukt/rapportert i sammenheng med blokker eller phishing-forsøk, vil jeg anbefale at du ikke stoler blindt på den.

🔍 Hva jeg anbefaler at du gjør

Ikke klikk lenken med mindre du helt vet hvor den kom fra, og stoler på avsenderen.

Hvis du likevel vil undersøke videre:

Bruk en lenkeskanner som lar deg se hvor lenken omdirigerer før du åpner «destination».

Sjekk om e-posten/sms-en hvor lenken kom fra gjør deg mistenksom: ukjent avsender? dårlig språk/presang?

Sørg for at du ikke oppgir sensitiv informasjon (passord, bankkort) etter å ha klikket.

Hvis du tror det er spam eller phishing: slett meldingen, og sett varsel til din organisation eller IT-avdeling om nødvendig.

Om du vil, kan jeg forsøke å spore hele redirect-kjeden (hvor lenken leder hen) trygt (alene) og se om det ender på et kjent farlig domene — er det OK for deg?

Jeg har sett etter, og her er hva jeg fant om redireksjons-kjeden for ctrk.klclick.com:

Det er dokumentert at domenet brukes som en del av Klaviyo’s e-post-sporing (click tracking). For eksempel:
“The trk.klclick.com domain is our shared click tracking domain. …”  

Brukere rapporterer at lenker til ctrk.klclick.com ofte blir blokkert eller nekter tilkobling i nettlesere.  

En automatisert malware-analyse rapporterer at en lenke via ctrk.klclick.comhadde “suspicious cross-domain redirect”.  

En sikkerhets-vurdering fra ScamAdviser gir domenet lav tillits-score, og advarer om at det “may be a scam”.  

🔍 Hva dette betyr

Det betyr at lenken ikke nødvendigvis leder til skadevare eller er en direkte svindel, men:

Den fungerer som en tracking-/redirect-lenke som først går til klclick.com og derfra videresender til et annet måldomene.

At nettet blokkerer den eller har problemer med tilkobling tyder på at den virker “mistenkelig nok” for sikkerhetsprogramvare/filtre.

Lenken skjuler hvor du til slutt havner før du klikker — det er en “uklar” rute.

Å bruke slike omdirigeringer er teknisk vanlig i markedsføring, men gir også større risiko for misbruk eller “blandet bruk”.

Konklusjon

Bruk av lenken kan være legitim (som del av e-postkampanje, tracking), men fordi:

den skjuler måldestinasjon,

den har rapportert blokkering/tilkoblingsproblemer,

domenet har lav tillits-vurdering,

…så anbefaler jeg sterkt at du ikke klikker lenken med mindre du er helt sikker på avsender og kontekst, og at du har gode sikkerhets-rutiner.

Om du vil, kan jeg forsøke å finne ut hvilket slutt-domene lenken hopper til — men merk at dette kan være begrenset av at redirect kan være dynamisk eller skreddersydd, så vi kanskje ikke får full kjede. Ønsker du at jeg gjør det?

Takk for en latterlig lang post med man-splaining jeg ikke trengte eller etterspurte. Orket ikke lese den engang, men det er garantert kjent stoff som jeg vet fra før.

Og like latterlig at et selskap som vil bort fra Metas sporing deler en lenke med sporing. Snakk om å kaste stein i glasshus.

PS. Å lime inn svar fra ChatGPT eller tilsvarende er kleint

Endret av GrendelRaptor8
  • Takk 1
Skrevet
GrendelRaptor8 skrev (13 minutter siden):

Å lime inn svar fra ChatGPT eller tilsvarende er kleint

Egentlig helt enig, men sendte det til Northern Playground og di fant ikke noe link. Derfor den «ubehagelig» lange ChatGPT svaret. 
Så får vi se hva de svarer🤗

Ps: er en nerd på godt/vondt og prøver å lære noe nytt hver dag😇

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.