Gå til innhold
  • Bli medlem

Langsua i september. Skriurusten - Storeskag - Haldorbu. Bløtt i myrene?

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet
Just now, sneakyowl said:

Jeg var i Langsua i fjor høst nære flere av områdene du nevner i tittelen, selv etter en relativt tørr og varm periode synes jeg hele stedet var veldig vått. Du vil med 100% sikkerhet bli våt på beina nå spør du meg :D

Takk for bra svar :) Da kan vi vel konkludere med at denne "trekanten" er temmelig søkkvåt nå etter de siste ukers nedbør :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
GeirArne skrev (42 minutter siden):

Eventuelt tips til septembertur med to overnattinger ikke altfor langt fra Oslo? (3-4 timer)

Blefjell 

Lifjell

Skinnarbu 

Endret av Fenrisfrøya
Skrevet

Jeg har vært en del ganger i området både sommer og vinter og våte og tørre perioder. Ja, det er myr og jeg forventer alltid delvis å bli våt på beina på fjellturer.

Men på noen av disse myrer er det faktisk noen små morenerygger, som gjør det mulig å komme noenlunde tørr frem - særlig myrene ved Storeskag - med et klokt veivalg, kanskje noe utenfor den merkete stien.

Elgen

Skrevet

Lavlandet etter Haldorbu til Storeskag, og fra Storeskag retning Skriuristen (før stigningen opp Marsteinhøgda) er særdeles vått. Gått der etter kraftig regnvær selv og ville ikke anbefalt det.

Med utgangspunkt fra Liomseter ville jeg tatt etappe 1) strake veien fra Liomseter forbi Langsubua, Vesterheimsbua og opp i passet vest for Hyllefjellet til Skriurusten. På denne etappen vil det antakeligvis være våtest siste par kilometerne ned mot Skriurusten. Dersom helt til Skriu fra Liomseter er litt for lang etappe, er vel hvertfall Langsubua en åpen koie såvidt jeg vet.

Etappe 2) fra Skriurusten til Storkvolvbu.

Etappe 3) Storkvolvbu til Liomseter. Vil på tredje etappe anbefale ruta som går ned mot Storkvolven og sørvest for Nonstjønnan siden denne stort sett går på et fint høydedrag med "tørr" sti. Ruta som går lenger nordøst (om Revsvjøen) ligger lavere i terrenget og er betydelig våtere. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.