Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 13. september Populært innlegg Skrevet 13. september Vært lite posting her inne siste halve året, selv om det har blitt en del dagsturer til kjente områder. Har savnet overnattingsturer, og kom meg endelig til Lifjell en tur forrige helg, med utgangspunkt fra Grimås. Det har vært mye dårlig vær de siste helgene, og ukene før denne turen, men denne helgen meldte Yr lett overskyet og sol, så da var det bare å pakke sekken! Men Yr tok feil fant jeg ut av på vei opp fra Grimås. Ble 2t gange i regn. Men var heldig og det ble både oppholds og sol når jeg nærmet meg planlagt teltplass ved Store Holmetjønn. Og glad jeg tok valget med å gå med høye fjellsko, og ikke lave Salomon Speedcross, denne gang, for de fleste som har vært på Lifjell vet det er vått, men denne gangen var det ekstra vått, og mange stier var blitt til små bekker og søledammer. Kun mobilbilder denne gang, selv om det lille turkameraet var med. Men pga fuktig vær, så ble det igjen i sekken. Dag 1 - Lørdag: Startet i greit vær nede på Grimås, men det var lite vind og høy luftfuktighet. Sekken veide 19,5kg. Regn oppe ved Øvre Tvitjønnan - Hadde tidlige søkt ly under et grantre i håp om at det skulle gå fort over. Men det gjorde det ikke, så da ble det å få på seg regnponchoen. Regnponchoen ble nesten like vått på innsiden av ponchoen som på utsiden... Det er slike opplevelser man kan få når man får "dårlig vær" på tur, og det er jaggu verdt det. Og passende at det var her jeg skulle telte også, ved Store Holmetjønn. Brukte ca 2,5t opp hit fra Grimås, med et par pauser og prat med andre turfolk. Teltet er oppe - fikk testet Hilleberg Soulo for første gang. Var det eneste fornuftige teltvalget mitt denne helgen, da jeg vet det kan bli fort værskifte på Lifjell (og Yr ofte tar feil...) Veier kanskje litt mye for noen som solo-telt(2,4kg) men jaggu så enkel og kjapt å sette opp og ta ned, til og med i forhold til Unna, som jeg også har. Mye fisk som vaket, prøvde å fiske, men ikke et eneste tegn til at de var interesert i slukene jeg prøvde utover kvelden... Så litt insekter, men ikke mye - men tok ingen sjanse med tanke på lite vind og at det hadde regnet mye... de få som var der ble ganske innpåslitne. Sen og enkel middag i solnedgangen... Soulo i solnedgang Litt kveldskos Dag 2 - Søndag: Våknet rett før soloppgang, men la meg til å sove litt til, hadde ikke noe planer om å haste noen vei i dag.. slik jeg ofte gjør på tur. Bilen og turen hjem får vente, denne søndagen skulle nytes på Lifjell til det fulle! Morgen fra teltet. Selv om sola skinte på teltet, ble det ikke så varmt innvendig som Unna har blitt tidligere. Kanskje pga kortveggen sto mot sola..?! Men vått, ja ytterduken var våt av kondens både på innsiden og utsiden, men kanskje ikke så rart, så vått det var på bakken. Skotørking i sola, NRK P1 på radio, forsiktig lyd av småbølger som traff land og varm kakao... fjellkos! På vei til bilen, men i feil retning. Gikk fra Store Holmetjønn og opp til Blomtjønneggin og ned eggen man ser rett fram, for å dreie mot venstre og mot Store Tjorbu. Gikk til de mindre vannene mellom Blomtjønneggin og Vesle og Store Tjorbuvatn. Prøvde å fiske, men det var ikke tegn til noe som helst... null fisk! Været skiftet til mørke skyer, så fant meg en fin plass for å ta sen frokost/lunch mens det enda var oppholdsvær. Men heldigvis, selv med mye mørke skyer som passerte rett over, kom det ikke en eneste regndråpe resten av dagen! Ikke noe fisk å få her heller... helt dødt overalt. Hytta ved Vesle Tjorbuvatn: Etter å ha brukt 5 timer på turen tilbake, var det nesten litt kjipt å komme til bilen - Krysser fingrene for at man kunne fått en fin høsttur i telt her igjen snart før sesongen er helt over! Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 16 3
+Bjarne H.S. Skrevet 13. september Skrevet 13. september Herlig turrapport fra deg igjen! Jeg studerte i Bø sist på 90-tallet, men det ble aldri noen skikkelige turer oppe i Lifjell som du får til. Litt misunnelig der på deg. 1
+Bjellesau Skrevet 14. september Skrevet 14. september Fin tur rapport og hyggelig søndags lesing. Jeg har selv Unna, så det blir interessant å høre mer om hvordan du sammenligner Unna og Soulo etter du får brukt Souloen over tid. 1
+sneakyowl Skrevet 15. september Pålogget Skrevet 15. september Flott rapport og bilder, som alltid! Den fjøla du har på noen av bildene er kanskje ikke helt for lettpakkerne, men tok seg pent ut på bildene! På tur i sommer oppdaget jeg også Ballerina "brownie"-kjeks. Den er så god at den har nesten fått fast plass i skapet hjemme og i sekken på tur. Faktisk så spiste jeg en til kaffen når jeg leste denne tråden 1
Niri F. Skrevet 15. september Skrevet 15. september Fine bilder! Området sør for Tjorbu og mot Astridnatten er veldig fint, og området blir ikke akkurat tråkka ned av folk. Kan sterkt anbefale, til neste gang, å svinge bortom Hønsevassdalen, Hønsehelleren og Astridnatten. Kan være tunggått til dalen, pga lite sti og mye lyng. Men obs! Definisjonen på 1000-brødre i Hønsevatna 😄 Kan også anbefale å benytte oppfarten fra Mannheimsstrondi, om du ikke har benytta den før. Da kjører du "rett opp" fra Seljordsvatnet og kan angripe Lifjell head on sørfra, fra en retning der det er lite folk oppover (hverfall ift. fra Jønnbu/Bø/Telemarks navle). Liten vipps-bomvei oppover. Kan også stikke innom Ballongfararsteinen (google it) fra parkeringsplassen der oppe i kleiva. Avkjøring opp fra Mannheimsstrondi. Utsikt mot Seljordsvatnet. Klassisk Hønsevatna-aure. Ned østsida av Astridnatten, mot Hønsevassdalen. Hønsehelleren i bakgrunnen. Vestre Blomtjønnan,med Blomtjønneggin i bakgrunnen. (Å ligge rett i terrenget med hengekøyemyggnetting som en kokong er undervurdert - slipper både myggen og edderkoppene) 5
Håkan S Skrevet 15. september Skrevet 15. september (endret) Bjellesau skrev (På 14.9.2025 den 11.47): Fin tur rapport og hyggelig søndags lesing. Jeg har selv Unna, så det blir interessant å høre mer om hvordan du sammenligner Unna og Soulo etter du får brukt Souloen over tid. Jag skulle Aldrig vara nöjd med ett så litet innertält som Solo men som ägaren av butiken beskriver nackdel med liten Absid får man tänka på att ej blöta ner innertältet när man går in i tältet och det regnar. Jag har HB unna. Jag lossar på kängorna och öppnar blixtlås på jackan öppnar ytter och inner tältet och vänder snabbt och sätter mig ner tar fram den lilla cellplast bit jag har i ryggen på ryggsäcken och sätter mig på den. Att ha 3 bågar är bra på vintern för att snö ska glida av men jag gillar ej klipps blir is i dessa samt tar lite tid att snäppa på jfr med Unna då man sätter i stängerna på någon minut och 4 linor och tältet är uppe och i nödfall kan du sätta i markpinnar inne från. Jag brukar ta in det mesta i innertältet som elektronik och alla kläderna om fuktigt ute och är man 193L och då även bred över axlar,ska då allt få plats jämte sig för tex fotvård eller ev lagning av kläder och mat om misstänker möss samt att jag har 2p tält HS sl när ett HB tält ej behövs och vill ha lite extra utrymme även hemma. Endret 16. september av Håkan S 2
+Kristian V. Skrevet 20. september Forfatter Skrevet 20. september Bjellesau skrev (På 14.9.2025 den 11.47): Fin tur rapport og hyggelig søndags lesing. Jeg har selv Unna, så det blir interessant å høre mer om hvordan du sammenligner Unna og Soulo etter du får brukt Souloen over tid. Takk, jeg har alltid likt Soulo, men trodde det var for trangt for meg som er 186cm/85kg, men det er det ikke fant jeg jo ut når jeg fikk testet det. Sekken på bildene er en 65l sekk, så passet helt greit i ytterteltet. Etter denne turen likte jeg teltet enda mer faktisk. Har jo et Enan jeg må få testet også, og liker jeg det like mye, så ryker nok kanske Unna'en, men jeg er særdeles dårlig på å selge ting, og kan jo være kjekt å ha til andre turer der man ikke trenger Soulo. Men sitter nå med 4 Hillebergtelt.. Unna, Soulo, Enan og Allak. Og planen er egentlig å ha ett telt for "alt mulig" vær - Soulo. Ett lettvektstelt for varmt sommervær uten fare for heftig vær - Enan, og ett telt om man har med selskap - Allak. Så Unna er egentlig litt til overs.. Men kjekt å ha 😜 sneakyowl skrev (På 15.9.2025 den 15.39): Flott rapport og bilder, som alltid! Den fjøla du har på noen av bildene er kanskje ikke helt for lettpakkerne, men tok seg pent ut på bildene! Takker, den fjøla var veldig kortreist heldigvis, da den lå ved en bålplass rett ved. Så den ble lagt pent tilbake. Stammer nok fra den lille bua som er bygget ikke langt fra der jeg hadde teltet. Har flaks med å stadig finne noe småplank eller større flate stein når jeg er på tur, liker å ha det som underlag Niri F. skrev (På 15.9.2025 den 21.08): Kan sterkt anbefale, til neste gang, å svinge bortom Hønsevassdalen, Hønsehelleren og Astridnatten. Var en tur i Hønsevassdalen sommeren 2023, og var fint der nede. Mye småfisk som vaket der, men det var og sykt mye mygg og knott der, så ble ikke så mye utforsking den kvelden eller dagen etter.. 2
SveNor Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober Utrolig inspirerende turbeskrivelse med fine bilder og tekster! Dette må du gjøre mer av! 1
+Espen Ørud Skrevet 22. oktober Skrevet 22. oktober (endret) Herlig! Her kom det tilbake gamle minner fra da jeg var noen turer til Lifjell i overgangen mellom 90- og 2000--tallet. Fikk assosiasjoner via kjekspakken på et av bildene dine. Husker jeg på en av turene hadde hatt tellefeil på antall dager på rundtur i Telemark og måtte bråhandle før noen dager på Lifjell. Lunch/frokost de dagene bestod utelukkende av Dessverre var mange av turene til Lifjell før digitalkameraet, men har likevel noen fine minnebilder fra turer dit. Endret 22. oktober av Espen Ørud 1
+Espen Ørud Skrevet 22. oktober Skrevet 22. oktober Tror jeg har medfødt hjerneskade ifht å huske gamle bilder. Ved første hurtiglesning av rapporten var det første som slo meg at "det bildet har jeg også et sted". Og joda, i arkivet fra 2001 fant jeg igjen bildet som var mellomlagret på netthinnen. Mitt fra 2001 til venstre, @Kristian V. sitt fra 2025 til høyre:
+sneakyowl Skrevet 22. oktober Pålogget Skrevet 22. oktober Det er litt snedig at sikkert samtlige som går opp de bakkene, snur seg og ser utsikten utover det flotte landskapet knipser "det samme bildet". Selvfølgelig selv skyldig Her fra en tur i 2021: 4 1
+Kristian V. Skrevet søndag kl 14:19 Forfatter Skrevet søndag kl 14:19 (endret) For min egen del, så er det alltid en liten pause og "snu seg og innta flott natur"-øyeblikk her, da dette er ca der tregrensa går, og man er ferdig med "helvettesbakkene" for å komme opp. Når man kommer hit, er man endelig "oppe på Lifjell" og roen kan komme 😊 Endret søndag kl 16:22 av Kristian V. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå