Gå til innhold
  • Bli medlem

Familievennlig telt for de varmeste dagene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer akkurat fra fjelltur med 2 små barn og vi holdt på å renne vekk den SINNSYKE varmen. Eneste teltet jeg har med plass til 3 i er Keb Endurance og det ble nærmest et kokekar. Ble på kanten til evakuering. 

Alternativer jeg har vurdert:

- Mesh innertelt til Keb

- Big Agnes Copper Spur HV UL

- Mer strategisk teltplass.. 

Hvilke andre alternativer har jeg som slipper luften inn, holder myggen ute og samtidig tåler unger? 

Annonse
Skrevet
northern_fov skrev (2 timer siden):

- Mesh innertelt til Keb

-

Bare glem det.

Et tunneltelt som ikke kan rulles opp i begge ender blir en bakerovn om sommeren. Kuppeltelt, eller annet telt, som kan åpnes med FULL mesh lufting i begge ender er MYE bedre på sommeren.

Vi bruker Marmot Vapor 4P på familieturer. Finnes nok andre som fungerer fint også.

• Liker 1
Skrevet

Flere dører, mer netting, høyt under taket hjelper men noe av det beste er om du klarer å få opp en tarp over teltet. Det finnes blant annet tarp som er laget i reflekterende materiale, altså at det har en tynn alufolie som en del av tarpen som reflekterer bort varmen. 

• Liker 1
Skrevet

De på clas er veldig små. Sjekk ut bushmen thermotarp. Hektapåtur har de f.eks. finnes i ulike str. For avkjøling bruker jeg sølvdelen mot sola. En slik tarp har nesten revolusjonert teltlivet mitt, spesielt turerb

i nord sommerstid. 

• Liker 1
Skrevet
northern_fov skrev (10 timer siden):

Bra tips her! Ser Clas Ohlson selger reflekterende tarp til 150 kr. Exped Lyra Har mye mesh ser jeg men med mindre plass i forteltene på den type telt så er det kanskje lurt å gå for 4p

Jeg tror reflekterende er gull for varmen. Jeg har aldri hatt en av disse "sølv" teltene, men en kjenning hadde ett slikt på 80 tallet og han  kunne sove frampå om morgenen, lenge etter at vi i mitt telt hadde flyktet ut fra stekeovnen vår . Enten klarte han varmen bedre, eller så var teltet bedre i solen.

Skrevet
19 minutes ago, Robinson said:

Jeg tror reflekterende er gull for varmen. Jeg har aldri hatt en av disse "sølv" teltene, men en kjenning hadde ett slikt på 80 tallet og han  kunne sove frampå om morgenen, lenge etter at vi i mitt telt hadde flyktet ut fra stekeovnen vår . Enten klarte han varmen bedre, eller så var teltet bedre i solen.

Sølv er kjøligere, det reflekterer bort en høyere andel av IR strålene. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.