Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye Alfa støvler, reklamasjonsgrunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettopp kjøpt meg den nye modellen Alfa Stette, brukt 2 dager på krevende Rondanetopper. Veldig god såle og lest, og ikke for varme i varmt sommervær (selv om de er goretex). Men: der "bøyen" på forfoten er, blir det en liten brett hvor overgangen fra såle til tekstil har løsnet litt, se merke. Det har bare løsnet helt i kanten, men det er jo bare etter to dagers bruk. Både innside og utside på begge ben. Er dette noe å reklamere på, eller har alle sko et sårt punkt her? 

20250710_171556.jpg

Annonse
Skrevet

Ja de der hadde jeg bare returnert, alfa er gode med reklamasjon, du får sikkert gavekort.
Kjøpte Stette selv for en drøy måned siden, men jeg fikk problem med at knekken traff rett på storetå neglen. Og siden de er så stive i stoffet så gjorde det vondt etter en times tid med rusling innendørs.

Skrevet

Ja, blir nok å fylle ut en reklamasjon. Kan jeg regne med at dette er et engangstilfelle mandagseksemplar, eller bør jeg regne med samme problem om jeg ber om et nytt par? Et generelt problem med Alfa sko?

Så kjedelig å skulle lete en ny runde etter ålrighte tursko...

Skrevet

Som nevn i annen tråd har samme skjedd med mine Stette etter 2-3 timers bruk. Virker nesten som om Dyneema-stoffet brukt over risten er for stivt slik at skoen får en unaturlig brett.

Blir nok reklamasjon her og, som er synd for jeg likte skoen. Mulig jeg prøver meg på en Bregne 2.0 da de har samme såle og lest.

Skrevet

Ja, sett Bregne men vet ikke hva jeg synes om Boa-snøring. Leste også et sted her at en hadde Bregne hvor sålene løsna fra skoen? Men det var kanskje forrige modell..

Skrevet
Guggen skrev (22 timer siden):

Ja, sett Bregne men vet ikke hva jeg synes om Boa-snøring. Leste også et sted her at en hadde Bregne hvor sålene løsna fra skoen? Men det var kanskje forrige modell..

Jeg kjøpte Bregne men de gikk i retur. Vanskelig å få stramma skikkelig med boa-snøring. Måtte hele tiden stramme etter og den ble litt "løs" i toppen.

Skrevet

Alfa Gren hadde samme brett. Den bretten gnagde fort to hull i hver i sko etter kona luftet hunden på en grusvei med de.

Vannet flommet inn i hullene, og det fungerer dårlig i Bergen…

Så jeg mener dette er an svakhet på mange alfa sko, der de benytter myk tekstil i kombinasjon med en tykkere tåkappe.

———

I ditt tilfelle, hvis det bare er det at stoffet har løsnet litt, hadde jeg dryppet ned en dråpe med lim, og brukt opp skoene. Mye mindre stress, og mer miljøvennlig. Greit at man skal reklamere på ting, men vi er blitt fin på det når det skal reklameres på alle slags detaljer.

Reklamer heller om du ser at de utvikler seg for mye over tid. De har god returordning.

Skrevet

De forrige støvlene mine var Bregne (1.0).  

De fikk en god del mil på seg men holdt ikke lenger enn ca 10 måneder. Jeg opplevde ikke noe problem med boa-snøringen, men måtte bruke de litt før jeg følte at de satt godt på foten.
Problemet med disse (og en del andre alfastøvler) er passformen. De er for smale foran og det blir gnissing på yttersiden av storetåa og yttersiden av lilletåa som fører til gigantiske trevler på føttene mine. Dette er jo høyst individuelt da og de funker sikkert for mange andre

Rent generellt er jeg skuffa over kvaliteten og holdbarheten til Alfa, men har ingenting å si på kundeservice der. Jeg tror de tradisjonelle walk king er det beste valget dersom man er ute etter fjellstøvler.

@Marius Engelsen Jeg er ikke uenig i tanken rundt miljøaspekt, men jeg er absolutt uenig i at man skal gatekeepe det å reklamere/klage på dårlige produkter. Det er opp til hver enkelt det vel?

Skrevet

Jeg er enig med hva du skriver her om holdbarheten @nem.

De siste 4-5 årene så har jeg opplevd på omtrent alle Alfa og Viking sko jeg har kjøpt at den gummiranden løsner relativt fort. Og jeg er mye utendørs og bruker mye sko.
Kvaliteten var betydelig bedre før. Jeg har vært sponset av Alfa og vært "ambassadør" siden 1994, og har sett kvaliteten gå gradvis nedover. Det mest ekstreme jeg har vært borte i var et par Walk King jeg fikk i 1995 som holdt 16 år. Alle Alfa og Viking jeg har kjøpt de siste 4-5 årene har ikke holdt 6 måneder engang før spesielt gummiranden løsner. Nå må jeg legge til at stort sett så er denne feilen bare kosmetisk. Skoene tar ikke inn vann selv om gummiranden har løsnet.

De terreng/tur/vandre/jakt sko jeg har hatt best erfaring med siste 5 årene er Salomon og spesielt Merrell. Alle jeg har hatt av disse - lave og halvhøye - har blitt slitt ut uten at noe har feilet på de. Er dessverre en trend jeg ser over flere produkter at Norsk kvalitet er nedadgående.

Skrevet
nem skrev (1 time siden):

@Marius Engelsen Jeg er ikke uenig i tanken rundt miljøaspekt, men jeg er absolutt uenig i at man skal gatekeepe det å reklamere/klage på dårlige produkter. Det er opp til hver enkelt det vel?

Jeg opplever ikke at jeg har sagt at det ikke er opp til hver enkelt å reklamere, så svaret på spørsmålet ditt er ganske enkelt: «ja». Det er selvsagt opp til hver enkelt. Samtidig mener jeg det er fullt mulig å ha en diskusjon om hvor grensen går for hva som er reklamasjonsverdig, uten at det nødvendigvis betyr at man «gatekeeper(?)».

Når det gjelder tåkappen: Hvis det kun er snakk om at det har løsnet en millimeter i et hjørne, og det ikke ser ut til å utvikle seg videre, så er det etter min mening på et nivå hvor man kanskje heller kan vurdere en svært rask og enkel reparasjon. Det er nesten ikke synlig på bildet, og etter litt bruk vil skoen uansett få mer slitasje. Hvis det derimot er tegn til at det utvikler seg – at tåkappen løsner mer, eller at det gnager hull – da er det selvfølgelig noe helt annet, og da bør man reklamere.

Mitt poeng er bare at man også bør ta med i vurderingen at produkter som returneres ofte blir destruert, selv om det kunne vært fikset med en dråpe lim eller noen sting. Jeg har selv spart både tid, penger, frustrasjon og miljøet på slike enkle småreparasjoner.

Så: Ta en vurdering basert på helheten – både skadeomfang, forventet utvikling og miljøaspektet – og gjør det som føles riktig for deg.

Skrevet

Ja, jeg er åpen for alt egentlig, for de er gode å gå I. Men når det skjer allerede etter 15 km , vel og merke i tøft terreng, så blir jeg jo usikker. Jeg trodde nå jeg "endelig" hadde kjøpt meg noen ok turstøvler. Jeg får se, kanskje jeg skal spørre dem om de kan sende meg limet de bruker så prøver jeg først med en dråpe lim oppi der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.