Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Annonse
Skrevet

Osprey Talon 32 eller 33 (tror det er to ulike versjoner) har vert min mest brukte dagstur sekk i mange år. Jeg er veldig fornøyd med den utenom at jeg syntes den blir for liten. Spesielt når det kommer til situasjoner hvor jeg får en del fisk eller du ønsker å ha med ekstra klær i tilfelle værforandring, men sekken ikke har plass til overs. Jeg har derfor vurdert en sekk på 38-48L en stund.

Du nevner jo en utstyrsliste: 

- Fluestang og det som hører med til fluefiske (håv,

- Mat og drikke

- Stormkjøkken med primus

- Mindre utstyr som solbriller, kikkert, kniv, øks, solkrem, sitteunderlag, førstehjelps kit..

Dette går helt fint inn på en 33L sekk.

Men hva hvis du vil ha med et sitteunderlag, hansker og en jakke? Kanskje det blir for varmt og du vil legge genseren i sekken for å gå i t-skjorte.

Kanskje du får noen kilo fisk du vil ha med hjem?

Da er det fort det blir trangt der inne.

Skrevet
Gabs88 skrev (3 minutter siden):

Osprey Talon 32 eller 33 (tror det er to ulike versjoner) har vert min mest brukte dagstur sekk i mange år. Jeg er veldig fornøyd med den utenom at jeg syntes den blir for liten. Spesielt når det kommer til situasjoner hvor jeg får en del fisk eller du ønsker å ha med ekstra klær i tilfelle værforandring, men sekken ikke har plass til overs. Jeg har derfor vurdert en sekk på 38-48L en stund.

Du nevner jo en utstyrsliste: 

Dette går helt fint inn på en 33L sekk.

Men hva hvis du vil ha med et sitteunderlag, hansker og en jakke? Kanskje det blir for varmt og du vil legge genseren i sekken for å gå i t-skjorte.

Kanskje du får noen kilo fisk du vil ha med hjem?

Da er det fort det blir trangt der inne.

Var det jeg var litt redd for, at den kanskje kan bli litt for liten..

Da vurderer jeg faktisk om jeg skal gå for en Osprey Men's Kestrel 38l i stedet for Talon, for været kan jo fort snu og man kan være heldig å få mye fisk også som du sier. Talon sekken er kanskje bedre på korte dagsturer.

Skrevet (endret)
9 minutes ago, Sputnik21 said:

Talon sekken er kanskje bedre på korte dagsturer.

Det er jo i grunn feks Primus og Fiskeutstyr som tar knekken på den, hvis du bare skal gå til en fjelltopp så er den jo helt perfekt.

Det sagt så kan du også vurdere alternativer som chest pack, rampetaske og liknende hvor du kan ha litt fiskeutstyr. Da får du det over i noe annet enn selve sekken, samt at det gir mer komfort hvis du skal oppholde deg i et område en stund.

Endret av Gabs88
Skrevet
Gabs88 skrev (14 minutter siden):

Det er jo i grunn feks Primus og Fiskeutstyr som tar knekken på den, hvis du bare skal gå til en fjelltopp så er den jo helt perfekt.

Det sagt så kan du også vurdere alternativer som chest pack, rampetaske og liknende hvor du kan ha litt fiskeutstyr. Da får du det over i noe annet enn selve sekken, samt at det gir mer komfort hvis du skal oppholde deg i et område en stund.

Ikke sant, og Primus med kasseroller + stekepanne vil i alle fall være med på hver tur jeg har med fiskestang, og går som regel turer i skog og mark/fjell med fiskestang :-)

Skrevet
4 minutes ago, Sputnik21 said:

Ikke sant, og Primus med kasseroller + stekepanne vil i alle fall være med på hver tur jeg har med fiskestang, og går som regel turer i skog og mark/fjell med fiskestang :-)

Primus, kasseroller og stekepanne er mer enn jeg noensinne har med meg på dagstur.  Hvis du skal ha såpass, tror jeg også 38L kan bli for lite. Du vil nok gjerne da ha 45.

Selv har jeg aldri med så mye på en dagstur.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror alle sekkene du lenker til er gode alternativer. 30-40 L synes jeg høres stort nok ut, men hvor mye fiskeutstyr du tenker å ha med har sikkert litt å si. Jeg klarer meg med stanga på utsiden av sekken og en veldig liten boks med en håndfull sluker...

Stormkjøkken, klær og litt annet tjafs bør fint gå i de sekkene.

Jeg har siklet på Fjällräven Kajka 35, mest fordi jeg har storsekker i Kajka-serien jeg er superfornøyd med. Likevel klyper jeg meg selv i armen og minner meg på at Savotta Jaakaari M-sekken jeg har egentlig er ypperlig til ALT dagsturbruk som fisketur, topptur, jakt osv osv. Enkel sekk som er bygd som en tanks og som er enkel å modifisere med ønskede ekstralommer.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet
Sputnik21 skrev (8 timer siden):

Har denne selv, hatt den i flere år nå og det er min desidert mest brukte dagstursekk når jeg ikke har med for mye foto og video utstyr. Selv om en sekk er noen liter større, er man ikke nødt å bruke det, så jeg hadde heller gått for 38 enn. 33, da de fysiske målene på selve sekken er marginale forskjeller mellom de to. 
Jeg er har også som @sneakyowl gått å siklet på Kajka, men prisen på den og antall sekker i boden gir lite eller dårlig grunnlag for å kjøpe en bare pga lyst 😂

Skrevet

Jeg synes alltid det er greiere med litt før mye plass, enn litt for lite. 40-45 liter er greit til det meste, hvis man ikke bare skal ha med termos og noen skiver liksom.

Litt større sekk veier ikke mye mer, og er ofte bedre å bære.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har sagt det alt for mange ganger før, men:

Jeg bruker en Osprey 105-liter på så vel dagsturer som langturer. Da har jeg èn sekk som er stor nok til mine lengste turer med telt og greier og så trenger jeg ikke bruke penger på mer enn 1 sekk. Sekken er såpass lett i seg selv at det utgjør minimal forskjellig. (Hvis du likevel har eller skal ha en storsekk altså....)

Og så er det nesten plass til hele fisken i sekken de dagene man får noe som er verdt å ta med hjem...

845b06da7b459063e0c18ed200dafb2e.jpeg.50f9f67d22a9dcce7372d3d3a445443a.thumb.jpeg.b8bcf45b046c61b607d71e56bdf3ee06.jpeg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 6
Skrevet
tshansen skrev (6 timer siden):

Har denne selv, hatt den i flere år nå og det er min desidert mest brukte dagstursekk når jeg ikke har med for mye foto og video utstyr. Selv om en sekk er noen liter større, er man ikke nødt å bruke det, så jeg hadde heller gått for 38 enn. 33, da de fysiske målene på selve sekken er marginale forskjeller mellom de to. 
Jeg er har også som @sneakyowl gått å siklet på Kajka, men prisen på den og antall sekker i boden gir lite eller dårlig grunnlag for å kjøpe en bare pga lyst 😂

Kajka frister den også, men ser den er betydelig dyrere enn Osprey Kestrel. Så mulig jeg går for Kestrel i første omgang, for det høres ut som det er mye sekk for pengene :-)

Skrevet
jso skrev (5 timer siden):

Jeg synes alltid det er greiere med litt før mye plass, enn litt for lite. 40-45 liter er greit til det meste, hvis man ikke bare skal ha med termos og noen skiver liksom.

Litt større sekk veier ikke mye mer, og er ofte bedre å bære.

Tenker det samme at heller litt for mye plass enn for lite..

Skrevet
sneakyowl skrev (6 timer siden):

Jeg tror alle sekkene du lenker til er gode alternativer. 30-40 L synes jeg høres stort nok ut, men hvor mye fiskeutstyr du tenker å ha med har sikkert litt å si. Jeg klarer meg med stanga på utsiden av sekken og en veldig liten boks med en håndfull sluker...

Stormkjøkken, klær og litt annet tjafs bør fint gå i de sekkene.

Jeg har siklet på Fjällräven Kajka 35, mest fordi jeg har storsekker i Kajka-serien jeg er superfornøyd med. Likevel klyper jeg meg selv i armen og minner meg på at Savotta Jaakaari M-sekken jeg har egentlig er ypperlig til ALT dagsturbruk som fisketur, topptur, jakt osv osv. Enkel sekk som er bygd som en tanks og som er enkel å modifisere med ønskede ekstralommer.

Kajka virker som en veldig spennende sekk, til tross prisen. 

Hvordan er kvaliteten, er det en typisk sekk man kan ha i mange år? :)

Skrevet
Sputnik21 skrev (5 minutter siden):

Kajka virker som en veldig spennende sekk, til tross prisen. 

Hvordan er kvaliteten, er det en typisk sekk man kan ha i mange år? :)

Vet ikke, da jeg ikke har den selv - Men jeg antar basert erfaring med andre store Kajka-sekker jeg eier at denne på 35 L er minst like slitesterk og holder i mange år :) 

Skrevet
sneakyowl skrev (46 minutter siden):

Vet ikke, da jeg ikke har den selv - Men jeg antar basert erfaring med andre store Kajka-sekker jeg eier at denne på 35 L er minst like slitesterk og holder i mange år :) 

Da får jeg se om det blir en Kajka etterhvert også, i større volum :)

Skrevet
Espen Ørud skrev (4 timer siden):

Jeg har sagt det alt for mange ganger før, men:

Jeg bruker en Osprey 105-liter på så vel dagsturer som langturer. Da har jeg èn sekk som er stor nok til mine lengste turer med telt og greier og så trenger jeg ikke bruke penger på mer enn 1 sekk. Sekken er såpass lett i seg selv at det utgjør minimal forskjellig. (Hvis du likevel har eller skal ha en storsekk altså....)

Og så er det nesten plass til hele fisken i sekken de dagene man får noe som er verdt å ta med hjem...

845b06da7b459063e0c18ed200dafb2e.jpeg.50f9f67d22a9dcce7372d3d3a445443a.thumb.jpeg.b8bcf45b046c61b607d71e56bdf3ee06.jpeg

Siden jeg ikke får noe særlig fisk for tiden vil jeg ha meg frabedt slike skrytebilder 😂

• Hehe 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.