Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo et problem i dag at alt skal være så lettvint, så det sitter langt inne for markedsføringsfolka til produsentene å være ærlige. I katalogen står det at en primus funker på brensel X, Y og Z. Enten funker den eller ikke, uten nærmere opplysninger. Jeg skjønner jo at det er vanskelig å selge "Funker bra på bensin, men kan forsåvidt også brukes på parafin, men det er ikke det vi helst anbefaler. I nødsfall kan du også bruke diesel. Det burde du virkelig ikke gjøre, men du kan." 

  • Hehe 1
Annonse
Skrevet
  1.  
dsk skrev (29 minutter siden):

Desverre så stupte optimuskvaliteten da de flyttet produksjonen. De gaml Novaene uten grønnlakkert "ratt" er stort sett supre, og går på parafin som primærdrivstoff uten problemer. De senere er ikke noe tess på parafin, men funker på bensin. "Multifuel" er normalt en brenner som også kan brukes på noe annet enn hovedbrennstoffet, men det sitter langt inne å si for en selger :-) 

MIn er altså "den gamle" Elgkalven har en med grønt "ratt". Da vi  3. gangen hadde byttet oss frem til en uten produsjonsrester mm. har den funket OK. Når jeg en gang besøker henne skal jeg prøve den med tennveske og se om det er noen forskjell. Det skal vel være samme dyse-diameter?? 

Det er selvfølgelig rasjonelt med samme fuel overalt inkl. reserve. Derfor bruker jeg også tennvesken i forvarmingen ved å sippe litt ut i underskålen. Det soter kanskje litt, men ikke i dysen, bra inn i Trangiaen, som uansett skal rengjøres etter tur. 

Bråkebrennerens hvesen er et beroligende element på tur. Man hører, at alt funker - også under simmerkoking av høyere gastronomi!

Elgen

Skrevet

Jeg bruker samme dyse på alt, det funker til og med på butan .   Standarden har blitt white spirit,  men jeg fyller på med det jeg har.  Spiller ingen rolle om du blander...

  • Liker 2
Skrevet
dsk skrev (3 timer siden):

Spiller ingen rolle om du blander...

Blandingsmisbruk!😉 Jeg har engang forsøkt blanding av sprit og tennveske i ulike forhold på Trangia spritbrenner! Det var en sotbombe!!

Elgen

Skrevet (endret)

Etterfyller med det jeg har av parafilignende og primusbensin. Ikke sprit.
Sprit er for forvarming, og spritbrennere som Trangia ++   Sprit vil ofte forårsake at gummipakninger sveller og går istykker når de senere kommer i kontakt med oljeprodukter som parafin.  Typisk Optimus 111 med struperør og spritdyse fungerer OK, men når man da går tilbake til parafin så oppstår problemene etter en stund.
Jeg er forøvrig glad i å blande 10% metanol i rødspriten, da unngår jeg all soting ved forrvarming, eller ved bruk av Trangia.  Man må selvsagt ta hensyn til giftigheten.  


 

Endret av dsk
Mer tekst
Skrevet

Etter å ha lest og vurdert det jeg finner av stoff, deriblant et lite dykk i Randulf Valle sine CO-målinger, så virker det ikke veldig aktuelt med en slangebrenner som reserve til 111 bråkebrenner for fyring med parafin på pulkturer. Planen da er heller å plukke ut brenner tank m/pumpe fra en annen 111 og ha med som reserve i f.eks. en plastboks. Mye lettere å pakke om man fjerner brenneren fra tanken, men da er man avhengig av et lokk til tanken der brenneren skal monteres. Noen som har tips til tett lokk som kan passe?

Til bruk i sekk høst og vinter satser jeg på en multifuelbrenner som går greit på bensin, og lener mot Omnilite TI pga. vekten. Ikke den med lavest CO, men til dette bruket er det som regel greit å ihvertfall ha døren åpen ved varming av vann, så blir nok ikke et problem. Dragonfly og Omnifuel er andre kandidater.

Skrevet
foroll skrev (1 time siden):

Etter å ha lest og vurdert det jeg finner av stoff, deriblant et lite dykk i Randulf Valle sine CO-målinger, så virker det ikke veldig aktuelt med en slangebrenner som reserve til 111 bråkebrenner for fyring med parafin på pulkturer. Planen da er heller å plukke ut brenner tank m/pumpe fra en annen 111 og ha med som reserve i f.eks. en plastboks. Mye lettere å pakke om man fjerner brenneren fra tanken, men da er man avhengig av et lokk til tanken der brenneren skal monteres. Noen som har tips til tett lokk som kan passe?

 

Man betaler med ekstra vekt når man har med seg en 111. Men til gjengjeld er den da så solid bygget, og har bombesikker emballasje, slik at man ikke trenger reservebrenner med mindre man skal alene over Nordpolen eller Grønland.

Dette er belønniningen man mottar for å ta med en tung 111 brenner.

 

Det som kan være greit å ha med som ekstra sikring er:

- Tanklokkpakningen kan bli dårlig før eller siden. Ingen krise, du klarer nok turen allikevel, og legger litt papp eller noe mot tanklokkpakningen som en midlertidig fix. Men ta gjerne med et tanklokk med nye pakninger.

- Grafittpakningen: Denne ryker kun under demontering av brenner, jeg har aldri hørt at denne kan svikte under bruk. Den går aldri ut på dato, slik gummi gjør. Lekker den, strammer man bare litt. Men den veier 1,5 gram, så du kan ha med en slik.

- Pumpelæret. Om det er o-ring, ta med en ekstra o-ring. Om det er lærpakning, sjekk og smør det før tur. (Ta med ekstra om du virkelig tror dette kan ryke helt. Kanskje montert på en ekstra pumpestang, for dette er litt knotete å skifte.)

- Returventilen. Pakningen i denne kan bli dårlig, men den ryker ikke plutselig. Du klarer fint turen allikevel, men noen dråper drivstoff kan lekke ut i pumpehuset når den er trykksatt. Du kan ta med en ekstra ventil. Husk at du trenger reguleringsrattet som kan brukes til å skifte denne ventilen.

- Dyse, brennerhodet, rensenål. Ingenting av dette trengs å fikses på tur. Om det kommer en flamme opp ved siden av dysen er denne løs, det fikses enkelt med å stramme den.

———

Jeg skjønner tankegangen din med å ha en reserveløsning, men her er du veldig sikker uansett.

Om du allikevel vil ha forslag til lokk til tankrøret og brennerøret til reservebrenneren foreslår jeg teip. Husk en fastnøkkel, en leatherman strammer ikke godt nok. Men reservetank er kanskje å ta litt hardt i? Hva med bare brennerhode og en fastnøkkel?

 

Skrevet
6 minutes ago, Marius Engelsen said:

Man betaler med ekstra vekt når man har med seg en 111. Men til gjengjeld er den da så solid bygget, og har bombesikker emballasje, slik at man ikke trenger reservebrenner med mindre man skal alene over Nordpolen eller Grønland.

Dette er belønniningen man mottar for å ta med en tung 111 brenner.

 

Det som kan være greit å ha med som ekstra sikring er:

- Tanklokkpakningen kan bli dårlig før eller siden. Ingen krise, du klarer nok turen allikevel, og legger litt papp eller noe mot tanklokkpakningen som en midlertidig fix. Men ta gjerne med et tanklokk med nye pakninger.

- Grafittpakningen: Denne ryker kun under demontering av brenner, jeg har aldri hørt at denne kan svikte under bruk. Den går aldri ut på dato, slik gummi gjør. Lekker den, strammer man bare litt. Men den veier 1,5 gram, så du kan ha med en slik.

- Pumpelæret. Om det er o-ring, ta med en ekstra o-ring. Om det er lærpakning, sjekk og smør det før tur. (Ta med ekstra om du virkelig tror dette kan ryke helt. Kanskje montert på en ekstra pumpestang, for dette er litt knotete å skifte.)

- Returventilen. Pakningen i denne kan bli dårlig, men den ryker ikke plutselig. Du klarer fint turen allikevel, men noen dråper drivstoff kan lekke ut i pumpehuset når den er trykksatt. Du kan ta med en ekstra ventil. Husk at du trenger reguleringsrattet som kan brukes til å skifte denne ventilen.

- Dyse, brennerhodet, rensenål. Ingenting av dette trengs å fikses på tur. Om det kommer en flamme opp ved siden av dysen er denne løs, det fikses enkelt med å stramme den.

———

Jeg skjønner tankegangen din med å ha en reserveløsning, men her er du veldig sikker uansett.

Om du allikevel vil ha forslag til lokk til tankrøret og brennerøret til reservebrenneren foreslår jeg teip. Husk en fastnøkkel, en leatherman strammer ikke godt nok. Men reservetank er kanskje å ta litt hardt i? Hva med bare brennerhode og en fastnøkkel?

 

Gode tips! Har et repkit som inneholder det meste det, så godt berget sånn. Litt av tanken bak ekstra brenner er å kunne fyre den opp noe man feilsøker den andre. Da er det bare de to skruene på siden av tanken så er ny brenner montert i kassa. Tenkte å legge med riktig fastnøkkel i kortversjon. Vet du om ventilen nede i pumpehuset kan løsnes med alle typene ratt? 

Skrevet
foroll skrev (1 time siden):

Vet du om ventilen nede i pumpehuset kan løsnes med alle typene ratt? 

Kun med rattet som kalles «multinøkkel». Altså det som har sort plast. Den ene enden passer til returventiler og dyser (men kommer kun til dysene på stillebrennere), den andre enden passer til mutteren til justeringsventilen.

Hvis du tenker å ha med en ekstra brenner og tank, så er det vel egentlig ikke noe særlig poeng å feilsøke før man kommer hjem, med mindre man vil ha noe å pusle på med. Man bare bytter innmat i kassen, og ferdig med den ;)

  • Takk 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (På 30.4.2025 den 15.24):

210 har koniske gjenger mot tanken. Uansett hvor hardt jeg strammer, og selv med tettemidler i gjengene, blir tanken til etterhvert så varm at den svetter parafin i gjengene, og det blir en gradvis økende eim av parafindamp i teltet. Har hørt om flere som har samme erfaringer med denne når den brukes inne i telt.

Audå. Då er han ikkje brukande. Alle mine (eg har 3 stk) er tette. Men det går ikkje å bytte brennarane mellom tankane, då er dei ikkje tette. 

Optimus 00, Radius 21 og Manaslu 96 har andre gjenger, og blypakning. Desse passar omkvarandre på tvers av produsentane.

Marius Engelsen skrev (På 30.4.2025 den 15.24):

 

Jeg endte opp med å selge min, hovedsakelig på grunn av at det var mer styr enn med en 111 med reguleringsratt og kasse med plass til alt, hvor alt er satt sammen på forhånd.

Det er grunnen til at eg brukar 111, men bare når eg brukar pulk.

Eg har heldigvis råd til å behalde begge typer, så eg kan ha ein lettare brennar når han skal transporterast i sekk. Det var også del av det trådstartar spør om. Dersom eg skulle ha med meg ein ekstra brennar, bare som reserve i tilfelle 111 skulle svikte meg, hadde eg valt Manaslu 96. Manaslu 96 er, pga mindre tank, litt lettare og litt meir kompakt enn Optimus 00, Primus 210 og Radius 21.

Marius Engelsen skrev (På 30.4.2025 den 15.24):

210/00 må jo demonteres hver gang, ellers tar den relativt stor plass i bagasjen.

Desse demonterast for transport, det er einaste måte å unngå parafinsøl.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.