Gå til innhold
  • Bli medlem

Slangeprimus som fungerer ok på parafin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo et problem i dag at alt skal være så lettvint, så det sitter langt inne for markedsføringsfolka til produsentene å være ærlige. I katalogen står det at en primus funker på brensel X, Y og Z. Enten funker den eller ikke, uten nærmere opplysninger. Jeg skjønner jo at det er vanskelig å selge "Funker bra på bensin, men kan forsåvidt også brukes på parafin, men det er ikke det vi helst anbefaler. I nødsfall kan du også bruke diesel. Det burde du virkelig ikke gjøre, men du kan." 

• Hehe 1
Annonse
Skrevet
  1.  
dsk skrev (29 minutter siden):

Desverre så stupte optimuskvaliteten da de flyttet produksjonen. De gaml Novaene uten grønnlakkert "ratt" er stort sett supre, og går på parafin som primærdrivstoff uten problemer. De senere er ikke noe tess på parafin, men funker på bensin. "Multifuel" er normalt en brenner som også kan brukes på noe annet enn hovedbrennstoffet, men det sitter langt inne å si for en selger :-) 

MIn er altså "den gamle" Elgkalven har en med grønt "ratt". Da vi  3. gangen hadde byttet oss frem til en uten produsjonsrester mm. har den funket OK. Når jeg en gang besøker henne skal jeg prøve den med tennveske og se om det er noen forskjell. Det skal vel være samme dyse-diameter?? 

Det er selvfølgelig rasjonelt med samme fuel overalt inkl. reserve. Derfor bruker jeg også tennvesken i forvarmingen ved å sippe litt ut i underskålen. Det soter kanskje litt, men ikke i dysen, bra inn i Trangiaen, som uansett skal rengjøres etter tur. 

Bråkebrennerens hvesen er et beroligende element på tur. Man hører, at alt funker - også under simmerkoking av høyere gastronomi!

Elgen

Skrevet

Jeg bruker samme dyse på alt, det funker til og med på butan .   Standarden har blitt white spirit,  men jeg fyller på med det jeg har.  Spiller ingen rolle om du blander...

• Liker 2
Skrevet
dsk skrev (3 timer siden):

Spiller ingen rolle om du blander...

Blandingsmisbruk!😉 Jeg har engang forsøkt blanding av sprit og tennveske i ulike forhold på Trangia spritbrenner! Det var en sotbombe!!

Elgen

Skrevet (endret)

Etterfyller med det jeg har av parafilignende og primusbensin. Ikke sprit.
Sprit er for forvarming, og spritbrennere som Trangia ++   Sprit vil ofte forårsake at gummipakninger sveller og går istykker når de senere kommer i kontakt med oljeprodukter som parafin.  Typisk Optimus 111 med struperør og spritdyse fungerer OK, men når man da går tilbake til parafin så oppstår problemene etter en stund.
Jeg er forøvrig glad i å blande 10% metanol i rødspriten, da unngår jeg all soting ved forrvarming, eller ved bruk av Trangia.  Man må selvsagt ta hensyn til giftigheten.  

Endret av dsk
Mer tekst

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.