Gå til innhold
  • Bli medlem

X-Dome 2, hvilken versjon kjøpte du?  

6 stemmer

1. 1. X-Dome 2 er lansert, med 4 valg så langt. Hva gikk du for?

• Regular (mesh) + Regular poles
      1
    • Regular (mesh) + Short poles
      1
    • Solid + Regular poles
      4
    • Solid + Short poles
      0

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Har ikke bestilt, men sikler på regular med regular poles og footprint. Litt usikker på om bunnen i teltet tåler bikkja bare 😕

Skrevet (endret)

Hva er egentlig hensikten med to ulike stangsett? Er det noen nedsider ved å velge short, som KAN være mer pakkvennlig?

Første X Dome floppet ganske greit, men jeg er spent på å se om de har lært... :) 

Et interessant telt!

Endret av sneakyowl
Skrevet
sneakyowl skrev (7 minutter siden):

Hva er egentlig hensikten med to ulike stangsett? Er det noen nedsider ved å velge short, som KAN være mer pakkvennlig?

Første X Dome floppet ganske greit, men jeg er spent på å se om de har lært... :) 

Et interessant telt!

Han skriver selv at den ulike lengden er der for at folk med behov for kortere stangledd ved pakking likevel kan kjøpe teltet. Kortere ledd gir litt økt vekt, 365 mot 330 gram. Bærestyrken skal være lik. 

X-Dome 1 har vel ikke floppet, de hadde problemer med en leveranse av stenger som skal være fikset, ellers er det vel ikke meldt om store feil?

• Liker 1
Skrevet

Har ikke bestilt, men kommer nok til å gjøre det. Venter til jeg skal over dammen på sykkeltur og slektstreff i sommer, for å spare frakt og moms.

Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe xdome1+ og en xmid2 men tipper det blir bare xdome2. Vet ikke om jeg skal gå for mesh eller solid. Jeg er usikker på hvor pustende «solid» er. Etter en ugrei erfaring med Lanshan2 «4-sesong» som hadde lite mesh og mye kondens er jeg skeptisk til «solid».

Et annet «problem» er at jeg allerede har et Arcdome ultra 2. Det blir litt vel mye overlapp mellom de to teltene.

Skrevet
ost skrev (9 timer siden):

X-Dome 1 har vel ikke floppet, de hadde problemer med en leveranse av stenger som skal være fikset, ellers er det vel ikke meldt om store feil?

Litt flåsete sagt og litt farget av clickbait på YouTube, men floppet i forhold til forventningene og hypen. Med oppdatert versjon av den ute på så kort tid (under ett år?) tror jeg Durston er enig i at førsteutgaven ikke traff helt.

Uansett en digresjon! Jeg er spent på å lese om brukererfaringene av X-Dome 2 og ev "nyere" X-Dome 1+.

Skrevet

Ser jo absolutt interessant ut! Mitt eneste spørsmål er om designet er robust nok for den norske fjellheimen? Arealet tilsier stort vindfang og man må nok være bevisst på vindretning og finne le. Bra at man kan forsterke med gåstaver. 
Har gode erfaringer med X-mid solid og hadde ikke valgt noe annet enn solid i X-dome heller. 
Konklusjonen er at flest mulig må kjøpe teltet og få testet det i norske forhold, slik at jeg kan komme etter😅

Skrevet
rk skrev (5 timer siden):

Ser jo absolutt interessant ut! Mitt eneste spørsmål er om designet er robust nok for den norske fjellheimen? Arealet tilsier stort vindfang og man må nok være bevisst på vindretning og finne le. Bra at man kan forsterke med gåstaver. 
Har gode erfaringer med X-mid solid og hadde ikke valgt noe annet enn solid i X-dome heller. 
Konklusjonen er at flest mulig må kjøpe teltet og få testet det i norske forhold, slik at jeg kan komme etter😅

Jeg har forstått det slik at xdome 1+ med gåstaver tåler mer vind enn xmid så jeg vil tro det samme gjelder xdome2.

@rk Hvordan er solid-delen av innerteltet? Samles det kondens på det eller er det pustende nok?

Skrevet (endret)

Har vekslet mellom et MSR Freelite og X-miden siste året. Freeliten var som en episode Åndenes Makt, fryktelig gjennomtrekk. Men ingen kondens. X-mid i solid er utrolig mye lunere, men har heller aldri hatt problemer med kondens i den heller.  Det er selvfølgelig mer tendenser i X-mid’en enn f.eks i Freeliten, men nok lufting til at det ikke er et problem. 
X-dome blir enda mer interessant om det stemmer at den tåler mer enn X-mid. 

Endret av rk
  • Liker 1
Skrevet (endret)
rk skrev (34 minutter siden):

X-dome blir enda mer interessant om det stemmer at den tåler mer enn X-mid. 

Fra en på reddit

Sitat

I emailed Durston a few weeks back about the storm worthiness of both of these because I had the essentially the same question. I got an excellent and very detailed response so I’ll just quote the relevant section here. Hope it helps!

“The trekking pole structure of the X-Mid is very strong but also reliant on being pitched well (e.g. good stakes, add guylines when needed) whereas the tent pole structure of the X-Dome is a bit simpler to have good results with because it is freestanding and less depending on proper setup (although good stakes and guylines can still be important). Overall, we think of both of these tents as being approximately about the same in terms of their strength limits where they are both very good for a 3 season tent so we call them “3+ season tents”, but also they are not intended as 4-season tents for severe mountaineering conditions.

Where our tents can approach that is when optional trekking poles are used in the X-Dome so that it has both a tent pole structure AND a trekking pole structure. Like this strength is even higher and it is strong enough for major snowloads. We still don’t recommend it for severe mountaineering use because other components like the fabrics are lighter than you would typically see in that type of tent, but it is approaching that capability. So both the X-Mid and X-Dome tents perform excellent in the context of a being a 3 or 3+ season tent, and then the X-Dome with the optional trekking poles is approaching 4 season capability. All of our tents can be used in most winter conditions, but the X-Dome with the optional poles is more suited to very high winds and major snowloads.”

Herr Durston har også sagt i flere videoer at staver hjelper mot sterk vind mot dørsidene.

Endret av DrKneipp
  • Takk 1
Skrevet

Ikke bestilt enda. Ser jo bra ut x-dome 2.
jeg har i mange år brukt Big Agnes Copper Spur UL2 og vært veldig fornøyd med det. Begynner bli litt slitt, er fra 2009. Ser de og har utvidet modellutvalg med XL versjon som er litt lengre og har innertelt som ikke smalner mot fotenden i tillegg til de vanlige modellene.  Men det koster 100US mer.
Ser en fordel med X-dome at det kan settes opp samlet mens BA settes normalt inner først. Har egentlig aldri vært noe problem når jeg har vært på tur men tar litt lengre tid.
Må tenke litt, det koster jo noen kroner for x-dome 2 selv om det prismessig ikke er ille sammenlignet med mange andre produsenter.
Tror i tilfelle at det blir Solid med vanlig regular stanglengde.

Skrevet

Selv gikk jeg for Solid / Regular selv.

Tipper dette er godt egnet til småturer med guttungen, eller sammen med kompiser hvor vi ikke ligger i lavo/større telt f.eks, og på turer på jobb i skole hvor vi ikke hengekøyer.

Likte X-Mid veldig godt, men er stor fan av selvstående telt. 1+ ble akkurat litt for liten, så jeg har venta lenge på Dome 2.

Venter derfor i spenning! :) 

• Liker 1
Skrevet

Er på utkikk etter nytt telt og kom over denne tråden.

Hva gjør at X-Dome 2 skiller seg ut fra telt som f.eks Helsport Reinsfjell Pro/Light? :) Ser X-Dome har fått gode tilbakemeldinger

Skrevet
1 hour ago, Sputnik21 said:

Er på utkikk etter nytt telt og kom over denne tråden.

Hva gjør at X-Dome 2 skiller seg ut fra telt som f.eks Helsport Reinsfjell Pro/Light? :) Ser X-Dome har fått gode tilbakemeldinger

Vekt og pris er jo to sentrale faktorer iallefall.. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.