Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 hour ago, Kjell Iver said:

Jeg har litt vanskelig med å forstå at "alle" absolutt skal/må følge i hans fotspor. Verneformålene med nasjonalparkene er ofte å ta vare på et urørt naturområde, og denne Monsen-effekten er ikke udelt positivt. 

Statusen i seg selv har jo en tendens til å føre til økt trafikk i nasjonalparkene, uavhengig av Monsen. Det er et lite paradoks at når er område blir designert som Nasjonalpark/Verneområde så har naturslitasjen en tendens til å øke. 

De mest urørte områdene finner du stort sett utenfor nasjonalparkene. 

Samtidig så gjør jo det at Monsen viser frem Nasjonalparkene at vi blir mer bevisste på dem og kanskje setter litt ekstra pris på dem, uavhengig av om vi besøker dem eller ikke. 

Endret av Gabs88
  • Liker 2
Annonse
Skrevet (endret)

Fykantrappa utenfor Glomfjord gikk fra 2 000 besøkende i året, til over 20 000 på to år. Statkraft, som eier trappa, fikk panikk og stengte den for allmenn ferdsel. Typisk ketchup-effekt, skapt av reiselivet. Hadde vært gøy og sett hvor mange kampanjer VisitBodø kjørte på Fykantrappa. 

Mitt store ønske for Monsen og nasjonalparkene, er at Saltfjellet-episoden bruker filmmateriell fra turen Monsen måtte avbryte i vinter. Det har vel aldri skjedd i hans serier at Monsen måtte snu. I episoden fra Dovrefjell gikk han vel ned før planlagt på grunn av uværet "Hans". Det tror jeg er det nærmeste jeg har sett retrett?

Akkurat DET er et pedagogisk poeng som disse tur-seriene mangler. Den helga han startet opp innspillinga var det to redningsaksjoner på Saltfjellet. Slik så det ut når Røde Kors kom fram til den tyske turgåeren, som hadde lagt seg inn i teltet sitt, 3 km fra E6. Han hadde aldri blitt funnet, om han ikke hadde InReach (eller liknende). Det var så vidt toppen på teltet stakk opp over snøen, og det var så si null sikt. Røde Kors måtte ha bistand fra reindrifta for å klare å kjøre scooter i området. 

image.png.eb4c89db357afd00c08dbe797abc702f.png

Bilde: Lokalt røde kors

I serien "Helt Alene" møter vi en ung gutt som skal gå fra Lønsdal til Kystriksveien. Etter tre dager med pissregn endrer han kurs og går ned til Beiarn. Episoden preges av at gutten er laaaaangt nede i kjelleren, og gråter nesten hele veien. Det er noe ekte og deilig med tur-serier hvor det ikke er blå himmel, stor ørret og rosenrødt hele veien. 

Filminga i Lars Monsen og nasjonalparkene ble gjennopptatt i sommer. Jeg frykter at det blir en ren sommerepisode, men håper at de viser retretten fra i vinter!

Endret av ingen87
  • Liker 6
Skrevet
ingen87 skrev (1 time siden):

Mitt store ønske for Monsen og nasjonalparkene, er at Saltfjellet-episoden bruker filmmateriell fra turen Monsen måtte avbryte i vinter.

Enig, det hadde vært bra å få se mer av den type ting!

Vi har vel alle en tendens til å romantisere det meste som har med tur å gjøre. Røk på en snuing selv i sommer, enda det var fint vær - det var ganske skummelt, faktisk en direkte farlig episode. Så ja, det er en viktig del av det hele at slikt kan skje, og at man må ta de riktige vurderingene.

• Liker 2
Skrevet
ingen87 skrev (5 timer siden):

Fykantrappa utenfor Glomfjord gikk fra 2 000 besøkende i året, til over 20 000 på to år. Statkraft, som eier trappa, fikk panikk og stengte den for allmenn ferdsel. Typisk ketchup-effekt, skapt av reiselivet. Hadde vært gøy og sett hvor mange kampanjer VisitBodø kjørte på Fykantrappa. 

Mitt store ønske for Monsen og nasjonalparkene, er at Saltfjellet-episoden bruker filmmateriell fra turen Monsen måtte avbryte i vinter. Det har vel aldri skjedd i hans serier at Monsen måtte snu. I episoden fra Dovrefjell gikk han vel ned før planlagt på grunn av uværet "Hans". Det tror jeg er det nærmeste jeg har sett retrett?

Akkurat DET er et pedagogisk poeng som disse tur-seriene mangler. Den helga han startet opp innspillinga var det to redningsaksjoner på Saltfjellet. Slik så det ut når Røde Kors kom fram til den tyske turgåeren, som hadde lagt seg inn i teltet sitt, 3 km fra E6. Han hadde aldri blitt funnet, om han ikke hadde InReach (eller liknende). Det var så vidt toppen på teltet stakk opp over snøen, og det var så si null sikt. Røde Kors måtte ha bistand fra reindrifta for å klare å kjøre scooter i området. 

image.png.eb4c89db357afd00c08dbe797abc702f.png

Bilde: Lokalt røde kors

I serien "Helt Alene" møter vi en ung gutt som skal gå fra Lønsdal til Kystriksveien. Etter tre dager med pissregn endrer han kurs og går ned til Beiarn. Episoden preges av at gutten er laaaaangt nede i kjelleren, og gråter nesten hele veien. Det er noe ekte og deilig med tur-serier hvor det ikke er blå himmel, stor ørret og rosenrødt hele veien. 

Filminga i Lars Monsen og nasjonalparkene ble gjennopptatt i sommer. Jeg frykter at det blir en ren sommerepisode, men håper at de viser retretten fra i vinter!

Det blir vintertur på Monsen også nå på nyåret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.