Gå til innhold
  • Bli medlem

Å elske fjellet


Tom

Anbefalte innlegg

Jeg bor jo på fjellet, og i går så gjorde jeg en tabbe :lol:

Jeg tok på meg joggesko og jogget meg en tur på noen km..

Det er det værste jeg har gjort :!: Lengtet så veldig etter en skitur at jeg trodde jeg skulle bli gal!!

Så gjett om valget var enkelt i dag :D Ble ikke joggesko får å si det sånn :lol: !

Den lengselen som sitter i kroppen når man elsker fjellet kan ikke måle seg med noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Poenget mitt er:

du kan enten si

"jeg trives i fjellet" - OK!

"jeg elsker fjellet av hele mitt hjerte" - kvalmt og patetisk utsagn i mine øyne

(jeg anklager ikke tom for å si dette, han stiller egentlig bare et spørsmål)

Men smaken er som baken, så sikkert mange andre som har et annet syn på saken.

Hmm... trives? Betyr det å være glad i/å elske noe? Tror du surrer litt med synonymene jeg nå...

Hadde jeg brukt et slikt kraftuttrykk som "Jeg trives" når jeg skulle fortelle kona at..., så hadde ho leita fram både kjevle og steikepanne.. :lol:

Nei, her er Fru fordomm og Herr Jante ute å går hånd i hånd...

Jeg synes uansett det er teit når folk forteller høylytt om hvordan de "elsker" fjellet, når de egentlig bare er opptatt å fremstå som prektig for andre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et mål i seg selv - eller på noen måte spesielt høyverdig - å være politisk ukorrekt? Uttrykket politisk korrekt synes å ha blitt et moteuttrykk blandt folk i en del politiske miljøer som er sure fordi de fleste oppegående og artikulerte mennesker har andre oppfatninger enn dem. Så tyr man til begrepet politisk korrekt som et skjellsord. Tydeligvis et trendy skjellsord for mange.

Så platt, så platt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo jeg snakka med en del selvutnevnte fjellidealister som bruker slike amorøse uttrykk om fjellet, selv om de egentlig trives best på sofaen med potetgull og øl. Det har nok påvirket mitt syn i denne saken.

Om folk virkelig føler det er riktig å si at de "elsker fjellet av hele sitt hjerte" så skal jeg ikke nekte dem det. For min del holder det å si "glad i fjellet", men jeg er vel kanskje ingen lyriker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste nordmenn går rundt og sier "jeg elsker deg", eller jeg elsker ditt eller datt, i utrengsmål. Det er vel ett eller annet med vår nøkterne og avbalanserte folkesjel, som gjør det vanskelig å bruke det de fleste oppfatter som store ord. Et forhold mellom to bekreftes oftere med "Jeg er glad i deg" enn med "Jeg elsker deg".

Mens andre nasjoner nok aimer, liebes og loves i eininga.

Og her hjemme har vi altså Tom. Som elsker fjellet.

Og seg selv.

Greit nok, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor mange ganger vi måtte fortelle fjellet at vi elsker det : Det bryr seg ikke. Amerikanere har det med enten å skulle hate eller elske alt de kommer i berøring med. I really do love the mountains! I really do hate him! Når man snakker på den måten, går alle nyanser tapt. Språket tømmes for betydning, og verden må vike for en overdose av utropstegn og føleri. Dessverre brer denne amerikaniseringen av språket om seg, også her til lands. Beste måte å komme bort fra tomsnakket, er å stikke langt til fjells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...tomsnakket...

:lol: :lol:

De færreste nordmenn går rundt og sier "jeg elsker deg", eller jeg elsker ditt eller datt, i utrengsmål. Det er vel ett eller annet med vår nøkterne og avbalanserte folkesjel, som gjør det vanskelig å bruke det de fleste oppfatter som store ord. Et forhold mellom to bekreftes oftere med "Jeg er glad i deg" enn med "Jeg elsker deg".

Så er man vanvittig glad i noe må det altså være greit å uttrykke det også. Adjektivet som står i forhold må den det gjelder selv bestemme hva skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I really do love the mountains! I really do hate him! Når man snakker på den måten, går alle nyanser tapt.

Er det for avansert for deg å forstå at ordene "elske" og "love" ikke har nøyaktig samme betydning og bruksområde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink::-)

Så er man vanvittig glad i noe må det altså være greit å uttrykke det også. Adjektivet som står i forhold må den det gjelder selv bestemme hva skal være.

Selvsagt må du selv velge adjektiv, jeg påpeker bare at nordmenn generelt er relativt tilbakeholdne med å bruke et ord som elske. Det er gjort seriøse avhandlinger om slikt - om forholdet mellom norsk folkesjel og psyke og nordmenns måte å uttrykke seg på.

Hvilket ikke er til hinder for at det finnes nordmenn som f.eks. Yngve Freiholt som skiller seg fra normen :) Eller at det skrives sanger som "For Norge, Kjempers fødeland".

Så for meg kan Tom elske så mye han vil. Det er uansett betryggende at hans stormende lidenskap ikke omfatter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må du selv velge adjektiv, jeg påpeker bare at nordmenn generelt er relativt tilbakeholdne med å bruke et ord som elske. Det er gjort seriøse avhandlinger om slikt - om forholdet mellom norsk folkesjel og psyke og nordmenns måte å uttrykke seg på.

Jeg dro vel litt opp diskusjonen pga Summit mente det var patetisk å si noe slikt, jeg mener at det ikke er det. At ord og uttrykk brukes i variabel grad, f.eks ifht geografisk tilhørighet, er selvsagt. Husker for en god del år siden en sak fra Nord-Norge, der en politi hadde blitt kalt "jævla hest-kuk". Saken havnet i retten og politiet fikk beskjed om at såpass måtte de tåle i det nordnorske språket. Boten ble strøket og mannen med normalt nordnorsk språk ble frikjent. Hadde du sagt det til en Oslo-politi, hadde du sannsynligvis blitt buret inne på ubestemt tid... :wink:

Men det var et sidehopp, selv om det er en relevant parallell som viser at språk er forskjellig ifht hvor man kommer fra. Det er nok forskjell ifht sosiale lag også, selv om disse ikke er så veldig synlig i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig historie det der, Svein, og jeg husker det ble en sak av det i media da en i Tønsberg fikk skyhøy bot for å ha kalt en politimann for en idiot omtrent på samme tid som hæstkuk-insidenten nord for moralsirkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.