Gå til innhold
  • Bli medlem

DAC pressfit 10,2mm (Fjellreven), vs. DAC Featherlite 10,2mm (Helsport X-trem).


Anbefalte innlegg

Jeg har DAC Pressfit 10,2mm til mitt Fjellreven Endurance telt.

Jeg bestilte Xtrem stenger til mitt helsport Lofoten Pro 4 camp, og fikk tilsendt 10,2mm DAC Featherlite fra Helsport. (Originalstengene er DAC Featherlite 9,8mm).

Jeg ble litt overrasket, da pressfit er jo en sterkere stang, og helt glatt uten forhøyninger på leddene.

Hvilke stenger har dere til deres Helsport Xtrem telt, og mye uvær tåler egentlig ett DAC Featherlite 10,2mm stangsett?

Litt usikker på om jeg bør sende de tilbake, og skaffe ett pressfit stangsett fra en eller annen leverandør i stedet.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er de stengene som kommer med X-trem serien (?), så ville jeg ikke tenkt mer på det. Jeg tviler på at det er veldig mange som går vekk fra standardstengene på disse teltene, men likevel bruker de hardt i mye vær.

Kommer ikke Featherlite NSL kun i 10,25mm, og ikke 10,2mm diameter? Så de er i det minste kanskje noe tykkere til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta en titt på denne brosjyren for Pressfit-stenger fra DAC (brosjyre for Featherlite NSL, og brosjyre for Featherlite NFL), der ligger det et diagram med oversikt over bøyestivhet og vekt for de ulike stangtypene med de ulike diametrene. Under er da vist for ø10,2 mm Pressfit (blå horisontal linje), ø10,25 mm Featherlite NSL (rød linje) og ø9 mm Featherlite NSL (oransje linje). Det er ikke veldig stor forskjell mellom de to førstnevnte (blå og rød), og begge er vel betraktelig stivere enn sistnevnte (oransje), som er det som følger med Lofoten Pro 4 Camp (ut fra 2019-katalogen til Helsport). Om det er 9,6 mm NSL som fulgte med Lofoten-teltet så er disse noe stivere. I samme katalog kan man se at det er 10,25 mm NSL-stenger som har fulgt med X-Trem-teltene, delvis supplert med 9,6 mm NSL på enkelte modeller.

bilde.thumb.png.6df29766176dd7976bae5357b30f4c38.png

Jeg mener at Helsport har levert DAC Featherlite NSL med alle X-Trem-teltene sine en stund (den siden der dette sto tidligere gir 404-feil i dag, men kan finnes her) :

Sitat

Alle X-Trem teltene har DAC Featherlite NSL-stenger. Stengene har ekspanderte ender som gir opptil 20% økt styrke i endene i forhold til midten av stangleddene.

DAC Featherlite kommer vel ikke i 9,8 mm, og Lofoten Pro 4 Camp er beskrevet med 9 mm-stenger i en 2019-katalog fra Helsport som nevnt over, så jeg antar det er den stanga du mener?

Jeg tror ut fra det som er vist over at det ikke er veeeldig mye å hente på å gå over til 10,2 mm Pressfit (244 vs. 220). Den store forskjellen kommer nok når man passerer 10,2 mm, da Pressfit-stengene leveres i større diametre enn NSL, som leveres med største diameter 10,25 mm.

Mine X-Trem-telt er av noe eldre modell, så jeg har ikke stålkontrolll på stangtypene i disse, men det er nok ikke DAC-stenger i det hele tatt.

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Om det er de stengene som kommer med X-trem serien (?), så ville jeg ikke tenkt mer på det. Jeg tviler på at det er veldig mange som går vekk fra standardstengene på disse teltene, men likevel bruker de hardt i mye vær.

Kommer ikke Featherlite NSL kun i 10,25mm, og ikke 10,2mm diameter? Så de er i det minste kanskje noe tykkere til og med.

 

Måssåbjønn skrev (2 timer siden):

Du kan ta en titt på denne brosjyren for Pressfit-stenger fra DAC (brosjyre for Featherlite NSL, og brosjyre for Featherlite NFL), der ligger det et diagram med oversikt over bøyestivhet og vekt for de ulike stangtypene med de ulike diametrene. Under er da vist for ø10,2 mm Pressfit (blå horisontal linje), ø10,25 mm Featherlite NSL (rød linje) og ø9 mm Featherlite NSL (oransje linje). Det er ikke veldig stor forskjell mellom de to førstnevnte (blå og rød), og begge er vel betraktelig stivere enn sistnevnte (oransje), som er det som følger med Lofoten Pro 4 Camp (ut fra 2019-katalogen til Helsport). Om det er 9,6 mm NSL som fulgte med Lofoten-teltet så er disse noe stivere. I samme katalog kan man se at det er 10,25 mm NSL-stenger som har fulgt med X-Trem-teltene, delvis supplert med 9,6 mm NSL på enkelte modeller.

bilde.thumb.png.6df29766176dd7976bae5357b30f4c38.png

Jeg mener at Helsport har levert DAC Featherlite NSL med alle X-Trem-teltene sine en stund (den siden der dette sto tidligere gir 404-feil i dag, men kan finnes her) :

DAC Featherlite kommer vel ikke i 9,8 mm, og Lofoten Pro 4 Camp er beskrevet med 9 mm-stenger i en 2019-katalog fra Helsport som nevnt over, så jeg antar det er den stanga du mener?

Jeg tror ut fra det som er vist over at det ikke er veeeldig mye å hente på å gå over til 10,2 mm Pressfit (244 vs. 220). Den store forskjellen kommer nok når man passerer 10,2 mm, da Pressfit-stengene leveres i større diametre enn NSL, som leveres med største diameter 10,25 mm.

Mine X-Trem-telt er av noe eldre modell, så jeg har ikke stålkontrolll på stangtypene i disse, men det er nok ikke DAC-stenger i det hele tatt.

Takk.

Veldig greit med noen konkrete fakta på bordet! 👍

På mitt 2018 Lofoten Pro 4 Camp måler jeg stengene med mitt skyvelær til 9,0 og 9,8 mm. Må da anta at å runde av til nærmeste stang blir:

- Endestenger: DAC Featherlite NSL 9,0.

- Midtstang: DAC Featherlite NSL 9,6.



De nye stengene jeg har mottatt måler jeg alle til 10,3mm. Da blir det vel rett å runde disse av til:

- DAC Featherlite NSL 10,25mm.

Det lå ved en lapp at disse må kuttes til, sammen med 3 stk. stangkopper for å kunne bruke doble stenger (hvorfor ikke, når man først har to stangsett og skal gå med pulk).

 

Men jeg ser at veggtykkelsen på pressfit er litt tykkere, og at man slipper de tykke skjøteleddene (skjøtene er lik diameter som stangen). Så jeg synes at pressfit hadde vert ett bedre valg til vinterstenger egentlig.

 

Og en ting er motstanden mot bøying, som vises i diagrammet. En annen ting er bruddstyrken. Er det mer forskjell der kanskje? En stang med tykkere vegger må vel være vesentlig sterkere mot brudd?

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du i tabellene til DAC, så er de "inertia to bend" verdier. Det står ikke hvilken enhet det er.

Men det er 24 "poeng" mellom 10.25 i pressfit og NSL. Det er 47 "poeng" mellom NSL 10.25 og 9.6. Altså det "doble av ekstra styrke" på å gå opp fra 9.6 til 10.25 i NSL. Så de er uansett en del sterkere.

Hvor har du tenkt deg siden du trenger bomberom? Statistisk sett er det solkrem du har mest bruk for på de neste turene🌞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (54 minutter siden):

Ser du i tabellene til DAC, så er de "inertia to bend" verdier. Det står ikke hvilken enhet det er.

Men det er 24 "poeng" mellom 10.25 i pressfit og NSL. Det er 47 "poeng" mellom NSL 10.25 og 9.6. Altså det "doble av ekstra styrke" på å gå opp fra 9.6 til 10.25 i NSL. Så de er uansett en del sterkere.

Hvor har du tenkt deg siden du trenger bomberom? Statistisk sett er det solkrem du har mest bruk for på de neste turene🌞

Joda, de er sikkert sterk nok. Men jeg har merket at bevegelsen i teltet kan blir store i uvær på Hardangervidda. De 4 gangene jeg har vert på tur der, har det blitt ganske mye vind.

Og ett 4-manns tunnel telt har en ganske lang stang i midten, så jeg synes stengene bør være solide på vinteren ;) 

Men jeg tenker nok at det blir dobbelt stangsett på vinteren med pulk uansett. Jeg hadde meget god erfaring med det på vidda sist. Teltet var roligere, og psykisk var det veldig godt :) Det siste bør ikke undervurderes. ;) 

Så siden det har regnet i Bergen, ganske mye siden jeg ble født i 1985, kan jeg endelig se fram til at statistikken jevner ut været, og jeg får nesten 40 år med tørre sommere? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.