Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur med pulk i trøndelag.


Anbefalte innlegg

Ettersom jeg har fått meg en noenlunde trekkvillig hund er jeg litt ivrig på å få testa en vintertur med pulk å ski før sessongen er over. Eneste problemet er at jeg kun har noen klassiske ski som er ca 20 år gamle og lurer på om det er noen plasser det kan egne seg der snøen ikke er for djup eller kupert terreng? Satt å tenkte på å ta utgangspunkt i synnervika å gå innover en eller annen plass derfra, men noen som har noen andre gode tips til tur? Fjellski blir neste sessong tenker jeg. Har også truger men vanskelig å bli trekt med truger har jeg følelsen av. Bor i trondheim og er villig til å kjøre ca 2 kanskje 3t.

Endret av fjellræv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sofasliter skrev (2 minutter siden):

Har du mulighet, så er det mye gode tilbud på fjellski og støvler nå...

Eller du kan låne utstyr på Bua, de låner ut gratis.

Takk for tips skal sjekke ut bua. Har sett litt på tilbud også. Åsnes breidablikk eller kongsvold tror jeg det står mellom om jeg skulle kjøpt, men usikker på binding og sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fjellræv endret tittelen til Skitur med pulk i trøndelag.

Hei

Lån på Bua, så får du i hvert fall fått testet det de har der. Det kommer sikkert ski på salg nå ved sesong-slutt. Også stort bruktmarked og bruktbutikker.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett litt rundt på BUA men ser ut som det er utleid av det som befinner seg i mitt området iallfall. Ser en del bruktski men jeg er ca 173 og da tenker jeg ski på max 180 mens jeg ser mange ligger ute er 190-200. Men jeg regner med den sessongen er snart over så orker egentlig ikke handle noe nå da jeg har andre prioriteringer som jeg har litt mere nytt av akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

190 er en fin lengde på ski for en på 173. Breidablikk er gode ski. Kongsvold er veldig brede, blir litt spesielt bruk. Du kan også vurdere Finnmark. De er litt smalere men veldig gode å gå med.

Skisko må viktigst av alt være god på foten. Folk har ulike preferanser, men både Crispi, Alpina, Alfa og Lundhags lager gode skisko.

BC er definitivt mest utbredt binding og er gode å gå med. Med BC-binding har stivheten til skoa en del å si. Jeg ville valgt en stiv sko, f.eks. Crispi Stetind, Alpina Alaska eller Lundhags Guide Expedition. Xplor binding har kommet siste årene. Det finnes en egen tråd her på forumet med erfaring rundt dette systemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (1 time siden):

190 er en fin lengde på ski for en på 173. Breidablikk er gode ski. Kongsvold er veldig brede, blir litt spesielt bruk. Du kan også vurdere Finnmark. De er litt smalere men veldig gode å gå med.

Skisko må viktigst av alt være god på foten. Folk har ulike preferanser, men både Crispi, Alpina, Alfa og Lundhags lager gode skisko.

BC er definitivt mest utbredt binding og er gode å gå med. Med BC-binding har stivheten til skoa en del å si. Jeg ville valgt en stiv sko, f.eks. Crispi Stetind, Alpina Alaska eller Lundhags Guide Expedition. Xplor binding har kommet siste årene. Det finnes en egen tråd her på forumet med erfaring rundt dette systemet.

Ja jeg heller litt mot breidablikk men hvordan bruksområde har kongsvold siden du sier det er litt spesielt bruk? At de er brede tenkte jeg er fint i løssnø f. eks.

Og er det noen som har erfaring med denne type sko? Jeg liker de utelukkende pga høyt skaft som jeg ser på som en fordel om man vandrer i djupsnø rundt camp osv, men vet ikke om det er nødvendig?

Endret av fjellræv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongsvold er ikke bare brede, de er veldig brede. Fint i løssnø, som du sier. Men det går på bekostning av andre egenskaper, som hvor fort og lett man kan gå på hardpakket snø. Kongsvold er tiltenkt jakt. Da trenger man ikke nødvendigvis å gå så fort, men svingvillighet mellom trær og kratt og bæreevne i løssnø er viktigere. På vanlig fjelltur legger man jo helst traséen der snøen er enklest å gå på. For ordens skyld har jeg ikke Kongsvold selv, men har venner med disse skiene.

Man kan selvfølgelig bruke Kongsvold til vanlige skiturer i skog og fjell, men de er bredere enn hva de aller fleste velger å gå med.

Det er ikke "nødvendig" med sko med innebygd gamasje. En bukse med gamasjekrok eller løse gamasjer funker fint. Jeg har kun hatt sko uten, og har aldri savnet. Men klarer ikke å se at det er noen større ulemper med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt å finne en plass hvor det er kjørt løype og gå i den. Ikke velg en populær rute, men antall skigåere har sunket betydelig etter påske og med det været som har vært. Da kan de skiene du har fungere fint hvis det ikke er for hardt og bratt. Stødige sko kan være greit dog. Jeg var på Oppdal i helga og der var det gjennomslag under 1000 m.o.h. samt over også avhengig av snødybde og hvor godt solen hadde tatt. Nå blir det dog kaldere med nattefrost så da kan flere muligheter åpne seg. Sjekk skisporet.no for kjørte løyper, og hvis det er mer enn to uker siden så klikk på sporet for å få opp info om når det er kjørt sist. Hvis det er lengre siden så er det antagelig færre skiløpere også.

Du kan se på løypene øst for Feren og Funnsjøen i Meråker for kortere kjøretur. Grova skisenter er der: https://embed.metnet.no/?dash=Fh62OYQaAI 
Vennafjellet kan være et alternativ som ligger høyt og er nærme Trondheim. Det er sikker greit å satse på en kortere tur den første gangen du skal prøve deg.

Jeg har ingen erfaring med pulk eller hund, så andre får komme med tips der. Jeg vet at det er greit med godt feste når man skal trekke pulk selv, så mulighet for godt feste kan være greit. Smale fjellski som Åsnes Finnmark fine på hardt underlag og når du skal gå langt i fastere snø, Breidablikk svinger bedre og flyter bedre i løsere snø, men jeg regner med at trekking av pulk i løssnø fungerer middels avhengig av vekt og hvor løs snøen er. Kongsvoll er litt bredere og flyter dermed så vidt bedre, men det er innsvinget det er størst forskjell på og gjør at den svinger raskere/bedre. Bredden på midten sammen med spennet bestemmer flytegenskapene på en ski, samt rocker og/eller myk tupp ved nedkjøringer/når man får litt fart.

Jeg ser at noen er veldig glade i sko med integrert gamasje rundt telt-/leirplass, men du klarer deg nok helt fin uten. Angående binding så bruker jeg Xplore, både på Åsnes Ousland og Falketind 62X, samt et par gamle Fischer E109 og turskøytene. Jeg er veldig fornøyd og har skrevet en del på forumet om den, men har en lengre oppsummering her: https://www.fjellforum.no/topic/54116-ny-skibinding-rottefella-xplore/?page=3#comment-539921

NNN-BC er billigere og nok like stødig og god å gå med på smalere fjellski som Finnmark. Skoene er uansett det viktigste både for komfort, varme og støtte, og på ski som Breidablikk og bredere så merker man nok forskjellen på bindingene hvis skoen er stødig nok (jeg har ikke brukt NNN-BC selv, bare 75mm, Xplore og vanlig NNN). Jeg syns Xplore utmerker seg på de praktiske egenskapene i bruk, men bindingene er dyre hvis man skal ha flere. Jeg har kjøpt de på tilbud rundt 1500 +/- og kona og jeg har nå 8 par.. Jeg regner dog ikke med å kjøpe flere til oss to enn vi har nå. Ungene og vi deler også på smalere fjellski som Mountain Race 48/ Transnordic 59/ M50 med vanlig NNN og kombisko til turer som går både i og utenfor oppkjørte spor.

Det finnes også mye brukt utstyr på finn.no hvis man vil spare penger og vet hva man er ute etter, men antagelig mindre av ski du er ute etter.

Endret av rokkitan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.