Gå til innhold
  • Bli medlem

Skisko fra Lundhags, erfaring?


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noe erfaring med skisko fra Lundhags, og vil si noe om erfaringen deres? Jeg kjøpte et par vanlige fjellstøvler fra Lundhags (Vandra) i fjor, og de passet min lest veldig bra. Jeg må sannsynligvis bestille fra butikk og prøve, så tenkte høre litt her om eventuelle erfaringer først.

 

Jeg har ikke fjellski enda, men det er sannsynligvis til et par Åsnes Finnmark eller Breidablikk de vil bli brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Tessatroll ikke bestemt meg der enda heller. Har en post hvor jeg spurte om innspill på bindinger til nevnte ski gående her og. Det virket som om bindingene ikke var så stor forskjell på opplevd bruk ift de skiparene, men skoene som var viktigst😀 Har et lite håp om å gjøre et påskevarp på ski nå som sesongen snart er over for denne gang.

Har skjønt Lundhags har litt ulike typer lester på sine sko ift  vristhøyde, så skal prøve finne ut igjen hva Vandra har.

Kjøpte du din «vanlige» størrelse ut i fra måletabellen? Opplever du da å ha god plass til et par ekstra sokker i tillegg til ull-lineren?

Hvilke ski/hovedbruksområde har du?

Og takk for svar😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe vanleg skiskostorleik ja, og det er den som er tilrådd i tabellen. God plass til meir sokk om eg vil.

Ski er verkeleg mi store forbrukersynd. Eg har mange par, ulike oppsett og er nok innanfor "alle" bruksområde då eg er veldig aktiv på ski i alle variantar. 

Lundhagsen var ny for meg i år. Der eg synes han verkeleg kjem til sin rett er på eit par Finnmark med xplore, når eg har trekkhundar på lina på krevjande føre. Dette krev ekstra god overføringskraft.

Så tippar eg han kjem til sin rett på eit par Nansenski eg skal sette xplore på. Eg hadde tidlegare 75 mm på dei, men grunna trøbbel med føtene har eg måtte gi opp 75 mm. Desse skia er typisk nytta i meir krevjande/kupert fjellterreng/vestlandsterreng og vårskiturar på bre, ofte med tung sekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Lundhags Guide Expedition BC. Veldig fornøyd med disse. Ser derfor etter tilsvarende vinterstøvler, det er vel de som heter Skare II, tror jeg.

Kjekt med avtagbart for ala kartank, for tørking. Alfa skistøvler gir meg gnagsår, men Lundhags passer min fot veldig bra. Gode og varme er de også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra å få høste av å høre erfaringene dine@Tessatroll 😀 Spesielt gøy at du har fått testet de på Finnmark som er et av parene jeg seg har siktet meg inn på. 
 

Om det er lov å spørre, hvordan opplever du Xplore bindinger/sko som bedre for trøblete ben enn 75 mm? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sofasliter takk for svar! Kan jeg spørre hvilke ski du kombinerer dem med?

Ja har snust på samme vinterskoene selv. Jeg blir fort varm på bena, og dermed og fort kaldt når jeg står i ro. Liker den «lag på lag» filosofien de har på sko godt.  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (5 minutter siden):

Så bra å få høste av å høre erfaringene dine@Tessatroll 😀 Spesielt gøy at du har fått testet de på Finnmark som er et av parene jeg seg har siktet meg inn på. 
 

Om det er lov å spørre, hvordan opplever du Xplore bindinger/sko som bedre for trøblete ben enn 75 mm? 

Mindre bøyemotstand under sjølve fotbladet når eg går. Med hammertå + sårbar for plantar fascitt så er det mykje betre. Mindre drag gjer det også mindre belastande på akilles.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (3 minutter siden):

Ja har snust på samme vinterskoene selv

Eg har women's Skare expedition. 

Varm og god støvel, på samme tid som det går an å bevege seg i den. Eg kjøpte den i høve feltarbeid om vinteren, med ein del scooterkjøring og opphald på forblåste fjelltopper. Heilt super.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (45 minutter siden):

@sofasliter takk for svar! Kan jeg spørre hvilke ski du kombinerer dem med?

Ja har snust på samme vinterskoene selv. Jeg blir fort varm på bena, og dermed og fort kaldt når jeg står i ro. Liker den «lag på lag» filosofien de har på sko godt.  
 

Jeg bruker de på Åsnes Nansen. Skoene er ganske omfangsrike, gamasjene mine er ikke store nok, foreløpig går jeg derfor uten. Det er strikk inne i bena på buksa, så det er ikke helt krise, men jeg skal gå til innkjøp av egnede gamasjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner @Tessatroll. Uten å værenomaget med noen av de tingene selv, er det jo greit vite om. Og inne minst at du er fornøyd med Skara og.

 

@sofasliter ja om de og har litt ekstra plass i tåboksen blir de fort litt større enn normalen. Da jeg prøvde Vandra først var jeg overbevist om at jeg kom til å  «falle frem» i dem når jeg gikk i nedoverbakke siden de var så romslige. Det har ikke skjedd, og det å kunne bevege tærne fritt inne i skoen er faktisk helt fantastisk. De fleste damesko er jo ganske smale, så veldig uvant følelse!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (På 27.3.2024 den 12.17):

Kva binding tenker du? Eg har Abisku expedition i xplore binding. Vridningsstiv, varm og romsleg. Litt låg over vrista med det samme men det går seg til merkar eg. 

Jeg har også Abisku Expedition, enig det Tessatroll skriver over.
Prøvde også ikke-Expedition varianten før jeg kjøpte, og der kom jeg nesten ikke nedi støvelen pga lav vrist. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (2 timer siden):

@langen men du opplevde og at de tilpasset seg foten greit?

Jeg endte opp med Expedition-varianten, og de er «passe» trange å komme nedi. Når jeg først har fått dem på er de veldig gode. Så «ja» på spm ditt  

Med ikke-Expedition måtte jeg bruke så mye krefter at jeg følte at jeg kom til å ødelegge hempene på innerstøvelen etterhvert. Så ganske stor forskjell på åpningen på disse to.

Jeg tror jeg har over snittet høye vrister…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.