Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Power Fuel bensin - Ny flaske og nytt innhold??


Anbefalte innlegg

Memento mori skrev (12 minutter siden):

Dette sier meg ikke direkte så mye, men om det i praksis betyr renere forbrenning og mindre sjans for å tette brenneren på sikt så er jo saken grei. Primus Power Fuel fremover selv om Aspen inntil videre har fungert fint denne sesongen (bortsett fra å lukte ganske drit og potensielt stå bak disse avleirlingene under dysa).

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sneakyowl skrev (15 timer siden):

Etter å ha brent primusen (Omnilite Ti) på en del liter med Aspen de siste turene oppdaget jeg i dag dette under dysa (etter eller annet sort greier):

Aldri sett dette før på brenneren (mye brukt) før nå. Tilfeldig eller kan det være noe med Aspen bensinen som er ulikt fra Primus Power Fuel jeg har brent med før?

 

IMG_3874.jpeg

Samme skjer på min Svea 123, men ikke på andre brennere, med samme drivstoff.

Jeg tror at dette har med andre ting å gjøre, enn drivstoffet. Har den stått på lav effekt lengre enn vanlig, f.eks. Eller kan dette være noe som akkumuleres litt og litt over veldig lang tid?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (31 minutter siden):

Dette databladet er som det gjerne er på primusbensin. Det gir rom for ekstreme variasjoner i innhold. «Man tager hvad man haver», det skal jo bare brennes.

IMG_5473.jpeg.63b642cc427f5ffb21635b4030526e04.jpeg
hvordan kan det inneholde opptil 100% av pentan og/eller nafta, men ikke mindre enn 10% heptan?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (43 minutter siden):

Aspen inntil videre har fungert fint denne sesongen (bortsett fra å lukte ganske drit og potensielt stå bak disse avleirlingene under dysa).

 

Marius Engelsen skrev (22 minutter siden):

Dette databladet er som det gjerne er på primusbensin. Det gir rom for ekstreme variasjoner i innhold. «Man tager hvad man haver», det skal jo bare brennes.

Det er nok store variasjoner i hva du får i flaskene. Feks hva er produsert før, med Aspen kan det jo hende at det har blitt laget feks 2T bensin og at det finnes litt rester av olje. Noe som normalt ikke har noe å si. 
 

På tapperiet på Vinmonopolet, når jeg jobbet med det, ble det startet med god rødvin, så billigere varianter. Så de første flaskene av nest sort innholdet bedre vin enn det skulle være. Trolig det samme her.
 

På noen ekspedisjoner brukes bare ren heptan som i bremserens. 
 

Men i praksis har dette ikke så mye å si. Feks smører du pumpa mye, kan du få avleveringer pga det også. Så litt vedlikehold må en regne med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.